Ο κ. Καραγιάννης κατέγραψε σειρά έργων που συμβασιοποιούνται, με χαρακτηριστική αναφορά στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, σημειώνοντας ότι εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση, προσθέτοντας ότι προσεχώς θα υπογραφεί η σύμβαση για το οδικό έργο της Λεωφόρου Κύμης, μέσω ΠΑΘΕ. Τονίζοντας παράλληλα ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέλαβαν σειρά πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων, ούτως ώστε να δημιουργούνται συνθήκες σημαντικής μείωσης των χρόνων συμβασιοποίησης και εντέλει ωρίμανσης των έργων, δημιουργώντας παράλληλα τις προϋποθέσεις για να αντλούνται με μεγαλύτερη ευκολία οι πόροι από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Στον θεματικό κύκλο του συνεδρίου με θέμα «Πράσινες Υποδομές» μίλησαν εκπρόσωποι τεχνικών εταιριών και της κατασκευαστικής αγοράς επισημαίνοντας μεταξύ άλλων, ότι στην παρούσα συγκυρία υπάρχει συσσωρευμένο δυναμικό χρηματοδοτικών εργαλείων, και ότι ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο. Παράλληλα επισημάνθηκε ότι τα τελευταία χρόνια συρρικνώθηκε ο κλάδος καθώς μεταξύ 2007 -2013 υπήρχαν 113 χιλιάδες επιχειρήσεις και σήμερα ανέρχονται στις 74 χιλιάδες. Τέθηκε επίσης θέμα ότι λόγω της πανδημίας σημειώνεται αύξηση βασικών οικοδομικών υλικών, που επηρεάζει δυσμενώς συμβασιοποιημένα έργα και επιβαρύνει τις εργοληπτικές επιχειρήσεις, ζητώντας να υπάρξει αντιμετώπιση του.
Γιώργος Καραγιάννης, Γενικός Γραμματέας Υποδομών: Βγάλαμε τα έργα από τα συρτάρια της γραφειοκρατίας και τα υλοποιούμε
Για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημοσίων έργων προϋπολογισμού 13 δις μίλησε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος παρουσίασε σειρά ώριμων εμβληματικών έργα φιλικά προς το περιβάλλον όπως είπε, τα οποία τόνισε «ήταν σταματημένα στα συρτάρια της γραφειοκρατίας».
Στην παρέμβασή του επισήμανε, ότι υπήρξαν τρεις λόγοι που επιτάχυναν τη διαδικασία ωρίμανσης μίας σειράς έργων: Πρώτον η αλλαγή του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, καθώς είπε το προηγούμενο καθεστώς είχε δημιουργήσει καθυστερήσεις στην εξέλιξη των δημοσίων έργων. Ο κ. Καραγιάννης εξήγησε ότι με το ισχύον νομικό πλαίσιο που εγκαθίδρυσε η παρούσα κυβέρνηση, είναι πιο ευέλικτο, ούτως ώστε να δημιουργεί συνθήκες σημαντικής μείωσης των χρόνων συμβασιοποίησης και εντέλει ωρίμανσης τω έργων και παράλληλα δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να αντλούνται με μεγαλύτερη ευκολία οι πόροι από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ωστόσο, έσπευσε να διευκρινίσει, ότι η ευελιξία του νέου θεσμικού πλαισίου έγινε χωρίς καμία απολύτως έκπτωση στην ποιότητα των έργων.
Ως δεύτερο λόγο των αυξημένων ταχυτήτων στην εξέλιξη των έργων, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών προέταξε τη στροφή της παρούσας κυβέρνησης σε έργα ΣΔΙΤ, για τα οποία όπως είπε, «υπήρξε μία μακρά περίοδος αμφισβήτησης, λόγω ιδεολογικών αγκυλώσεων»
Τρίτον ως επιταχυντή της διαδικασίας ειδικά για τα έργα μεγάλου βεληνεκούς, κατέγραψε τις ενέργειες της κυβέρνησης να ξεμπλοκάρουν βαλτωμένα έργα ειδικού βάρους και κολοσσιαίας σημασίας όπως για την εθνική οικονομία. Ειδικότερα αναφέρθηκε στη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, «το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται», το οποίο όπως τόνισε αλλάζει τον συγκοινωνιακό χάρτη σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, την ποιότητα ζωής χιλιάδων πολιτών και παράγει ευεργετικά αποτελέσματα για το περιβάλλον, καθώς οι 340 χιλιάδες επιβάτες που θα μετακινούνται μ΄ αυτό, σημαίνει ότι θα υπάρχουν 53 χιλιάδες λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους.
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών αναφέρθηκε και στην υπογραφή της σύμβασης του βόρειου τμήματος του E65, τη ραχοκοκκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Ελλάδας όπως είπε, ο οποίος πήρε το πράσινο φως μετά από μετά από μεθοδική δουλειά επί 18 μήνες, χωρίς μεγάλα λόγια και με αλλεπάλληλες επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ υπογράμμισε ότι εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση από το ταμείο Ανάκαμψης.
Στη συνέχεια κατέγραψε σε μια σειρά έργων που συμβασιοποιούνται, τα οποία είναι αφενός φιλικά προς το περιβάλλον, αφετέρου την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης α τα ξεβαλτώσει. Ειδικότερα αναφέρθηκε στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης «ένα έργο που το παραλάβαμε ως μολυβιά στο χάρτη και το ωριμάσαμε». Ανέφερε ότι έχουν κατατεθεί η ΜΠΕ του έργου και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότησή του από το ταμείο ανάκαμψης. Ανακοίνωσε ακόμη ότι θα υπογραφεί η σύμβαση για το οδικό έργο της Λεωφόρου Κύμης μέσω ΠΑΘΕ, όπου και εξυπηρετούνται 30 χιλιάδες οχήματα. Όσον αφορά στο πακέτο των έργων ΣΔΙΤ, τόνισε ότι προσεγγίζουν τα 3,7 δις ενώ μίλησε για μεγάλο «come back» των σιδηροδρομικών έργων στα οποία η χώρα έχει μείνει πίσω, προσδιορίζοντας τον προϋπολογισμό για το συγκεκριμένο τομέα των έργων στα 3,3 δις.
Χαράλαμπος Καλλής Γενικός Διευθυντής, Intrakat: «Ερχόμαστε να επενδύσουμε σε ΣΔΙΤ»
Ο Γενικός Διευθυντής, Intrakat, κ. Χαράλαμπος Καλλής ανέφερε στην παρέμβασή του ότι στην παρούσα συγκυρία υπάρχει συσσωρευμένο δυναμικό χρηματοδοτικών εργαλείων και ώριμων έργων, τα οποία είναι έτοιμα να τελεσφορήσουν. Ανέφερε ακόμη, ότι βάσει της επιτάχυνσης που παρατηρείται σε τρία χρόνια θα είναι ακόμη πιο έντονο το κατασκευαστικό αντικείμενο. Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά και σε σχέση με την ώθηση που δίνεται σε έργα ΣΔΙΤ, ότι «ερχόμαστε να επενδύσουμε σε ΣΔΙΤ» και πως η , Intrakat υπήρξε πρωτοπόρος σ΄αυτόν τον τομέα, καθώς ήταν η εταιρεία που υλοποίησε τα τρία πρώτα ΣΔΙΤ έργα που έγιναν στη Ελλάδα. Ανέφερε ακόμη, ότι διαβλέπει για τα συγκεκριμένα έργα υπάρχει θέληση και οι διαδικασίες προχωράνε πιο οργανωμένα. Τέλος επισήμανε ότι πρόκειται για έργα που αντέχουν σε βάθος χρόνου και ενδεχομένως η τεχνολογίες που εφαρμόζονται σ’ αυτά είναι ένα κλικ καλύτερες.
Γιώργος Κοτούλας Διευθύνων Σύμβουλος Ακτωρ: «Τα επόμενα χρόνια θα υπάρχουν ευχάριστα προβλήματα για τον κλάδο των κατασκευών».
Διευθύνων Σύμβουλος Ακτωρ κ. Γιώργος Κοτούλας υπογράμμισε ότι τα νέα δεδομένα και οι επενδυτικές προοπτικές που δημιουργούνται για τον κατασκευαστικό κλάδο από τη σειρά των χρηματοδοτικών εργαλείων που θα εισρεύσουν στη χώρα, δημιουργούν ευχάριστα προβλήματα για τον κλάδο των κατασκευών να λαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο, τονίζοντας ωστόσο ότι πρέπει να κινηθούν γρήγορα οι διαδικασίες «για να μη χάσουμε το τρένο που μπορούμε να ανεβούμε». Εξήγησε επίσης ότι υπάρχουν οι συνθήκες και οι προϋποθέσεις να πάει μπροστά ο κατασκευαστικός κλάδος μετά από πολλά χρόνια και τόνισε ότι «είμαστε να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις», λέγοντας πως ο κατασκευαστικός κλάδος στην Ελλάδα διαθέτει τόσο την τεχνογνωσία με έμπειρο και υψηλού επιπέδου προσωπικό αλλά και τον εξοπλισμό για να ανταποκριθεί σε έργα υψηλών απαιτήσεων.
Αντώνιος Πανάς Γενικός Διευθυντής ΤΕΚΑΛ: «Οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες δηλώνουν παρών για την επόμενη μέρα»
Ο Γενικός Διευθυντής ΤΕΚΑΛ κ. Αντώνιος Πανάς τόνισε στην παρέμβασή του ότι κινητοποιείται ένα μεγάλο μέγεθος πόρων, το οποίο όπως είπε είναι το σχέδιο Μάρσαλ της εποχής καθώς με τη μόχλευση μόνο των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, οι πόροι θα ανέλθουν στα 57,5 δις. Ο κ. Πανάς εστίασε στη συρρίκνωση των επιχειρήσεων του κατασκευαστικού κλάδου, αναφέροντας ότι μεταξύ 2007 -2013 υπήρχαν 113 χιλιάδες επιχειρήσεις και σήμερα ανέρχονται στις 74 χιλιάδες. «Είμαστε λιγότεροι για να υπηρετήσουμε πολλά έργα», είπε χαρακτηριστικά. Εξήγησε επίσης ότι 98% των τεχνικών εταιρειών είναι μικρές επιχειρήσεις, λέγοντας ότι η ραχοκοκαλιά του τεχνικού κλάδου υπηρετείται από μικρά σχήματα και το στοίχημα που τίθεται, είναι πως θα περάσει στις επιχειρήσεις αυτές οι πόροι των χρηματοδοτικών εργαλείων που εκκινούν. Ολοκλήρωσε, λέγοντας ότι οι προκλήσεις είναι μεγάλες και σοβαρές και πως οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες δηλώνουν το παρών στην επόμενη ημέρα
Βασίλης Κοτρώνης, Πρόεδρος ΔΣ ΔΕΔΑ: «Yπάρχουν οι συνθήκες για να επιστρέψουν μηχανικοί πίσω στην Ελλάδα»
Για το φιλόδοξο πλάνα που τέθηκε σε εφαρμογή από το 2020 μίλησε ο Πρόεδρος ΔΣ ΔΕΔΑ κ. Βασίλης Κοτρώνης οποίο δρομολογεί την ανάπτυξη δικτύων φυσικού αερίου σε 39 πόλεις των περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Πελοποννήσου και στοχεύει στην κατασκευή 1.880 χιλιομέτρων δικτύου και σε περισσότερες από 50.000 συνδέσεις. Και υπογράμμισε ότι είναι ένα έργο με μεγάλα οφέλη για την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες.. Για τον κλάδο των μηχανικών, ο κ. Κοτρώνης εξήγησε ότι πέρασε δύσκολα χρόνια και τώρα «καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μία ευχάριστη πρόσκληση». Τόνισε, ότι οι αναπτυξιακές προοπτικές που δημιουργούνται στη χώρα, δημιουργούν κλίμα ανάσχεσης του φαινομένου του brain drain και σημείωσε, ότι υπό τις παρούσες συνθήκες οι μηχανικοί που έφυγαν στο εξωτερικό τα προηγούμενα χρόνια, μπορούν να επιστρέψουν, καθώς όπως είπε, υπάρχουν δουλειές και προοπτικές για να ριζώσουν.
Ηλίας Δημητριάδης Διευθύνων Σύμβουλος: «Δεν αυξάνει το κόστος των έργων η σωστή διαχείριση των ΑΕΚΚ».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος ΑΝΑΚΕΜ κ. Ηλίας Δημητριάδης, υπογράμμισε στην παρέμβασή του, ότι η ορθή διαχείριση των Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών & Κατεδαφίσεων συντάσσεται με τις ευρωπαϊκές επιταγές και παράλληλα αυξάνει την αποδοτικότητα στην κατασκευή των τεχνικών έργων. Υπογράμμισε ότι τα τελευταία χρόνια ο συγκεκριμένος τομέας των Συλλογικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης των ΑΕΕΚ, έχει συμβάλλει στους στόχους που θέτει η Πράσινη Συμφωνία, καθώς παράγονται δευτερογενή υλικά για να χρησιμοποιηθούν στα έργα, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Εξήγησε ακόμη, ότι θα πρέπει να συνδυαστεί η ανάγκη που υπάρχει για τη διαχείριση των αποβλήτων με την κατασκευή των δημόσιων έργων και ζήτησε να θεσπιστεί ελάχιστο ποσοστό δευτερογενών υλικών στα δημόσια έργα: «Μπορούμε να κάνουμε έργα χωρίς να δεσμεύουμε ολόκληρες περιοχές». Μάλιστα ανέφερε ότι στη χώρα οι ιστορικές αποθέσεις μπαζών , ανέρχονται σε 50 εκ τόνους, ικανοί να καλύψουν 1200 γήπεδα ποδοσφαίρου.
Νίκος Ανδρεδάκης, Αντιπρόεδρος ΔΕ ΤΕΕ: «Παίρνει μπροστά ο ρόλος του μηχανικού»
Στις προοπτικές και το νέο τοπίο που ανοίγεται για τους μηχανικούς μετά «από μία τρομακτική μείωση που είχαμε βιώσει στον κατασκευαστικό κλάδο», αναφέρθηκε ο Αντιπρόεδρος ΔΕ, του ΤΕΕ κ. Νίκος Ανδρεδάκης, Εξήγησε ότι ενώ τα προηγούμενα χρόνια ο κλάδος υπέστη πλήγμα, καθώς μειώθηκαν οι επιχειρήσεις και συρρικνώθηκαν τα μεγέθη, σήμερα όπως είπε, οδεύουμε σε μία αναστροφή της κατάστασης. Η ανάπτυξη στον κλάδο των κατασκευών που αποκτά δυναμική μέσα από τους πόρους που θα εισρεύσουν στη χώρα, δημιουργούν ευκαιρίες όπως είπε για αρκετούς συναδέλφους μηχανικούς, αφενός να εξασκήσουν αυτό ακριβώς που έχουν σπουδάσει και αφετέρου, «πιθανώς να υπάρχει προοπτική επιστροφής» για μηχανικούς που έχουν φύγει στο εξωτερικό. Ο κ. Ανδρεαδάκης υπογράμμισε ακόμη ότι το επίπεδο των ελλήνων μηχανικών είναι πολύ υψηλό, αλλά κι από πλευράς δομής εταιρικής, η χώρα μπορεί να στηρίξει μεγάλα και σύνθετα έργα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr