O εμπνευστής ήταν ο Reid Hoffman, ένας επιχειρηματίας από τις ΗΠΑ που είχε δουλέψει σε μια πλατφόρμα social media για την Apple, προτού δημιουργήσει τη δικιά του το 1997. Το social net ήταν μια πλατφόρμα για ερωτικές γνωριμίες αλλά και για επαγγελματικούς σκοπούς, ωστόσο δύο χρόνια αργότερα καταργήθηκε, καθώς απέτυχε να βρει αρκετούς χρήστες. Λογικό βέβαια αν σκεφτεί κανείς και την τότε χρήση του διαδικτύου.
Στη συνέχεια ο Hoffman έγινε manager στην Paypal και έβγαλε ένα αξιόλογο ποσό όταν την πούλησε στο eBay το 2002. Aυτό τον βοήθησε να συνιδρύσει το Linkedin το Δεκέμβριο του 2002, μαζί με μια ομάδα από πρώην συνεργάτες του στο Social Net και αργότερα έγινε ο διευθυντής του.
Μιλάμε για μια περίοδο κατά την οποία ο καθένας κατανοούσε τη σημασία της ατομικής διασύνδεσης και της των αλληλεπιδράσεων μεταξύ συνομηλίκων. Το Linkedin κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2003 λίγο πριν από το My Space και το Facebook.
Είναι όμως μια πραγματικότητα, το ότι όλες οι άλλες πλατφόρμες πόνταραν στο καταναλωτικό κοινό ενώ ο Hoffman στις επιχειρήσεις και αυτή είναι μια σαφής διαφοροποίηση ανάμεσα στο Linkedin και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πως εξελίχθηκε το LinkedIn
Το Linkedin ξεκίνησε ως μία πλατφόρμα, όπου ο καθένας μπορούσε να μοιραστεί το βιογραφικό του και αντίστοιχα άλλοι χρήστες να τους προτείνουν, ή να προμοτάρουν τα προσόντα τους προκειμένου να βρουν ευκολότερα μια δουλειά.
Χρειάστηκε λίγος χρόνος προκειμένου οι χρήστες να μπορούν να μπορούν να μπορούν να ανεβάζουν τα στοιχεία τους, τις λίστες με τις προτεινόμενες δουλειές αλλά και για να γίνουν δημόσια τα προφίλ, για τα οποία χρειάστηκαν περίπου δύο χρόνια.
Το Linkedin εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο προς τα τέλη της δεκαετίας του 2000 όταν άνοιξε το πρώτο του γραφείο στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2008, ενώ λάνσαρε και την Ισπανική αλλά και τη Γαλλική του έκδοση την ίδια χρονιά. Ο Jeff Weiner που προηγουμένως δούλευε για την Yahoo, ανέλαβε πόστο την επόμενη χρονιά, αφού η πλατφόρμα πλέον μετατράπηκε σε κανονική επιχείρηση.
Ξεκίνησε να κερδίζει λεφτά από τις premium παροχές του, όπως το να επιτρέπει στους χρήστες να στέλνουν μηνύματα με άτομα που δεν ανήκουν στο δίκτυο επαφών τους, το να στέλνουν προωθητικά emails και με το να έχουν πρόσβαση σε στατιστικά. Παρέχει επίσης χώρο για διαφήμιση, αλλά και πακέτα προκειμένου να βοηθήσει τους recruiters να προσελκύσουν το κατάλληλο εργατικό δυναμικό για την επιχείρησή τους.
Nα σημειωθεί ότι μπήκε στο Χρηματιστήριο το 2011 με αξία κοντά στα 9 δις. Αυτό συνέβαλε στο να βρεθεί χρηματοδότηση, προκειμένου να δημιουργηθούν νέες δυνατότητες στην πλατφόρμα, όπως το να δημοσιεύει κάποιος άρθρα(2015) και βίντεο(το 2017).
Η εταιρεία εξαγοράστηκε από τη Microsoft το 2016 για 26 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. O Hoffman εντάχθηκε στο διοικητικό συμβούλιο της Microsoft το επόμενο έτος και ο Weiner εξακολουθεί να είναι διευθύνων σύμβουλος του LinkedIn έως και σήμερα.
Τα στατιστικά και η «γόνιμη» περίοδος της πανδημίας
Με τα σημερινά δεδομένα το Linkedin είναι το έβδομο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης μετά το Facebook, το Messenger, το Youtube, το WhatsApp, Instagram, Twitter και Tik Tok. Το 2021 είχε περίπου 824 εκατομμύρια χρήστες σε πάνω από 200 χώρες, εκ των οποίων το 6% (49 εκατ) είναι χρήστες της Premium έκδοσης, πληρώνοντας κατ’ελάχιστο 29.99 δολάρια το μήνα.
Δεν είναι μόνο ότι το Linkedin έχει καταφέρει να προσελκύσει χρήστες που κινούνται στην αγορά εργασίας, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι οι χρήστες του είναι και αρκετά νέοι ηλικιακά. Συγκεκριμένα, η πλειοψηφία(59%) είναι μεταξύ 25-34, το 20% είναι μεταξύ 18-24 και το 18% μεταξύ 35-54. Ακόμα, μέσα στο 2021 είχε έσοδα πάνω από 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το Linkedin τα πήγε πολύ καλά μέσα στην πανδημία, με τις συζητήσεις στην πλατφόρμα να αυξάνονται κατά 43% και την κοινοποίηση περιεχομένου να αυξάνεται κατά 30%. Σε μιά περίοδο όπου τα εμπόδια του χώρου και του χρόνου ήταν έντονα και οι κλήσεις μέσω Zoom έγιναν συνήθεια, τότε ήταν η κατάλληλη στιγμή να έρθουν όλοι σε επαφή με το Linkedin, καθώς πολλοί εργαζόμενοι ξεκίνησαν να αμφισβητούν το αν είναι πραγματικά ευχαριστημένοι στην τρέχουσα δουλειά τους.
Αυτό σημαίνει ότι το Linkedin έπαιξε ρόλο - κλειδί στο φαινόμενο της «μεγάλης παραίτησης» που παρατηρήθηκε κυρίως από τους millennials .
Οι χρήστες που κοινοποιούσαν αναρτήσεις σχετικά με την παραίτησή τους ή κάποια αλλαγή στη δουλειά τους συγκέντρωναν πολλά λάικ αλλά και σχόλια, εμπνέοντας και άλλους να πράξουν αναλόγως. Το γεγονός ότι τόσοι άνθρωποι ήταν μεταξύ τους συνδεδεμένοι στο Linkedin πολλαπλασίασε τις επιπτώσεις, και το έκανε ταυτόχρονα «πονοκέφαλο» αλλά και λύση για τους εργοδότες.
Το φαινόμενο των workfluencers
O ρόλος του Linkedin ως κύρια πλατφόρμα για εργασιακή διασύνδεση, θα καθορίσει και τον τρόπο που εξελίσσεται, καθώς αναπτύσσεται και μια νέα κατηγορία Influencer, οι «workfluencers». Οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί, ότι τα προφίλ των εργαζομένων τους αλλά και οι αναρτήσεις τους προωθούν το brand καλύτερα από τα εταιρικά προφίλ και έτσι οι εταιρίες αναπτύσσουν το εταιρικό τους δίκτυο πιο γρήγορα και φυσικά.
Όταν αυτό γίνεται με εύστοχο τρόπο, οι αναρτήσεις των εργαζομένων είναι πολύ πιο αυθεντικές αυτές που κάνουν οι επαγγελματίες του PR. Πέρα από το να ανεβάζουν άρθρα και προσωπικές διακρίσεις, οι άνθρωποι έχουν γίνει πιο ανοιχτοί και ειλικρινείς σχετικά με την εργασιακή ρουτίνα τους.
Πάνω από 13 εκατομμύρια μέλη του Linkedin έχουν το προφίλ τους σε creator mode προκειμένου να προσελκύουν περισσότερη θεαματικότητα στις αναρτήσεις τους. Πολλοί χρησιμοποιούν το hashtag #careertiktok προκειμένου να κοινοποιήσουν πράγματα όπως οι μισθοί, ή και καθημερινά πράγματα του επαγγέλματός τους προσελκύοντας πάνω από 1,5 δις views.
Να σημειωθεί ότι όλα αυτά αποτελούν σημείο αναφοράς αναφορικά με τον όγκο πληροφοριών που οι εργαζόμενοι αποκαλύπτουν σχετικά με την εργασία τους στο ίντερνετ. Οι εργαζόμενοι εγείρουν ανησυχίες που ήταν παλαιότερα ταμπού, όπως η διαφάνεια των αμοιβών, οι διακρίσεις και η επαγγελματική υπονόμευση.
Μερικοί επαγγελματίες, όπως δικηγόροι, επιχειρηματίες και ειδικοί ανθρώπινου δυναμικού(HR), έχουν αξιοποιήσει τις αναρτήσεις τους σε νέες επιχειρήσεις μάρκετινγκ περιεχομένου και άλλες κερδοφόρες παράπλευρες δραστηριότητες.
Το παρόν και το μέλλον του Linkedin
Είκοσι χρόνια μετά την ίδρυση του Linkedin, η πλατφόρμα έχει τέτοια εμπιστοσύνη και ανάπτυξη που θα ζήλευαν άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σίγουρα αντιμετωπίζει προκλήσεις – για παράδειγμα, οι ψεύτικοι λογαριασμοί είναι ένα πρόβλημα.
Και το Linkedin αναπόφευκτα προσελκύει πολλά ανεπιθύμητα μηνύματα, που είναι πιθανώς ένας λόγος που δεν επιτυγχάνει τον ίδιο αριθμό καθημερινών αλληλεπιδράσεων με άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από την άλλη πλευρά, επωφελείται από το ότι δεν έχει ούτε έναν ανταγωνιστή της ίδιας κλίμακας στον τομέα του.
Τα πλησιέστερα μεγάλα θα ήταν τα Facebook Groups ή το Reddit, αλλά η καθαρά εταιρική εστίαση του LinkedIn είναι πλεονέκτημα έναντι τέτοιων «παικτών». Σε μια εποχή που οι παραδοσιακές πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter αντιμετωπίζουν δυσκολίες, το LinkedIn έχει μια πραγματική ευκαιρία να συνεχίσει να πετυχαίνει ως η μοναδική πλατφόρμα του μεγέθους του.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr