Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (DMA) είναι μία από τις πιο ολοκληρωμένες ρυθμιστικές δράσεις για τον περιορισμό των επονομαζόμενων Big Tech - Google, Apple, Amazon, Microsoft, Meta και ByteDance - και αναμένεται να αναδιαμορφώσει την παγκόσμια βιομηχανία τεχνολογίας, μετά από δεκαετίες ανεμπόδιστης ανάπτυξης.
Η κριτική από τους αντιπάλους και τους χρήστες, αλλά και τα προειδοποιητικά σχόλια των εποπτικών αρχών υποδηλώνουν ότι κάποιες από τις εταιρείες ενδέχεται να βρεθούν στο στόχαστρο των αρχών, τους επόμενους μήνες, καθώς υπάρχει πιθανότητα μη συμμόρφωσης.
Εάν οποιοσδήποτε από τους έξι τεχνολογικούς κολοσσούς δεν συμμορφωθεί με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA) μέχρι την προθεσμία της ΕΕ, θα μπορούσε τελικά να έρθει αντιμέτωπη με διερεύνηση των δραστηριοτήτων της και ενδεχομένως πρόστιμα, ύψους έως και 10% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών του.
Η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις προσπάθειες συμμόρφωσης θα μπορούσε να διαρκέσει αρκετούς μήνες, καθώς θα εξετάσει τις αλλαγές, με στόχο να δημιουργήσει μια αδιάσειστη υπόθεση, ικανή να αντέξει μια νομική αμφισβήτηση.
Η Apple επηρεάζεται περισσότερο από την DMA, καθώς αναγκάζει την εταιρεία να ανοίξει το «κλειστό» οικοσύστημά της και να επιτρέπει στους προγραμματιστές λογισμικού να διανέμουν τις εφαρμογές τους στους χρήστες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και εκτός του δικού της App Store.
Η εισαγωγή νέων τελών από την πλευρά της εταιρείας, όπως το «τέλος βασικής τεχνολογίας» ύψους €0,50 ανά λογαριασμό, κάθε χρόνο, ακόμη και αν οι προγραμματιστές δε χρησιμοποιούν το App Store ή το σύστημα πληρωμών της Apple, έχει ήδη τραβήξει την προσοχή της επικεφαλής της αντιμονοπωλιακής επιτροπής της ΕΕ Margrethe Vestager. Υπενθυμίζεται ότι έχει ήδη επιβληθεί πρόστιμο 1,84 δισ. Στην Apple, καθώς εμπόδιζε την εφαρμογή Spotify να χρησιμοποιήσει εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής -εκτός αυτών της Apple.
Με οκτώ βασικές υπηρεσίες της να υπόκεινται στην DMA, περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, και παρά το γεγονός ότι έχει επιστρατεύσει χιλιάδες μηχανικούς τεχνολογίας για τις προσπάθειες συμμόρφωσης, η Alphabe διατρέχει, επίσης, τον κίνδυνο να έρθει αντιμέτωπη με μια έρευνα.
Η υποχρεωτική αναμόρφωση των αποτελεσμάτων που προβάλλονται μετά την αναζήτηση στην πλατφόρμα της εταιρείας θα ωφελήσει εταιρείες όπως η Booking.com και η Expedia, καθώς θα αποκτήσουν μεγαλύτερη προβολή και, ως εκ τούτου, διαδικτυακή επισκεψιμότητα. Αυτό έχει ήδη προκαλέσει τριβές με ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες και εστιατόρια, με ορισμένους να αναμένουν ότι θα χάσουν έως και το 50% της διαδικτυακής τους κίνησης και ενδεχομένως εκατομμύρια ευρώ σε έσοδα, καθώς οι χρήστες θα προσελκύονται από διαδικτυακούς μεσάζοντες.
Η Meta, η οποία δήλωσε ότι οι χρήστες του Instagram και του Facebook θα ερωτηθούν αν τα δεδομένα τους μπορούν να διαμοιράζονται μεταξύ των υπηρεσιών της, είναι, επίσης, πιθανό να γίνει αντικείμενο έρευνας.
Η Microsoft, η Amazon και η ByteDance, αρχικά, ίσως αντιμετωπίσουν λιγότερους ελέγχους, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ εστιάζουν τους πόρους τους σε μία ή δύο περιπτώσεις, με στόχο να εξασφαλίσουν μια υπόθεση ικανή να αντέξει σε νομική αμφισβήτηση, δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Η Amazon δήλωσε ότι έχει συνεργαστεί εποικοδομητικά με τη ρυθμιστική αρχή της ΕΕ σχετικά με την DMA. «Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε σκληρά, κάθε μέρα, για να ανταποκριθούμε στα υψηλά πρότυπα όλων των πελατών μας εντός του μεταβαλλόμενου ρυθμιστικού περιβάλλοντος της Ευρώπης», δήλωσε εκπρόσωπος.
Πιέσεις για τη διεξαγωγή ερευνών ασκούν και ορισμένες από τις έξι Big Tech, υποστηρίζοντας πως δεν είναι δίκαιο να μην ακολουθούν και οι ανταγωνιστές τους τους ίδιους κανόνες της DMA.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr