Τα νέα ψηφιακά εργαλεία συνθέτουν μία «υπηρεσία μίας στάσης» για την πιστοποίηση της αναπηρίας, αντικαθιστώντας τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που ίσχυαν μέχρι πρότινος και επιλύοντας χρόνια προβλήματα που επιβάρυναν τους πολίτες με παρατεταμένες καθυστερήσεις και ταλαιπωρία στις αρμόδιες υπηρεσίες.
«Πολύ ψηλά στην ιεράρχηση των προβλημάτων μας βρισκόταν η πραγματικότητα την οποία αντιμετώπιζαν τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους, ως προς τον τρόπο λειτουργίας των ΚΕΠΑ, που -παρά τις πολύ φιλότιμες προσπάθειες των εργαζόμενων στα κέντρα αυτά- στη συνείδηση των ατόμων με αναπηρία, λόγω διαδικαστικών ελλείψεων, είχαν μετατραπεί από κέντρα πιστοποίησης αναπηρίας σε κέντρα περιφρόνησης αναπήρων», δήλωσε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια συζήτησης που είχε με άτομα με αναπηρία. «Ακριβώς αυτή τη σημαντική αλλαγή στις διαδικασίες των ΚΕΠΑ είχαμε τη δυνατότητα να δρομολογήσουμε, κάνοντας μια σειρά από αλλαγές οι οποίες μου φαίνονται εκ των υστέρων απολύτως αυτονόητες».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε πως το ζητούμενο ήταν να υλοποιηθούν αλλαγές που θα διευκόλυναν στην πράξη τους πολίτες, καταπολεμώντας διεγνωσμένα προβλήματα. «Γιατί να πρέπει να περνάει κάποιος από επαναλαμβανόμενες εξετάσεις για ένα πρόβλημα που τον συνοδεύει για μία ζωή; Γιατί να μην μπορούμε να επιστρατεύσουμε την ψηφιακή τεχνολογία, όπως το κάνουμε σε τόσες άλλες εκφάνσεις της σχέσης του κράτους με τον πολίτη ή την επιχείρηση, για να μπορέσουμε να απλοποιήσουμε τη ζωή αυτών των συμπολιτών μας που θα έπρεπε πρώτα και πάνω απ΄ όλα να νοιαζόμαστε περισσότερο να τους εξυπηρετήσουμε. Διότι, εξ ορισμού, αυτοί και οι οικογένειές τους αντιμετωπίζουν μεγαλύτερα προβλήματα στην επικοινωνία τους με το κράτος. Πώς είναι δυνατόν να ζητάμε από συμπολίτες μας να έρθουν σε μία δημόσια υπηρεσία που αφορά άτομα με αναπηρία και οι Υπηρεσίες αυτές να μην είναι προσβάσιμες;».
{https://twitter.com/PrimeministerGR/status/1574446906515902466}
Ο Πρωθυπουργός επισήμανε πως πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης σε αυτή την κατεύθυνση ήταν να τεθούν στην υπηρεσία των πολιτών τα νέα εργαλεία του ψηφιακού κράτους, μέσω των οποίων μειώνεται και το γραφειοκρατικό κόστος για τους πολίτες.«Επιστρατεύουμε τα εργαλεία που έχουμε πια στη διάθεσή μας ώστε αυτή η επικοινωνία να γίνεται με απρόσκοπτο τρόπο και βέβαια μειώνοντας και ένα κόστος το οποίο είναι σημαντικό. Δεν είναι ευκαταφρόνητο. Μου είχε κάνει πάρα πολύ εντύπωση το ύψος του παραβόλου, δεν είναι ένα αμελητέο ποσό αυτό, 250.000 συμπολίτες μας να δίνουν 46 ευρώ για μια διαδικασία που θα έπρεπε, όπως είναι τώρα πια, να είναι δωρεάν», σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στην πλήρη κατάργηση του παραβόλου για τα ΚΕΠΑ.
Ο Πρωθυπουργός επισήμανε πως είχε θέσει τον στόχο της αναβάθμισης των υπηρεσιών για τους πολίτες με αναπηρίες ήδη προ τετραετίας, πάντα σε συνεννόηση με εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών. «Το Δεκέμβριο του 2018, πριν από τις εθνικές εκλογές του 2019, είχα δεσμευθεί ότι θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε σχετικά σύντομα σε ένα συγκροτημένο και ολιστικό σχέδιο αντιμετώπισης πολλών χρόνιων προβλημάτων των ατόμων με αναπηρία».
«Θέλω να τονίσω πόσο σημαντικό είναι να μπορούμε να οικοδομήσουμε μια κοινωνία η οποία να είναι πραγματικά ανεκτική και να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου σε όλες της τις εκφάνσεις. Διότι μόνο με αυτό τον τρόπο, αν βάλουμε για λίγο τον εαυτό μας στα παπούτσια ενός ατόμου με αναπηρία, ενός νέου ανθρώπου που κινείται στο φάσμα των δυσκολιών μάθησης, τότε θα μπορούμε να αντιληφθούμε λίγο τον τρόπο με τον οποίο και εμείς πρέπει να τους φερόμαστε», προσέθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ και η Εθνική Πύλη Αναπηρίας είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση και έρχονται να βελτιώσουν στη πράξη την καθημερινότητα χιλιάδων ατόμων με αναπηρία. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας, ή αλλιώς ΚΕΠΑ όπως συνηθίζουμε να τα λέμε, είναι συνυφασμένα με την ταλαιπωρία, την αγανάκτηση, τις καθυστερήσεις στην έκδοση των αποφάσεων πιστοποίησης. Μπροστά σε αυτόν τον παραλογισμό δεν μπορούσαμε να μείνουμε αδρανείς. Για αυτό και από την πρώτη στιγμή που ήρθα στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θέλησα να εστιάσω στο πώς οι συμπολίτες μας με αναπηρία θα μπορέσουν να δουν εμπράκτως την καθημερινότητα και την σχέση τους με τον ΕΦΚΑ, τον ΟΠΕΚΑ και τα ΚΕΠΑ να βελτιώνεται», δήλωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης.
«Μεταρρυθμίσεις όπως αυτή πραγματικά αλλάζουν τις ζωές των ανθρώπων. Είναι αυτές που μένουν στον χρόνο και αξίζει για αυτές να παλέψεις ή ακόμα και να συγκρουστείς με παλιές αντιλήψεις και πρακτικές. Σήμερα κάνουμε ένα ισχυρό και αποφασιστικό βήμα για τους συμπολίτες μας που για πολλά χρόνια αντιμετωπίζονταν ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Μένουν ακόμη πολλά να γίνουν. Χρειάζεται επιπλέον λίγος χρόνος προσαρμογής των υπαλλήλων των ΚΕΠΑ με τη νέα πραγματικότητα προκειμένου να αντιμετωπιστούν και τα όποια προβλήματα προκύψουν. Νομίζω ωστόσο πως όλοι μας θα συμφωνήσουμε πως τα τελευταία 3 περίπου χρόνια έχουν γίνει πολλά και σημαντικά βήματα για να τελειώσουμε οριστικά με παθογένειες δεκαετιών. Και αυτό θα συνεχίζουμε να κάνουμε», πρόσθεσε ο κ. Χατζηδάκης.
«Παρουσιάζουμε σήμερα την Εθνική Πύλη Αναπηρίας, μέσω της οποίας απλουστεύουμε και ψηφιοποιούμε μια σειρά πολύ συχνών αλληλεπιδράσεων των ΑμεΑ με το Δημόσιο. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε όσο το δυνατόν πιο απλές διαδικασίες για τους συνανθρώπους μας με αναπηρία. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Κωστή Χατζηδάκη και την ομάδα του για την άψογη συνεργασία. Το μεγάλο ζητούμενο είναι η βελτίωση της καθημερινότητας όλων των πολιτών -και ιδίως των πιο αδύναμων- κι αυτό συνιστά μια δέσμευση που έχει αναλάβει από την πρώτη ημέρα η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη», ανέφερε από την πλευρά του ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.
Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ στην υπηρεσία των αναπήρων
Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ είναι η νέα υπηρεσία μέσω της οποίας υποβάλλονται ηλεκτρονικά και αξιολογούνται τα αιτήματα για πιστοποίηση αναπηρίας.
Η ψηφιοποίηση του συστήματος θέτει οριστικά τέλος σε χρόνια προβλήματα και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που προκαλούσαν ταλαιπωρία στους πολίτες, καθώς φέρει τις παρακάτω αλλαγές στην εξυπηρέτησή τους:
– Η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας απλοποιείται πλήρως και απαιτεί μόνο την υποβολή μίας ηλεκτρονικής αίτησης στη σχετική πλαρφόρμα του gov.gr (https://ekepa.epan.gov.gr/kepa/web/). Ο αιτών εξετάζεται μόνο μία φορά από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή και στη συνέχεια λαμβάνει ψηφιακά την ενιαία ιατρική γνωμάτευση για τον φάκελό του.
– Η ενιαία ιατρική γνωμάτευση είναι πια αυτόματα δεσμευτική για όλους τους φορείς του Δημοσίου.
– Καταργείται πλήρως το παράβολο (αξίας 46,14 ευρώ) που απαιτούνταν για την πιστοποίηση από τα ΚΕΠΑ.
– Όλες οι διαδικασίες γίνονται μέσα από την Εθνική Πύλη Αναπηρίας, τον νεοσύστατο κεντρικό ηλεκτρονικό κόμβο που δημιουργήθηκε και όπου όλοι οι πολίτες με αναπηρία έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε υπηρεσίες και πληροφορίες για την ταχεία εξυπηρέτηση ή ενημέρωσή τους, δίχως ταλαιπωρία ή κόστος.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, διευκολύνεται ο πολίτης και επιταχύνεται η χορήγηση του επιδόματος και της σύνταξης αναπηρίας, ενώ η πιστοποίηση, καθότι είναι ενιαία, ισχύει για την ικανοποίηση κάθε άλλης ασφαλιστικής ή προνοιακής παροχής για την οποία γίνεται αίτηση.
Αντίθετα, πριν την ενεργοποίηση της Εθνικής Πύλης πολίτες με αναπηρία επισκέπτονταν τρεις ή τέσσερις φορές τα ΚΕΠΑ κατά την αξιολόγηση της αίτησής τους, ενώ παράλληλα ήταν υποχρεωμένοι να ακολουθούν διαφορετικές διαδικασίες για κάθε κρατική παροχή. Η είσοδος στο σύστημα των Ψηφιακών ΚΕΠΑ είναι απλή και γίνεται με τη χρήση των στοιχείων του Taxis.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr