Αρχικά επισήμανε την ιδιαίτερα εποικοδομητική συνεργασία που αναπτύχθηκε την περίοδο 2015-2019 με την ΕΔΕΥΑ και τις ΔΕΥΑ, σημείωσε ότι επί ΣΥΡΙΖΑ η ΕΔΕΥΑ αναγνωρίστηκε θεσμικά από την Πολιτεία ως εκπρόσωπος των ΔΕΥΑ με το Ν. 4483/2017 και τέθηκαν οι βάσεις για να λυθούν χρόνια προβλήματα, όπως αυτό της διαχείρισης λυμάτων. «Το 2015 η χρεωκοπία της χώρας δεν ήταν μόνο οικονομική και πολιτική, αλλά είχε και περιβαλλοντική διάσταση. Με την προγραμματική σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του Υπουργείου Εσωτερικών, της ΕΔΕΥΑ, της ΚΕΔΕ και της Ένωσης Περιφερειών, εκπονήθηκε το Εθνικό Σχέδιο Λυμάτων και η χώρα απέκτησε για πρώτη φορά ξεκάθαρο οδικό χάρτη για να κλείσει το περιβαλλοντικό ζήτημα της διαχείρισης λυμάτων, στο οποίο είχε καθυστερήσει χρονικά πάνω από 10-ετία. Παράλληλα, έκλεισε μια μνημονιακή υποχρέωση της χώρας με την έκδοση του Κανονισμού για την Κοστολόγηση και την Τιμολόγηση υπηρεσιών ύδατος το 2017, με ρητές προβλέψεις για προτεραιοποίηση παρεμβάσεων μείωσης κόστους, αποφυγής αυξήσεων της τιμής του νερού και διασφάλισης της πρόσβασης στις υπηρεσίες νερού», υπογράμμισε.
Ωστόσο, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Σ.Φάμελλος, όλα αυτά κατέρρευσαν το 2019 καθώς μια από τις πρώτες πράξεις της κυβέρνησης ήταν η κατάργηση της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων του ΥΠΕΝ. Από τους πρώτους μήνες διακυβέρνησης της χώρας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξεκίνησε το σχεδιασμό για τη συγχώνευση των ΔΕΥΑ και την ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών τους. Χαρακτηριστικά, ήδη από τις 24.09.2020, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΝ είχε αναφερθεί στην πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τον αριθμό των σημερινών ΔΕΥΑ και να εφαρμόσει το μοντέλο ΣΔΙΤ για τα έργα των ΔΕΥΑ και άρα και στη διαχείριση πόσιμου νερού και λυμάτων. Στην προηγούμενη Γενική Συνέλευση των ΔΕΥΑ, ο Αν. Υπουργός Εσωτερικών, Σ.Πέτσας, μίλησε επίσης ανοικτά για αλλαγές στο διοικητικό σχήμα των ΔΕΥΑ προς διευκόλυνση επενδύσεων. «Είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο ότι η κυβέρνηση, αντί να ενισχύσει τις ΔΕΥΑ, επιλέγει τη συγχώνευση και την παραχώρηση «ελκυστικών» πακέτων ΣΔΙΤ σε ιδιώτες».
Κατόπιν στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα του ενεργειακού κόστους, το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε επισημάνει έγκαιρα προς την κυβέρνηση με ερώτηση που κατατέθηκε ήδη από τις 14.02.2022. «Καταθέσαμε και προχθές, 30.11.2022, νέα ερώτηση γιατί η ολιγωρία της κυβέρνησης δείχνει ότι αποσκοπεί στη χρεοκοπία των ΔΕΥΑ και στην αύξηση των τιμολογίων ύδρευσης/αποχέτευσης, εν μέσω της ακραίας ακρίβειας που ήδη αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Αρκεί μόνο να πω ότι από τα στοιχεία που παραθέτουμε στην ερώτησή μας, το κόστος ρεύματος για το Σεπτέμβριο του 2022 στη μέση τάση των ΔΕΥΑ αυξήθηκε κατά 515% σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα».
Αναφέρθηκε ακόμη στα επίσημα στοιχεία της Eurostat όπου, η χώρα μας, παρά τις επιδοτήσεις, βρίσκεται στη 2η θέση ακρίβειας στα μη οικιακά τιμολόγια το α’ εξάμηνο του 2022, ενώ η τιμή προ φόρων και επιδοτήσεων ήταν η υψηλότερη στην Ευρώπη. «Η κυβέρνηση δεν εξηγεί γιατί συνεχίζονται τα υπερκέρδη στην αγορά ενέργειας στη χώρα, και γιατί οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας πληρώνονται με την υψηλότερη τιμή πανευρωπαϊκά. Αυτά είναι χρήματα των καταναλωτών, όπως χρήματα των καταναλωτών είναι και οι επιδοτήσεις που επιστρέφονται ετεροχρονισμένα», επεσήμανε.
Ο Σ.Φάμελλος σημείωσε στη συνέχεια πως η κυβέρνηση χρηματοδοτεί μελέτη για τη δυνατότητα υλοποίησης ΣΔΙΤ στα έργα διαχείρισης αστικών λυμάτων, τα οποία αφορούν και την επισκευή/αποκατάσταση υποδομών, αλλά και τη λειτουργία και συντήρησή τους για χρονικό διάστημα 20-ετίας, ενώ παράλληλα έχει καταστήσει υποχρεωτική τη λειτουργία και συντήρηση νέων εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων από τους ιδιώτες αναδόχους που αναλαμβάνουν την κατασκευή τους για χρονικό διάστημα τριετίας. Τελικό επιστέγασμα όλης αυτής της προσπάθειας ιδιωτικοποίησης είναι η πρόθεση να δημιουργηθεί, εντός της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων και Αποβλήτων.
«Αν και η Ελλάδα είχε μνημονιακή υποχρέωση να δημιουργήσει Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων και την περίοδο 2016-2017, είχαμε καταφέρει να ακυρώσουμε τα σχέδια αυτά γιατί, η δημιουργία σχετικής ρυθμιστικής αρχής θα είναι το πρώτο βήμα, ο προάγγελος της ιδιωτικοποίησής του. Εάν η κυβέρνηση επιθυμεί να διοικείται ορθά ο τομέας νερού, τότε να επανασυγκροτήσει και να στελεχώσει την Ειδική Γραμματεία Υδάτων του ΥΠΕΝ. Όμως, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν θέλει να ενισχύσει την Πολιτεία, θέλει να μειώσει τις λειτουργίες του Υπουργείου και αποδυναμώνει τις ΔΕΥΑ για να φέρει τους ιδιώτες. Το ίδιο γίνεται και στα απορρίμματα, όπου στις τροποποιήσεις του Εθνικού Σχεδίου περιλαμβάνεται η «μεταβατική» - για άγνωστο χρονικό διάστημα - δυνατότητα επεξεργασίας απορριμμάτων σε ιδιωτικές μονάδες, αλλά και η μεταβατική καύση σύμμεικτων απορριμμάτων και οι ιδιωτικές μονάδες καύσης. Πλέον, είναι σαφές ότι η περιουσία των ΔΕΥΑ και των Δήμων είναι στο στόχαστρο, και οι προοδευτικές δυνάμεις, αλλά πρωτίστως η αυτοδιοίκηση πρέπει να σταματήσουν αυτή τη λαίλαπα ιδιωτικοποιήσεων», τόνισε ο Σ.Φάμελλος κλείνοντας την τοποθέτησή του.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr