Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Ο 23χρονος πρώην καλλιτέχνης ηχογραφήσεων ήταν μόλις πέντε ετών όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το iPhone και θυμάται ότι αισθανόταν «κατακλυσμένος από την τεχνολογία» μεγαλώνοντας. Τα τελευταία χρόνια, ο Glorfield παρατήρησε ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι φίλοι του διέγραφαν περιοδικά τις εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης σε μια προσπάθεια να αποκτήσουν έλεγχο του χρόνου τους στην οθόνη.
«Περνούσα υπερβολικά πολύ χρόνο κολλημένος στην οθόνη μου, κολλημένος στο τηλέφωνό μου, επικοινωνώντας με θαυμαστές, φίλους κ.λπ.», λέει ο Glorfield. «Αυτό με έκανε πολύ, πολύ δυστυχισμένο».
Αυτή η επιθυμία να αποσυνδεθεί - και η συνειδητοποίηση ότι δεν ήταν ο μόνος που αισθανόταν καταβεβλημένος από την τεχνολογία - τον ενέπνευσε να ξεκινήσει το Kickback, μια μάρκα ρετρό τεχνολογίας που απευθύνεται σε καταναλωτές της Gen Z. Η εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη πωλεί συσκευές αναπαραγωγής CD και δίσκων, καθώς και φωτογραφικές μηχανές, ηχεία και κασετόφωνα.
«Βρήκαμε ιδιαίτερη επιτυχία με προϊόντα που είναι πραγματικά εξαιρετικά για να αποσυνδέεις πραγματικά την πρίζα», λέει. «Αυτό είναι το συναίσθημα που η γενιά μου δεν έζησε ποτέ πραγματικά».
Πράγματι, οι νέοι άνθρωποι αναζητούν να αποσυνδέσουν από το διαδίκτυο τώρα περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Στην έκθεσή της Future of Wellness 2025 Report, η Global Wellness Summit προσδιόρισε την υιοθέτηση των ρετρό και αναλογικών τεχνολογιών ως μία από τις κυρίαρχες τάσεις του 2025.
Αυτή η τάση οδηγεί τη Gen Z και τους νέους Millennials να αγκαλιάσουν τις ρετρό τεχνολογίες που έχουν προ πολλού αντικατασταθεί από τα smartphones. Η Beth McGroarty, διευθύντρια έρευνας στο Global Wellness Institute, λέει στο CNBC Make It ότι η τάση αυτή μπορεί να τροφοδοτείται από την ανθρώπινη επιθυμία για απτικές εμπειρίες και όχι από τη νοσταλγία.
«Νομίζω ότι πρόκειται για μια εξέγερση ενάντια σε αυτόν τον άμορφο, ασώματο, αναλώσιμο ψηφιακό κόσμο των οθονών και μια πείνα για φυσικά αντικείμενα και εργαλεία που μπορούν να αγγιχτούν».
Με τη μουσική, την επικοινωνία, την ψυχαγωγία και την εργασία να ενοποιούνται στις ίδιες συσκευές που οι άνθρωποι κοιτάζουν όλη μέρα, η McGroarty λέει ότι οι νέες γενιές θέλουν όλο και περισσότερο να αποσυνδεθούν από «αυτή τη συνεχή επίθεση παθητικών πληροφοριών».
«Όταν κοιτάζετε τα στατιστικά στοιχεία της γενιάς Z και πόσο χρόνο έχουν περάσει μπροστά σε οθόνες, πρόκειται ουσιαστικά για μια ολόκληρη ζωή», λέει.
Το Kickback έχει αποφέρει έσοδα άνω των 500.000 δολαρίων από την έναρξη λειτουργίας του πέρυσι. Η νεοσύστατη επιχείρηση, εικάζει ο Glorfield, έχει επωφεληθεί από την επιθυμία της Gen Z να αντιταχθεί στον εξαιρετικά παγιωμένο κόσμο στον οποίο μεγάλωσαν αγκαλιάζοντας τεχνολογίες μιας χρήσης.
«Υπάρχει κάτι πολύ ωραίο στο να κάνεις μια βόλτα με μια φωτογραφική μηχανή και να έχεις μόνο αυτή τη φωτογραφική μηχανή για να τραβήξεις φωτογραφίες και να μην έχεις τον πειρασμό να βουτήξεις στο τηλέφωνό σου ή να πάρεις τα emails της δουλειάς», λέει.
Ο Adam Fuerst, ο οποίος λειτουργεί τον ιστότοπο ρετρό τεχνολογίας Retrospekt από το 2015, λέει ότι ενώ οι συσκευές υψηλής τεχνολογίας έχουν κάνει τη ζωή εύκολη, την έχουν επίσης κάνει «τέλεια και αποστειρωμένη».
«Νομίζω ότι η εμπειρία έχει πραγματικά σημασία για τους ανθρώπους», λέει ο Fuerst, ο ιστότοπος του οποίου πωλεί μεταξύ άλλων φωτογραφικές μηχανές Polaroid, Game Boys και γραφομηχανές. «Όσο πιο βολικά γίνονται τα πράγματα, τόσο περισσότερο μετράει η εμπειρία και τόσο πιο πολύτιμη γίνεται η εμπειρία, ακόμη και αν είναι άβολη».
Η Retrospekt έχει ετήσιες πωλήσεις ύψους 8 εκατομμυρίων δολαρίων, με τους περισσότερους πελάτες της να είναι μεταξύ 13 και 39 ετών. Αν και ο Fuerst λέει ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν αναμφίβολα κάνει τον κόσμο καλύτερο με πολλούς τρόπους, το να ζούμε τη ζωή μας online και σε μία μόνο συσκευή δεν είναι ένας από αυτούς.
Κατά την άποψή του, «δουλεύουμε ενάντια στην ανθρώπινη φύση μας» όταν στερούμε από τον εαυτό μας τη δυνατότητα να κρατάμε και να χρησιμοποιούμε πράγματα όπως φωτογραφικές μηχανές και δίσκους βινυλίου.
«Υπάρχει κάτι τόσο ουσιαστικό και τόσο ιδιαίτερο στο να έχεις αυτό το φυσικό αντικείμενο που δεν νομίζω ότι οι άνθρωποι είμαστε έτοιμοι να ξεφορτωθούμε», λέει. «Αυτά τα πράγματα έχουν μεγαλύτερη αξία κατά κάποιο τρόπο όσο απομακρυνόμαστε από αυτά».