Πιο συγκεκριμένα στο σημείο 22 της πρότασης σημειώνεται ότι είναι ανοικτή «η υιοθέτηση πρόσθετων εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης, που θα εξασφαλίσουν σε βάθος χρόνου τη βιωσιμότητα του Οργανισμού».
Αυτό για πολλούς εκτιμάται ότι ανοίγει το δρόμο για μια συζήτηση για την επιβολή φόρων υπέρ ΕΟΠΥΥ, κάτι που ωστόσο ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης διέψευσε σε συνέντευξη τύπου τη Δευτέρα.
Η σημερινή εικόνα του ΕΟΠΥΥ με τα μεγάλα ανοίγματα και την αδυναμία αποπληρωμής χρεών, αλλά και η ακραία φορολόγηση που επιβάλλεται σε κλάδους και τους οδηγεί σε αφανισμό, αποτελεί αντεπιχείρημα σε κάτι τέτοιο, ωστόσο φαίνεται ότι εξετάζεται...
Ενδεικτική είναι η αναλυτική αναφορά στο σχέδιο αναμόρφωσης του ΕΟΠΥΥ:
«Η οικονομική βιωσιμότητα του ΕΟΠΥΥ προϋποθέτει την επανεξέταση του τρόπου και των πηγών χρηματοδότησής τους, το ύψος της κρατικής επιχορήγησης και το ύψος των εισφορών, επιβάλλει τη διεύρυνση υιοθέτησης πρόσθετων εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης και ενισχύει τη δυνατότητα πραγματοποίησης εσωτερικής ανακατανομής.
Καθίσταται επείγουσα και αναγκαία η αναζήτηση πολιτικών και εργαλείων για την αύξηση της χρηματοδοτικής βάσης του Οργανισμού και τη θετική συνεισφορά στους μακροοικονομικούς δείκτες και στους δείκτες υγείας.
Ο επαναπροσδιορισμός της ασφαλιστικής δέσμης με βάση την αρχή, ότι "(μόνον) κάθε αποτελεσματική θεραπεία παρέχεται"συνιστά τη βάση της ασφαλιστικής πολιτικής και το έναυσμα για επιστροφή στη καλή κλινική πρακτική.
Βασικός στόχος της πολιτικής της κοινωνικής ασφάλισης είναι η αποτροπή πτώχευσης του νοικοκυριού έναντι των κινδύνων για την υγεία και η αποφυγή καταστροφικής δαπάνης. Αυτή η πολιτική μπορεί να επιτευχθεί στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ακολουθούνται τα κριτήρια της (ιατρικής) αποτελεσματικότητας της οικονομικής (αποδοτικότητας) και της (κοινωνικής) ισότητας.
Ενδεικτικά, προτείνονται μέτρα μόνιμου χαρακτήρα ή βραχυπρόθεσμης αποτελεσματικότητας όπως :
- ο κοινωνικός ασφαλιστικός φόρος (τμήμα του ΦΠΑ)
- το ειδικό τέλος σε καταναλωτικά αγαθά με αποδεδειγμένη αρνητική επίδραση στην υγεία του πληθυσμού (καπνός, οινοπνευματώδη ποτά κλπ)
- η επανεξέταση της συμβολής του προϋπολογισμού
- η αναπροσαρμογή των ασφαλιστικών εισφορών και
- η ποσοστιαία συνεισφορά μέρους των επιδοτήσεων των αγροτών, οι οποίες υπολογίζονται σε περίπου € 2,2 δις, με παράλληλη και σταδιακή απομείωση του ποσοστού συνασφάλισής τους, το οποίο είναι ιδιαίτερα υψηλό και δημιουργεί εμπόδια στην πρόσβασή τους σε υπηρεσίες υγείας.
Και πάροχος και αγοραστής υπηρεσιών
Σύμφωνα με το σχέδιο ο ΕΟΠΥΥ οφείλει και πρέπει να παραμείνει πάροχος και αγοραστής υπηρεσιών ΠΦΥ, καθώς μόνο μέσω της εμφανούς και σαφούς διάκρισης του κλάδου παροχής και του κλάδου αγοράς εντός του ΕΟΠΥΥ και της ενσωμάτωσης των δομών ΠΦΥ του ΕΣΥ και του προϋπολογισμού τους, είναι εφικτή η ανασυγκρότηση της ΠΦΥ και ευκταία η εξοικονόμηση πόρων.
Ο κ. Γεωργιάδης, κατά την τοποθέτησή του, στην ειδική σύσκεψη για το νέο φορέα ξεκαθάρισε ότι: «Τίποτα δεν είναι προαποφασισμένο. Όποιος μπορεί να συμβάλλει στην τελική απόφαση για το τι θα κάνουμε για την πρωτοβάθμια φροντίδα στην χώρα, να συμμετάσχει και να μιλήσει σε αυτή τη διαδικασία».
«Πρέπει ωστόσο να καταλήξουμε σε απόφαση μέσα σε ένα μήνα. Δεν είμαστε εδώ απλά για να εκφέρουμε άποψη. Και ό,τι αποφασίσουμε, πρέπει να το υποστηρίξουμε» σημείωσε ο Υπουργός Υγείας, προσθέτοντας:
«Έχουμε δύο μεγάλους λόγους να πετύχουμε. Ο πρώτος είναι να δώσουμε στον Έλληνα πολίτη την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας που του αξίζει, η οποία όλοι συμφωνούμε ότι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να δουλεύει σωστά, αλλιώς αν πέσει –που δεν πρόκειται να τον αφήσουμε- θα μας πλακώσει όλους. Αυτό είναι ένα μεγάλο εθνικό στοίχημα που πρέπει όλοι μας να κερδίσουμε».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr