Ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαμήνυσε προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες ότι «θα είμαι δίπλα σας σε κάθε μάχη, που θα δώσει η ελληνική ναυτιλία, από την πράσινη μετάβαση έως τα ασφαλή λιμάνια και τα ναυπηγεία».
Ο πρωθυπουργός εστίασε στις πολυεπίπεδες προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας, «στις οποίες προστίθεται μία ακόμα με τη σφραγίδα του 21ου αιώνα. Και μιλώ για το πέρασμα από τα αχαρτογράφητα νερά της ενεργειακής μετάβασης, προκειμένου οι στόλοι να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές των ρύπων και το 2050 να επιτευχθεί και για τη ναυτιλία ο στόχος του net zero. Κάτι που σημαίνει πράσινα καύσιμα, ψηφιοποίηση και αυτοματισμός στη χάραξη αποδοτικότερων διαδρομών, αλλά και ένα τείχος προστασίας στις κυβερνοεπιθέσεις με περισσότερο εξειδικευμένα πληρώματα.
Και ήδη, θέλω να τονίσω, η κυβέρνηση και το Υπουργείο συνεργάζεται με ευρωπαίους εταίρους και με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για τη διαμόρφωση ενός φιλόδοξου όσο και ρεαλιστικού θεσμικού πλαισίου, με ενιαία πρότυπα τα οποία, άλλωστε, θα κληθούν να κατευθύνουν και τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας οι οποίες απαιτούνται.
Και εδώ, όμως, η ναυτιλία μας, η ελληνική ναυτιλία, πρωτοπορεί. Το 1/3 του στόλου έχει, πια, συστήματα ενεργειακής απόδοσης, ολοένα και περισσότερα πλοία μπορούν να χρησιμοποιήσουν LNG, ενώ οι πλοιοκτήτες μας προχωρούν στη ναυπήγηση σκαφών με πλυντρίδες δέσμευσης οξειδίων του θείου.
Παράλληλα, βέβαια, είναι και ευθύνη του κράτους να εκσυγχρονίσει τις υποδομές για να υποστηρίξει αυτή τη μετάβαση. Με τα λιμάνια μας να αλλάζουν, όχι μόνο αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αλλά και της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, το οποίο είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ το Σάββατο, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης. Λιμάνια τα οποία αναβαθμίζονται σημαντικά. Γιατί, θα το ξαναπώ, θέλουμε τα λιμάνια μας ασφαλείς εμπορικούς κόμβους που θα συνδέουν τον κόσμο με την Ελλάδα, την Ανατολή με την Δύση», τόνισε.
Τα λιμάνια
«Θέλουμε τα λιμάνια μας σημεία υποδοχής ταξιδιωτών προς τις πόλεις και τα νησιά μας. Και, φυσικά, κέντρα επαφής των πλοίων με την ξηρά για τον ανεφοδιασμό τους. Στο 9ο «Our Ocean Conference» που έγινε στην Αθήνα, τον Απρίλιο, δεσμευτήκαμε ότι ως το 2030 δώδεκα λιμάνια θα έχουν υποδομές «cold ironing» για την ηλεκτροδότηση των πλοίων», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης και προσέθεσε:
«Ανακοινώσαμε, επίσης, τη συμμετοχή μας στην κίνηση «Clean Energy Marine House» για να ξεκλειδώσουμε την παγκόσμια αλυσίδα παραγωγής, μεταφοράς αλλά και χρήσης καθαρών καυσίμων. Ενώ, ειδικά για την ακτοπλοΐα μας, που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με πάνω από 100 κατοικημένα νησιά, είναι επιβεβλημένο να προχωρήσουμε στην ανανέωση του στόλου και τη χρήση πλοίων χαμηλότερων εκπομπών.
Στο συγκεκριμένο μέτωπο ξεκινάμε από τις άγονες γραμμές που επιδοτούνται από το κράτος, ένα έργο που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Έχουμε έως τώρα εξασφαλίσει 80 εκατομμύρια, σκοπός είναι να ενεργοποιήσουμε τουλάχιστον 400 ακόμα. Δεν θα είναι κάτι απλό. Αποτελεί, ωστόσο, μονόδρομο σε μια νησιωτική χώρα όπως η δική μας.
Δεν αναφέρομαι, προφανώς, μόνο στον τουρισμό, αλλά κυρίως, στην σημασία που έχει για εμάς η καθαρή θάλασσα, ο καθαρός αέρας, αυτοί οι πολύτιμοι φυσικοί πόροι τους οποίους πρέπει να διαφυλάξουμε.
Ακριβώς σε αυτό αποσκοπεί και συνολικά ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε το πιο δυναμικό άνοιγμα της πατρίδας μας προς τις παγκόσμιες θάλασσες. Και δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι βραχίονες αυτής της αντίληψης αποτελούν και οι δεσμεύσεις για δημιουργία θαλάσσιων πάρκων σε περιοχές που ανήκουν στην κυριαρχία του κράτους μας.
Όχι μόνο γιατί η ανάπτυξη οφείλει να συμβαδίζει με την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και γιατί ο σεβασμός, ειδικά στο θαλάσσιο περιβάλλον, οφείλει να ενταχθεί, πλέον, μόνιμα στην πολιτική ατζέντα, ενώνοντας και όχι διχάζοντας χώρες και λαούς.
Υποδομές μας, όμως, είναι και τα ναυπηγεία μας, τα οποία τώρα αναγεννώνται, ύστερα από δεκαετίες ερήμωσης. Στην Ελευσίνα, στον Σκαραμαγκά, στη Σύρο, αλλά και στη Σαλαμίνα, στο Πέραμα, το οποίο σφύζει από δουλειά, στη Χαλκίδα. Αναλαμβάνοντας, επιτέλους, ξανά τη συντήρηση και επισκευή εμπορικών αλλά και πολεμικών πλοίων, αλλά και μελλοντικά το χτίσιμο των νέων σκαφών. Ένας ξεχωριστός πυλώνας, ο οποίος προσφέρει σημαντικά δημόσια έσοδα, πολλές θέσεις εργασίας, τόνωση συναφών αγορών, όπως βέβαια και αμυντική αυτονομία στην πατρίδα μας.
Και για όλα τα παραπάνω, λοιπόν, θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε αυτό το πολύ δυναμικό ελληνικό ναυτιλιακό cluster, αξιώνοντας για πρώτη φορά από κοινού ευρωπαϊκές αλλά και ιδιωτικές επενδύσεις».
Επίσης, επανέλαβε τη δέσμευση της χώρας μας για τη δημιουργία θαλάσσιων πάρκων «σε περιοχές, που ανήκουν στην ελληνική κυριαρχία», καθώς, όπως είπε, ο σεβασμός στο θαλάσσιο περιβάλλον πρέπει να μπει στην εθνική ατζέντα με τρόπο που να ενώνει και όχι να διχάζει χώρες και λαούς».
Το μήνυμα του Χρ. Στυλιανίδη
Στο μεταξύ, στο μήνυμά του για τα Ποσειδώνια, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης στάθηκε στην ανάγκη για δράσεις για μια βιώσιμη ναυτιλία.
«Σας καλωσορίζουμε στα «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2024», σας καλωσορίζουμε στην Ελλάδα, σας καλωσορίζουμε εδώ στην Αθήνα, στον Πειραιά, ως παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα!
Η θάλασσα ξέρετε πολύ καλά, δίνει ζωή στην Ελλάδα! Η ναυτιλία είναι στο DNA μας. Είναι στο DNA των Ελλήνων! Μέσω αυτής μάθαμε να μεγαλουργούμε, για πάνω από 2.500 χρόνια. Η ναυτιλία σε δύσκολες στιγμές όπως τώρα έχει μάθει να ξεπερνά τις προκλήσεις. Έχει μάθει να υποστηρίζει την πρόοδο και την ευημερία των λαών. Και σήμερα, καλούμαστε, ακριβώς, μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες να μετατρέψουμε τις σύγχρονες προκλήσεις σε ευκαιρίες.
Πρέπει να δουλέψουμε για μια βιώσιμη ναυτιλία. Μια πράσινη ναυτιλία. Μας το επιτάσσει το χρέος και το καθήκον για τις επόμενες γενιές. Αλλά ταυτόχρονα, πρέπει να φέρουμε τους νέους μας πιο κοντά στη ναυτιλία. Πρέπει να αναβαθμίσουμε τις δεξιότητές τους. Να τους προσφέρουμε κίνητρα για να αποκτήσουν τις νέες δυνατότητες και να μπορούν να υπηρετήσουν την ναυτιλία του μέλλοντος. Και κυρίως, μπορούμε και πρέπει να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες, για να αποκτήσουμε περισσότερη αποτελεσματικότητα και κυρίως ασφάλεια.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, υπηρετούμε την ελληνική ναυτιλία για πάνω από 100 χρόνια! Τη στηρίζουμε, τη θωρακίζουμε και τη ναυτιλία μας και τους ανθρώπους της. Θέλουμε να την οδηγήσουμε σε ένα ακόμα πιο φωτεινό μέλλον, γιατί έτσι μας αξίζει, έτσι της αξίζει», ανέφερε ο Υπουργός.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr