Βέβαια τα μεγέθη παραμένουν μικρά, λόγω της μορφής που έχει η ελληνική αγορά (διάρθρωση τόσο της ιδιοκτησίας, δομές της οικονομίας) με αποτέλεσμα μεγάλοι επενδυτές με εξαίρεση το Ελληνικό να μένουν εκτός.
Σύμφωνα, πάντως, με όσα ανέφεραν oι κ.κ. Δ. Ανδριόπουλος, πρόεδρος και CEO της Dimand και Ά. Καρυτινός, CEO της Prodea AEEAΠ στο τελευταίο webinar της ΕΑΣΕ, αλλά και οι ομιλητές στο συνέδριο Prodexpo North, που πραγματοποιήθηκε χθες διαδικτυακά, καταγράφονται ευκαιρίες, ενόψει ενός ισχυρού χρηματοδοτικού προγράμματος από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και πολλών έργων υποδομής.
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, όπως είπε ο Α. Καρυτινός, επικεφαλής της μεγαλύτερης ελληνικής ΑΕΕΑΠ, είναι τα ακίνητα γραφείων «σύγχρονων προδιαγραφών», όπου η προσφορά είναι μικρή, για χώρους logistics, αλλά και για ξενοδοχειακά ακίνητα.
Είναι ενδεικτικό μάλιστα για τη ζήτηση σε γραφεία, ότι στο συνέδριο της Prodexpo ανακοινώθηκε επισήμως η νέα επένδυση ύψους 35 εκατ. ευρώ της Dimand για τη δημιουργία σύγχρονων γραφειακών χώρων στη δυτική πλευρά της πόλης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Το Hub 26, εδράζεται στην 26ης Οκτωβρίου, πίσω από το εργοστάσιο FIX και πολύ κοντά στο λιμάνι, και αφορά σε τρεις κτιριακούς όγκους συνολικού εμβαδού 15.000 τ.μ.
Από την πλευρά του, πάντως, ο κ. Δ. Ανδριόπουλος επισήμανε την ευκαιρία που δημιουργεί το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου ήδη έχουν ενταχθεί αναπλάσεις για το ΟΑΚΑ στο Μαρούσι, το Τατόϊ και τη διασύνδεσή του με την Πάρνηθα, τη διπλή ανάπλαση σε Ελαιώνα και Λ. Αλεξάνδρας αλλά και την πρόσφατη ένταξη του ακινήτου της ΠΥΡΚΑΛ. Σύμφωνα με τον ίδιο, ενδεχομένως στο μέλλον να δημιουργηθούν περαιτέρω ευκαιρίες από την αλλαγή χρήσης σε περιοχές όπως «το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, ο Αστακός, ακόμη και οι περιοχές απολιγνιτοποίησης».
Οι ομιλητές πάντως τόνισαν ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές από το κράτος θα πυροδοτήσουν το ενδιαφέρον. Για παράδειγμα η ανάπλαση στο ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ, στον Υμηττό, το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας, η Ριβιέρα συνολικού μήκους 72 χλμ, θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντική υπεραξία, εφόσον οι προγραμματισμένες ιδιωτικές επενδύσεις (Ελληνικό, Αστέρια Γλυφάδας, Αστέρας Βουλιαγμένης κ.α.) υποστηρίζονταν από δημόσιες υποδομές.
Αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη ο σχεδιασμός για μεγάλα έργα υποδομής, ανάπλασης και ιδιωτικών επενδύσεων, που είναι ο μεγαλύτερος από το 1997 (οπότε ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης απέκτησε τη νέα Παραλία), πυροδοτεί το ενδιαφέρον.
Υπενθυμίζεται ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης, ο αυτοκινητόδρομος Flyover, που θα καλύψει το «σχήμα πεταλούδας» της συμπρωτεύουσας είναι στην προμετωπίδα των έργων. Σε ότι αφορά το Μετρό, διατυπώθηκε η αισιόδοξη εκτίμηση του CEO της Αττικό Μετρό, Ν. Ταχιάου, πως «το 2023 η πόλη θα έχει λειτουργικούς συρμούς», αν και προς το παρόν υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες, όσον αφορά το σταθμό Βενιζέλου (και της αρχαιολογικής ανασκαφής).
Από την πλευρά του ο γ.γ. του ΥΠΟΜΕ, Γ. Καραγιάννης ανάφερε πως ο διαγωνισμός για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τον περιφερειακό δρόμο (flyover) για τη Θεσσαλονίκη προχωρά, εκτιμώντας ότι στα τέλη του ’21 με αρχές του ’22 θα υπάρχει ανάδοχος του έργου. Πέρα από τα παραπάνω σχέδια, σε εξέλιξη βρίσκονται έργα, όπως η σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και το σιδηρόδρομο.
Παράλληλα, ενισχυτικά του ενδιαφέροντος αναμένεται να λειτουργήσουν οι αναπλάσεις που αφορούν τη ΔΕΘ (όπου ήδη τρέχει ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός), το παραλιακό μέτωπο μήκους 40 χλμ., το σχέδιο για την αξιοποίηση στρατοπέδων (κυρίως εκείνο του Παύλου Μελά, για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου), η θεμελίωση του Μουσείου Ολοκαυτώματος στη δυτική Θεσσαλονίκη, η εγκατάσταση του Τεχνολογικού Πάρκου στην ανατολική Θεσσαλονίκη, αλλά και έργα της δημοτικής αρχής για την πλατεία Αριστοτέλους και την πλατεία Ελευθερίας. Επιπλέον, μια νέα επενδυτική ευκαιρία δημιουργεί η απόφαση θεμελίωσης Τεχνολογικού Πάρκου σε έκταση 760 στρεμμάτων, σε στρατηγικό σημείο της πόλης.
Πάντως οι ομιλητές έκαναν λόγο για μεγάλο κενό σε ότι αφορά την ύπαρξη ποιοτικών ακινήτων προς στέγαση επιχειρήσεων, αλλά και για την ετεροβαρή ανάπτυξη της πόλης με τη δυτική Θεσσαλονίκη να υστερεί σημαντικά.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr