Εφόσον περάσει κάτι τέτοιο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς αλλάζει πλήρως, με παράνομο τρόπο καθώς θέλει ψήφιση σχετικού νόμου από τη Βουλή, η εφοδιαστική αλυσίδα, με απρόβλεπτες συνέπειες στην πρόσβαση των ασθενών στην κατάλληλη θεραπεία.
Πίσω από το σχέδιο αυτό φωτογραφίζονται οικονομικά συμφέροντα καθώς εφόσον περάσει θα γίνει μετατόπιση ενός τζίρου άνω του μισού δισεκατομμυρίου που αυτή τη στιγμή ελέγχει αποκλειστικά ή κυρίως ο ΕΟΠΥΥ και μπορεί και πραγματοποιεί εξοικονομήσεις σε ιδιωτικές εταιρείες και κανάλια διανομής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα η πρόσβαση των ασθενών στις εν λόγω θεραπείες γίνεται μέσω των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ με μηδενική συμμετοχή των ασθενών. Ο εφοδιασμός τους στηρίζεται στην απευθείας και μακροχρόνια συνεργασία των Κατόχων Αδείας Κυκλοφορίας των φαρμακευτικών προϊόντων με τον ΕΟΠΥΥ, οι οποίοι παρέχουν ελαστικούς όρους πίστωσης, οι οποίες συχνά ξεπερνούν το ένα ημερολογιακό έτος.
Παρά τις εκτεταμένες καθυστερήσεις πληρωμών προς τους ΚΑΚ ποτέ δεν διαταράχτηκε η απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών σε όλα τα χρόνια της κρίσης. Αντίθετα τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ λειτούργησαν σαν μια πραγματική ασπίδα στην υγειονομική κρίση για πολλούς ασθενείς με σοβαρές παθήσεις όπως καρκίνος, σκλήρυνση κατά πλάκας, αυτοάνοσα νοσήματα, ορφανά φάρμακα κλπ.
Σήμερα οι φαρμακευτικές εταιρίες που διακινούν αυτά τα φάρμακα υποχρεούνται να έχουν απόθεμα τριών μηνών. Μια αλλαγή στην εφοδιαστική αλυσίδα δεδομένων και των capital control ενδεχομένως να πυροδοτήσει παράλληλες εξαγωγές με συνακόλουθες ελλείψεις στην εγχώρια αγορά.
Στο Υπουργείο Υγείας, πάντως, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η διάθεση των φαρμάκων αυτών θα βοηθήσει τους ασθενείς με κινητικά προβλήματα στην καλύτερη πρόσβαση στη θεραπεία τους.
Ωστόσο η διάθεση των ΦΥΚ στα ιδιωτικά φαρμακεία θα εκτοξεύσει τη φαρμακευτική δαπάνη από 19% έως 31% καθώς ο ΕΟΠΥΥ θα είναι υποχρεωμένος να αποζημιώνει τα φάρμακα αυτά στη λιανική τους τιμή και όχι στη νοσοκομειακή τιμή – 5% όπως είναι σήμερα η τιμή αγοράς των προϊόντων από τον ΕΟΠΥΥ. Ακολουθεί ενδεικτικός πίνακας σύγκρισης τιμών στον οποίο περιλαμβάνεται η σύγκριση των τιμών αφαιρουμένων των σταθερών νομοθετημένων ποσοστών επιστροφής.
Είναι ενδεικτικό το τι αναφέρει στο Βήμα ο αντιπρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, γενικός γραμματέας του Πανελληνίου Συνδέσμου Νεφροπαθών και μέλος του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ, κ. Γρηγόρης Λεοντόπουλος. Όπως τονίζει η αποκλειστική χορήγηση των φαρμάκων από τα ιδιωτικά φαρμακεία θα αυξήσει τις μηνιαίες οικονομικές υποχρεώσεις του ΕΟΠΥΥ, λόγω της διαφοράς στην τιμή χορήγησής τους. Συγκεκριμένα, τονίζει ότι ενώ στα ιδιωτικά φαρμακεία τα φάρμακα χορηγούνται στη λιανική τιμή, στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ χορηγούνται σε νοσοκομειακή τιμή (-5%). Η μηνιαία δαπάνη των φαρμάκων αυτών στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ ανέρχεται σε 18,5 εκατ. ευρω τα οποία συμψηφίζονται μέσω rebate. «Η δαπάνη που θα κληθεί να καταβάλει ο ΕΟΠΥΥ για τα φάρμακα αυτά στα ιδιωτικά φαρμακεία είναι κατά 30% μεγαλύτερη από την τρέχουσα, λόγω της χορήγησής τους στην τιμή παραγωγού και του περιθωρίου κέρδους φαρμακείων και φαρμακεμπόρων», δηλώνει ο κ. Λεοντόπουλος, σημειώνοντας ότι η δαπάνη πρέπει να καταβάλλεται κάθε μήνα στα φαρμακεία. Διαφορετικά - πρόσθεσε - υπάρχει κίνδυνος να υπάρξει αναστολή πίστωσης όπως και το 2012. Όπως εκτιμά, η ετήσια επιβάρυνση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ ανέρχεται στα επτά εκατ. ευρω, χωρίς να υπολογιστούν τα φάρμακα που εντάχθηκαν προσφάτως στη «θετική» λίστα.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr