Άλλωστε το Κατάρ αποτελεί δυνητικό εταίρο, έχοντας μεγάλα αποθέματα ρευστότητας και πλάνα για σειρά έργων ανάπτυξης στη Δύση με αιχμή τις νέες τεχνολογίες, την αγροδιατροφή, τον τουρισμό, όπου έχει ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα (Κέρκυρα με τη συνεργασία της οικογένειας Al Thani με Domes Resorts κτλ).
Προφανώς, πέρα από την κρίση στην Μέση Ανατολή και τις γεωπολιτικές ισορροπίες που αναζητά η Ελλάδα στον Κόλπο, στόχος είναι και εμβάθυνση των επενδυτικών σχέσεων. Να σημειωθεί ότι η Επενδυτική Αρχή του Κατάρ Qatar Investment Authority (QIA) έχει μια “γραμμή πυρός για επενδύσεις” της τάξεως των 450 δισ. δολαρίων, αποτελώντας έναν μεγάλο “παίκτη”, που δίνει προτεραιότητα στους τομείς της κλιματικής αλλαγής, των υποδομών και της ψηφιοποίησης.
Η ενέργεια
Σε σχέση με την ενέργεια η χώρα αυτή του Κόλπου αποτελεί για την Ευρώπη ένα σημαντικό εταίρο. Να σημειωθεί ότι το εμιράτο το 2022 ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG το 2022 με 80 εκατομμύρια τόνους LNG, σύμφωνα με την έκθεση Gas Exporting Countries Forum.
Το 2022 τα έσοδα του Κατάρ από τις εξαγωγές φυσικού αερίου διαμορφώθηκαν στα 132 δισ. δολάρια, ανεβάζοντας το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στα 84.000 δολάρια βάσει των τότε τιμών.
Ήδη, το Κατάρ έχει υπογράψει 15ετή συμφωνία για να προμηθεύει τη Γερμανία – τη μεγαλύτερη αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης – με δύο εκατομμύρια τόνους LNG ετησίως. Οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν το 2026. Επίσης ανάλογη συμφωνία έχει συναφθεί και με την Ουγγαρία.
Με βάση, δε, όσα δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας του Κατάρ Saad al-Kaabi τον Ιούλιο του 2023 στη διάσκεψη LNG 2023 στην Βανκούβερ η χώρα του Κόλπου επιδιώκει να αυξήσει την παραγωγή και να διατηρήσει τη θέση της ως κορυφαίος εξαγωγέας με σχέδια να προμηθεύσει το 40% όλου του νέου LNG που θα εισέλθει στην παγκόσμια αγορά έως το 2029.
Επίσης, η Qatar Energy υπέγραψε συμφωνία με τη Shell τον Ιούλιο για το North Field East Expansion του κράτους του Κόλπου, την πρώτη φάση του μεγαλύτερου έργου LNG στον κόσμο, μετά από συμφωνίες με TotalEnergies, Exxon, ConocoPhillips και Eni. Η επέκταση περιλαμβάνει έξι τρένα LNG που θα αυξήσουν την ικανότητα υγροποίησης του Κατάρ σε 126 εκατομμύρια τόνους ετησίως από 77 έως το 2027.
Πάντως η χώρα μας έχει κυρίως άλλους παρόχους για LNG. Με βάση τα τελευταία στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το 2023, οι εισαγωγές φυσικού αερίου ανήλθαν σε 67,71 TWh, καταγράφοντας μείωση κατά 21,41% σε σύγκριση με τις 86,16 TWh το 2022. Οι μεγαλύτερες ποσότητες εισήλθαν στη χώρα από τον Τερματικό Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας, που κάλυψε ποσοστό 43,55% των εισαγωγών. Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 28,52 TWh LNG από 41 δεξαμενόπλοια από 7 χώρες. Οι ΗΠΑ παρέμειναν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στη χώρα μας (10,75 TWh) με ποσοστό 37,69%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από τη Ρωσία (8,38 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αίγυπτος (3,5 TWh), η Αλγερία (3,47 TWh), η Νορβηγία (0,97 TWh), η Νιγηρία (0,94 TWh) και η Ισπανία (0,51 TWh).
Με το Κατάρ, όμως, που αναζητά και έναν “πράσινο” βηματισμό, πέρα από το φυσικό αέριο, τα μεγάλα σχέδια για ανάπτυξη διασυνδέσεων και ΑΠΕ που βάζουν τη χώρα στον ευρύτερο χάρτη της περιοχής τα περιθώρια συνεργασίας είναι ευρύτερα.
“Έχουμε αποδείξει ότι υπάρχουν «win-win» λύσεις όσον αφορά την πράσινη μετάβαση. Για παράδειγμα, ήμασταν εξαρτημένοι από το φυσικό αέριο κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους του πολέμου στην Ουκρανία. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με πολύ υψηλό κόστος εισαγωγής φυσικού αερίου. Όσο περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια παράγουμε από τον άνεμο και τον ήλιο, τόσο περισσότερο καθίστανται ανθεκτικά τα δίκτυα και τα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας, τόσο λιγότερο εξαρτημένοι θα είμαστε από τις εισαγωγές ενέργειας” τόνισε με νόημα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη στο podcast «Ideas Pod», στο πλαίσιο της διάσκεψης «Raisina Dialogue».
Η ναυτιλία
Βέβαια στο πλαίσιο της επίσκεψης η ελληνική πλευρά θα επιχειρήσει να ενισχύσει διαύλους με την πλευρά της Ντόχα vis a vis και των θεμάτων με τη ναυτιλία.
“Η ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών αποτελεί βασική προτεραιότητα αυτή τη στιγμή, ειδικά με όλα όσα συμβαίνουν στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτά είναι ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε από κοινού, διότι αν, για οποιονδήποτε λόγο, διαταραχθεί το εμπόριο -πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται μέσω θαλάσσης-, αυτό θα αποτελέσει πλήγμα και για τις δύο χώρες μας” τόνισε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην Ινδία, σε συνέντευξη, που παραχώρησε στον Πρόεδρο του Observer Research Foundation Samir Saran και στο podcast «Ideas Pod», στο πλαίσιο της διάσκεψης «Raisina Dialogue».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr