Είχε προηγηθεί πρωϊνό εργασίας με τα μέλη του Δ.Σ. του ΣΕΠΕ, στον χώρο του συνεδρίου.
«Είναι τέτοια η επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας που είμαστε μπροστά σ' έναν επαναστατικό μετασχηματισμό, τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, γι' αυτό εξάλλου μιλάμε για την 4η βιομηχανική επανάσταση» σημείωσε ο κ. Κασσελάκης, σχολιάζοντας πως «όπως κάθε επανάσταση, έτσι και αυτή έχει τους εχθρούς αλλά και τους φίλους της», καθώς άλλοι «δαιμονοποιούν την τεχνολογική πρόοδο» και άλλοι «την αποθεώνουν».
«Οι πολιτικές λοιπόν που βρίσκονται πίσω από τη χρήση της τεχνολογίας είναι αυτές που καθορίζουν το πρόσημο της» τόνισε, προσθέτοντας πως «ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η ψηφιακή μετάβαση μπορεί, και πρέπει, να λειτουργήσει ανθρωποκεντρικά προς όφελος της κοινωνίας, της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, της βελτίωσης της ποιότητας ζωής και της εργασίας των ανθρώπων».
Συνεχίζοντας, στηλίτευσε την «αναποτελεσματικότητα στην απορρόφηση των κονδυλίων» και την «έλλειψη δίκαιης κατανομής, καθώς υπάρχει σαφής μεροληψία υπέρ των μεγάλων και ισχυρών ομίλων», υπογραμμίζοντας πως «αυτά αποκαλύπτουν το πραγματικό νεοφιλελεύθερο πρόσωπο της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας».
Επιπλέον, ως προς το θεσμικό πλαίσιο, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο που έφερε την περασμένη χρονιά η κυβέρνηση της ΝΔ για τη χρήση στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα των αναδυόμενων τεχνολογιών ως «προχειρογραμμένο, διάτρητο νομικά κείμενο, με πλήθος ασαφειών και σοβαρών ελλείψεων, που άφηνε έκθετους τους πολίτες και τους εργαζόμενους», το οποίο, όπως τόνισε, βελτιώθηκε «μετά από τις καίριες προτάσεις-προσθήκες του ΣΥΡΙΖΑ».
«Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης απαιτεί και την ανάλογη σοβαρότητα. Δεν μπορεί να παίζουμε με τέτοια θέματα με όρους φθηνής επικοινωνίας, του τύπου "η Ελλάδα ηγείται της 4ης βιομηχανικής επανάστασης"» υπογράμμισε, κατηγορώντας την κυβέρνηση για «επιπολαιότητα».
Οι 11 άξονες
Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασε τους 11 βασικούς άξονες του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ για μια «δίκαιη ψηφιακή μετάβαση ως πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας».
Αναλυτικά:
1) Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Τεχνητής Νοημοσύνης για τον συντονισμό, τη συνεργασία με τα εμπλεκόμενα υπουργεία, τη διαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου και του κώδικα δεοντολογίας για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
2) Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Τομέα Ψηφιακών Δεξιοτήτων, που θα συνεργάζεται στενά με τους επαγγελματίες του κλάδου και όλα τα πανεπιστήμια.
3) Ψηφιοποίηση του Δημοσίου με ασφάλεια για τους πολίτες και τις συναλλαγές, ενώ παράλληλα να ενθαρρυνθούν με κίνητρα και οι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις ώστε να ενσωματώσουν σύγχρονες ψηφιακές λύσεις που θα παρέχονται κεντρικά. Ανοιχτή πρόσβαση στα δημόσια δεδομένα τα οποία είναι αναγκαία στην εκμάθηση των ψηφιακών συστημάτων.
4) Συμπερίληψη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη και υγιής ανταγωνισμός. Η χώρα οφείλει να έχει σχέδιο ώστε να μην καταναλώνει μόνο έτοιμες ψηφιακές λύσεις που αγοράζονται απ’ έξω και αυξάνουν το έλλειμμα, αλλά πρέπει να στηρίξει συγχρόνως την εγχώρια παραγωγή προϊόντων, ψηφιακών λύσεων, υπηρεσιών. Κατασκευή στην Ελλάδα εξοπλισμού υψηλής υπολογιστικής ισχύος, κατασκευή στην Ελλάδα τηλεπικοινωνιακών υποδομών.
5) Δημιουργία Κέντρων Αριστείας εντός των πανεπιστημίων, όπου θα αναπτύσσονται καινοτόμες προτάσεις τεχνητής νοημοσύνης που ανταποκρίνονται συγχρόνως στις εμπορικές ανάγκες της βιομηχανίας εντός Ελλάδος αλλά και διεθνώς.
6) Ψηφιακές δεξιότητες για όλες, όλους, πρόσβαση στο διαδίκτυο και εξοπλισμός ώστε να περιορίσουμε τον ψηφιακό αποκλεισμό και να περιορίσουμε τη δημιουργία νέων ανισοτήτων. Στη νέα εποχή δεν πρέπει να μεταβούμε όλοι μαζί και να αφήσουμε πολλούς συμπολίτες μας πίσω. Η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων του συνόλου του πληθυσμού αλλά και στην επιμόρφωση εργαζομένων, που στο εγγύς μέλλον κινδυνεύουν να μείνουν εκτός παραγωγικής διαδικασίας. Είναι απαραίτητη, πρέπει να γίνει άμεσα.
Και επιτρέψτε μου μια ειδική αναφορά στους ηλικιωμένους συμπολίτες μας, τους απόμαχους της ζωής, που είναι ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας, γύρω στο 22%. Γνωρίζετε ότι μόλις το 2% των ατόμων άνω των 65 ετών έχει ψηφιακές δεξιότητες άνω του μέσου όρου; Μόνο 2%. Ενώ το 78% εξ αυτών δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ υπολογιστή. Πώς αυτοί θα παραμείνουν ενεργοί στη νέα εποχή, να μάθουν να κάνουν τις ψηφιακές συναλλαγές τους με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα χωρίς ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και έργα με αυτή τη στόχευση; Πώς; Δεν πρέπει να τους αφήσουμε πίσω.
7) Εξασφάλιση των συνταγματικά κατοχυρωμένων προσωπικών δεδομένων. Kαι η ασφάλεια των δημοσίων δεδομένων ενάντια στο φαινόμενο data mining και κακόβουλων επιθέσεων, που οδηγούν σε ψηφιακό ολοκληρωτισμό.
8) Κυβερνοασφάλεια παντού. Νέα αρχιτεκτονική, νέα εργαλεία για το κράτος, τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, με στόχο την ασφάλεια κρίσιμων συστημάτων, δεδομένων και υπηρεσιών. Είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του Εθνικού Κέντρου Παρακολούθησης Κρίσιμων Υποδομών, όπως είναι αναγκαία και η δημιουργία Τοπικών Μονάδων τέτοιου χαρακτήρα σε κρίσιμες υποδομές του Δημοσίου, που είναι οι Τράπεζες Δεδομένων.
9) Φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα στις επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε να προσλάβει με ανταγωνιστικούς μισθούς και συνθήκες καλής εργασίας, εργαζομένους στον κλάδο Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Επικοινωνιών και από το εξωτερικό, να αναστραφεί το brain drain.
Πρέπει να σταματήσει αυτό το φαινόμενο, να φεύγουν στο εξωτερικό νέοι επιστήμονες που απέκτησαν εργασιακή εμπειρία στην Ελλάδα. Δεν μπορούμε να αιμοδοτούμε άλλες χώρες με καταρτισμένο προσωπικό και εμείς να χάνουμε ως κοινωνία τα νέα παιδιά, αλλά να χάνουν και οι επιχειρήσεις εδώ του κλάδου, που δεν μπορούν να βρουν κατάλληλο δυναμικό για την ανάπτυξή τους.
10) Απορρόφηση των κονδυλίων για τη Ψηφιακή Μετάβαση με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, καλοσχεδιασμένα έργα που βγαίνουν στην ώρα τους και ολοκληρώνονται στην ώρα τους, ώστε η αγορά να μπορεί να συμμετέχει χωρίς αποκλεισμούς και με καθαρό διάδρομο, ώστε να πραγματοποιούν τον προγραμματισμό τους.
Αυτό απαιτεί μια καλή θεσμική διαβούλευση μεταξύ πολιτείας και της αγοράς, με σαφείς ρόλους, με σαφή όρια, ώστε να πετύχουμε την ψηφιακή σύγκλιση με την Ευρώπη.
Τέλος, Ψηφιακές Υποδομές στην ευρυζωνικότητα, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση σε υψηλές ταχύτητες internet, να έχουν σύγχρονο εξοπλισμό στις δημόσιες δομές και στα πανεπιστήμια, ώστε να έχουν τα κατάλληλα εργαλεία για να τρέξουν την Ψηφιακή Μετάβαση.
«Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι απέναντι σε όλα αυτά τα ζητήματα και τους προβληματισμούς που σας έθεσα, προφανώς δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Και δεν πρέπει κανείς να σας πει ότι υπάρχουν μαγικές λύσεις. Έχουμε όμως θέσεις και έχουμε στρατηγική που συμβαδίζουν με την ανάγκη για υπεύθυνη καινοτομία. Για μια ανθρωποκεντρική εφαρμογή της ψηφιακής και τεχνολογικής εξέλιξης, που θα προστατεύει πραγματικά τον πολίτη, χαρίζοντας του παράλληλα τα οφέλη της.
Δεσμευόμαστε απ’ αυτό εδώ το βήμα να δώσουμε σάρκα και οστά στην περίφημη κοινωνική δικαιοσύνη, με το να κάνουμε τις ψηφιακές τεχνολογίες πραγματικά προσβάσιμες και ασφαλείς. Διαφανείς στη χρήση τους και κυρίως στην πραγματική υπηρεσία και τον έλεγχο των πολιτών.
Είμαστε δίπλα σας, δίπλα στους ανθρώπους που με τον καθημερινό σας μόχθο συνεισφέρετε στον εθνικό στόχο της Ψηφιακής Μετάβασης. Ζητούμενο είναι να μη χαθεί μια σπουδαία ευκαιρία και αυτή η μετάβαση να είναι δίκαιη.
Να είστε βέβαιοι ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ώστε να εξασφαλίσουμε στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους στον κλάδο ένα σταθερό και φιλικό περιβάλλον με τη βιώσιμη ανάπτυξή τους.
Είναι ένας τομέας ο οποίος χρειάζεται σύγκλιση και σοβαρότητα από την πολιτεία. Και να ξέρετε ότι εμείς, ως αξιωματική αντιπολίτευση, θα είμαστε υπεύθυνοι σ’ αυτή την πορεία. Όπου υπάρχει περιθώριο για σύνεση και συναίνεση, για συγκλίσεις, θα είμαστε εκεί. Διότι η Ελλάδα ανθίζει από εδώ», κατέληξε.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr