Αναλυτικά, το, μεν, σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού για το Airbnb, για το οποίο έρχονται ανακοινώσεις σήμερα στη Γ.Σ. του ΞΕΕ, λειτουργεί ως “κόφτης” ένεκα των ρυθμίσεων που επιφέρει αλλά και των δαπανών που απαιτεί για τη συμμόρφωση, θέτοντας εκτός αγοράς σημαντικό αριθμό ακινήτων που έχουν ενταχθεί στη βραχυχρόνια μίσθωση, έχοντας ξεσηκώσει αντιδράσεις των επιχειρήσεων του κλάδου. Ενδεικτική η σειρά ανακοινώσεων την εβδομάδα που πέρασε των όσων καταγράφονται στη Βαρκελώνη από φορείς για το αυστηρό πλαίσιο για τις ενοικιάσεις τύπου Airbnb (Airbnb: Πυρά για τους κανόνες βραχυχρόνιας μίσθωσης καταλυμάτων στη Βαρκελώνη) αλλά και τα όσα αναφέρει η ίδια η Airbnb για τα κλειστά διαμερίσματα.
Ωστόσο με το στεγαστικό να εξελίσσεται σε “κοινωνική” νάρκη η κυβέρνηση δρομολογεί μια σειρά από παρεμβάσεις, σε πολλαπλά μέτωπα, ώστε να εκτονώσει τη μεγάλη κοινωνική δυσαρέσκεια που καταγράφεται. Έτσι ήδη στον προϋπολογισμό που κατατέθηκε την εβδομάδα που πέρασε στη Βουλή περιγράφηκαν συγκεκριμένα μέτρα, ενώ αναμένεται εντός των ημερών και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις να τεθεί διαβούλευση κι εν συνεχεία στη Βουλή ώστε να μπει σε τροχιά εφαρμογής.
Μάλιστα σήμερα, Σάββατο 23/11, πραγματοποιείται η Γενική Συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo στην περιοχή του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, να γίνουν σχετικές πρόδρομες ανακοινώσεις από την αρμόδια υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη.
“Κόφτες”
Ουσιαστικά, το νέο καθεστώς λειτουργίας για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου «AirBnB» αναμένεται να πολύ αυστηρότερο με προδιαγραφές λειτουργίας που προσιδιάζουν με αυτές των ξενοδοχείων. Με βάση, δε, πληροφορίες, στο νέο πλαίσιο για πρώτη φορά προβλέπεται ότι τα καταλύματα θα ελέγχονται εάν πληρούν τους όρους των προδιαγραφών από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού και θα επιβάλλονται και πρόστιμα.
Επίσης, νέα δεδομένα μπαίνουν και στο πώς θα πρέπει να είναι οι κοινόχρηστοι χώροι σε πολυκατοικίες με διαμερίσματα σε διαδικασία βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ αναμένεται να καθορίζεται ότι μόνο οι χώροι κυρίας χρήσης θα μπορούν να χρησιμοποιούνται ως καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Υπενθυμίζεται ότι βασικά στοιχεία του σχεδίου νόμου παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά επί της αρχής στο υπουργικό συμβούλιο της 31ης Οκτωβρίου από την Όλγα Κεφαλογιάννη, ενώ τις ημέρες αυτές ολοκληρώθηκε η διαβούλευση με τα συναρμόδια υπουργεία και από την προσεχή εβδομάδα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί και να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Οι ρυθμίσεις
Σύμφωνα με όσα παρουσίασε τότε στο Υπουργείο συμβούλιο η κ. Κεφαλογιάννη τα καταλύματα τύπου AirBnB πρέπει:
-Να διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν,
-Να διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διακοπής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής,
-Να διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης,
-Να αποτελούν χώρους με κύρια χρήση κατοικίας και να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό & κλιματισμό.
Τούτων δοθέντων, εκτιμάται, παρά και τις αντιδράσεις που αναμένονται από ιδιοκτήτες και επιχειρηματίες με έκθεση στο Airbnb, ότι το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού θα λειτουργήσει ως “κόφτης” ένεκα των ρυθμίσεων που επιφέρει αλλά και των δαπανών που θα απαιτεί για τη συμμόρφωση, Έτσι, εκτιμάται ότι θα θέσει εκτός αγοράς σημαντικό αριθμό ακινήτων που έχουν ενταχθεί στη βραχυχρόνια μίσθωση. Οι κατοικίες αυτές που θα μείνουν εκτός βραχυχρόνιας μίσθωσης υποχρεωτικά θα δοθούν, όπως αναφέρεται από αρμόδιες πηγές στη μακροχρόνια μίσθωση, μειώνοντας την πίεση στην στεγαστική κρίση κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα που είναι και ένα ζητούμενο της γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής.
Ο ΣΕΤΕ, σε άποψη που κατέθεσε, για το φορλογικό νομοσχέδιο, πάντως, επισημαίνει ότι έχει καταθέσει αναλυτικές προτάσεις, σχετικά με τις αναγκαίες τροποποιήσεις στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Πέραν των ρυθμίσεων που υιοθέτησε η κυβέρνηση (σ.σ. απαγόρευση νέων σε τρεις περιοχές της Αθήνας κ.τλ.) προτείνει επίσης:
-
Η προβλεπόμενη απαλλαγή από ΦΠΑ του εισοδήματος που αποκτάται, από φυσικά πρόσωπα, από τη βραχυχρόνια μίσθωση μέχρι δύο ακινήτων, να εφαρμόζεται μόνο εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής δύο προϋποθέσεις: α. ένα από τα δύο ακίνητα που εκμισθώνονται θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί ο εκμισθωτής και β. το συνολικό ετήσιο εισόδημα του από τη βραχυχρόνια μίσθωση δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Σε αντίθετη περίπτωση στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται Φ.Π.Α..
-
Προκειμένου τα ακίνητα που εκμισθώνονται βραχυχρόνια να διαχωρίζονται από τις νόμιμα αδειοδοτημένες επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων, θα πρέπει να οριστεί ρητά πως σε περίπτωση που εντός του καταλύματος διεξάγεται οποιασδήποτε μορφής παροχή υπηρεσιών ή διαμεσολάβηση για παροχή υπηρεσιών, τότε το ακίνητο θα πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ή Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων.
-
Να προβλεφθούν συγκεκριμένες βασικές προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας που θα πρέπει να πληρούν τα καταλύματα που εκμισθώνονται βραχυχρόνια.
-
Να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίζουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, το μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ανά δημοτικό διαμέρισμα. Η απόφαση αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται κατόπιν προηγούμενης δημόσιας διαβούλευσης, να αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, ενώ θα πρέπει να συνεκτιμάται και ο αριθμός των κενών ακινήτων που βρίσκονται εντός του συγκεκριμένου δημοτικού διαμερίσματος.
«Ο ΣΕΤΕ ουδέποτε ζήτησε την απαγόρευση της δραστηριότητας της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ωστόσο, υπογραμμίζεται για άλλη μια φορά ότι, όσο η συγκεκριμένη δραστηριότητα συνεχίζει να λειτουργεί χωρίς κανονιστικό πλαίσιο, τα μέτρα που θα κληθεί να λάβει η Πολιτεία για την αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων που προκύπτουν από την ανεξέλεγκτη λειτουργία της, καθώς και του αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος των αδειοδοτημένων τουριστικών επιχειρήσεων, θα είναι αναπόφευκτα πιο αυστηρά», καταλήγει.
Το Τέλος Ανθεκτικότητας
«Με το άρθρο 30 του Ν.5073/2023 από την 1η Ιανουαρίου 2024, ο φόρος διαμονής – ένα μέτρο προσωρινό καθαρά εισπρακτικού και δημοσιονομικού χαρακτήρα – αντικαταστάθηκε από το, αυξημένο κατά ποσοστό 150-200%, Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.
Πριν συμπληρωθεί ένα έτος από την εφαρμογή του συγκεκριμένου τέλους, και χωρίς να έχει αποδοθεί απολογισμός για τα έσοδα που εισπράχθηκαν και την ανταποδοτικότητα σε έργα και δράσεις στα οποία αυτά διοχετευθήκαν, το συγκεκριμένο τέλος αυξάνεται περαιτέρω», σημειώνει.
«Η αύξηση του Τέλους Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, αποφασίστηκε με τον ίδιο τρόπο που αυτό θεσπίστηκε. Χωρίς διαβούλευση με τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς και χωρίς να έχουν μελετηθεί οι συνέπειες που η συγκεκριμένη επιβάρυνση θα έχει μακροπρόθεσμα στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος και τα αντισταθμιστικά μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν, προκειμένου αυτές να αντιμετωπιστούν».
«Επαναλαμβάνεται, πως αναγνωρίζουμε την ανάγκη για την αποκατάσταση των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν και θα εξακολουθούν να πλήττουν τη χώρα ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο η χρηματοδότηση του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για το Πρόγραμμα Φυσικών Καταστροφών, δεν μπορεί να είναι ευθύνη μόνο ενός κλάδου της ελληνικής οικονομίας», τονίζει.
«Η ολοένα αυξανόμενη επιβάρυνση που υφίστανται οι επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων (σημειώνεται πως μόλις πρόσφατα προβλέφθηκε η δυνατότητα αύξησης του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων έως 50%), πλήττει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού και εξανεμίζει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που η χώρα μας είχε αποκτήσει λόγω της θετικής διαχείρισης της κρίσης της πανδημίας.
Η νέα αύξηση του Τέλους Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση αναμένεται να επιφέρει αποτελέσματα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα, επηρεάζοντας αρνητικά τόσο τις επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων όσο και τα δημόσια έσοδα σε βάθος χρόνου.
Εάν απαιτείται ενίσχυση των δημόσιων εσόδων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, αυτή δεν μπορεί να βασίζεται σε τέλη που στερούνται ουσιαστικής ανταποδοτικότητας και επιβαρύνουν αποκλειστικά έναν συγκεκριμένο κλάδο της οικονομίας».
Το «τέλος κρουαζιέρας»
Σε ότι αφορά την κρουαζιέρα το βασικό αίτημα είναι η εφαρμογή του μέτρου να μετατεθεί από το 2025 στο 2026, ώστε να υπάρξει επαρκής χρόνος για ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και για την κατάλληλη προετοιμασία του κλάδου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr