Παρόντες στην Συνέντευξη Τύπου ήταν ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, κ. Άκης Σκέρτσος και ο Γενικός Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, κ. Ορέστης Καβαλάκης.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:
«Μετά την παρουσία του κυρίου Πρωθυπουργού στην περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, για την παρουσίαση ενός πολύ σημαντικού σχεδίου που έχει εκπονήσει η κυβέρνησή μας - πιστεύουμε και μιας μεγάλης μεταρρυθμίσεως υπό μία έννοια, της μεταφοράς δηλαδή Υπουργείων και σημαντικών κυβερνητικών υπηρεσιών, στο Κυβερνητικό Πάρκο- θεωρήσαμε σκόπιμο από το Υπουργείο Ανάπτυξης να ενημερώσουμε ενδελεχώς τον τύπο για όλο αυτό το σχέδιο και τις λεπτομέρειές του.
Πιστεύουμε ότι είναι κάτι που θα αλλάξει τη ζωή των κατοίκων στην πρωτεύουσα, καθώς θα απελευθερώσει χιλιάδες τετραγωνικά στο κέντρο των Αθηνών για να μπορέσουν αυτά να αναπτυχθούν σε άλλες πιο φιλικές προς τον πολίτη δραστηριότητες ανάλογα τις χρήσεις που θα αποκτήσει στο μέλλον το κάθε κτήριο. Αναφέρω ένα παράδειγμα από το παρελθόν που ξέρουμε, τη μεταφορά του Υπουργείου Παιδείας από την Μητροπόλεως στο Ολυμπιακό Στάδιο και τη δυνατότητα το παλαιό κτήριο του Υπουργείου Παιδείας να είναι σήμερα ένα τα ωραιότερα ξενοδοχεία στην Αθήνα με την καλύτερη θέα.
Δεν σας κρύβω προσωπικά για το δικό μου το γραφείο- δεν ξέρω εάν συμφωνούν και οι συνάδελφοι Υπουργοί που είναι παρόντες- πολλές φορές είχα σκεφτεί ότι θα ήταν ένα άριστο ξενοδοχείο ίσως με μία από τις καλύτερες θέες που μπορεί να έχει κάποιο δωμάτιο στο κέντρο της Αθήνας. Εν πάση περιπτώσει, αυτά θα τα κρίνει η ζωή στο μέλλον. Δεν θέλω να προδικάσω.
Το βέβαιο είναι ότι για τους συμπολίτες μας θα υπάρξει μία απελευθέρωση πολλών κτηρίων μέσα στο κέντρο. Αυτό θα έχει τη δυνατότητα αξιοποίησης με διαφόρους τρόπους, με όμορφα κτήρια, με δραστηριότητες που θα μπορούν και οι πολίτες να συμμετέχουν και που θα αυξήσουν την αξία της γης στο κέντρο της Αθήνας.
Ταυτόχρονα, με τη μεταφορά των κυβερνητικών υπηρεσιών συγκεντρωμένες στην περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, θα έχουμε τη μεταφορά ενός μεγάλου καθημερινού κυκλοφοριακού φόρτου που επιβαρύνει το συνολικό κυκλοφοριακό φόρτο των Αθηνών στην περιοχή εκεί. Άρα θα αποφορτιστεί σε μεγάλο βαθμό από αυτά το κέντρο.
Και παράλληλα, η συνύπαρξη των πολλών υπουργείων και υπηρεσιών στον ίδιο χώρο θα βελτιώσει τη δυνατότητα των πολιτών όταν θα χρειάζεται να επισκέπτονται κάποιες από αυτές τις υπηρεσίες - προσδοκώ με τις ηλεκτρονικές εφαρμογές αυτό να γίνεται ολοένα και πιο σπάνια αλλά όταν αυτό θα χρειάζεται να μπορεί να γίνεται με πολύ μεγαλύτερη ευκολία- καθώς η μετάβαση από το ένα υπουργείο στο άλλο θα είναι απλώς μία απόσταση με τα πόδια πολύ εύκολη και πολύ γρήγορη.
Ταυτόχρονα, στην περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ θα έχουμε επιτέλους την παράδοση στην τοπική κοινωνία πολλών στρεμμάτων γης με πράσινο, ώστε να έχουν πρόσβαση οι πολίτες και να βελτιωθεί η καθημερινή ποιότητα της ζωής τους. Αλλά και τη δημιουργία μοντέρνων και βιοκλιματικών και ενεργειακά φιλικών κτηρίων. Θα δώσει και έναν άλλο τόνο στην περιοχή αλλά και πολύ μεγαλύτερη αξία στην εκεί γη. Όλα αυτά σε συνδυασμό με ένα πολύ μεγάλο οικονομικό όφελος του δημοσίου από την εξοικονόμηση πόρων και από τις οικονομίες κλίματος που πρόκειται να επιτευχθούν.
Θεωρώ, λοιπόν, ότι αυτό είναι ένα πάρα πολύ καλό σχέδιο. Η μόνη απορία που μπορεί στα αλήθεια να υπάρχει είναι γιατί δεν έχει γίνει τόσα χρόνια. Βρέθηκε όμως ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνησή μας που πήρε την απόφαση να ξεκινήσει τη διαδικασία.
Θέλω πριν κλείσω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον κύριο Χρήστο Σταϊκούρα διότι θέλω να ξέρετε ότι όλες οι αποφάσεις που λαμβάνουμε και τα σχέδια που κάθε φορά ανακοινώνουμε γίνονται πάντα σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών. Και τον ξεχωρίζω γιατί είναι και ένοικος του κτηρίου εδώ. Μαζί το μοιραζόμαστε, άρα μαζί λαμβάνουμε και την απόφαση να φύγουμε και να αφήσουμε αυτή την ωραία θέα για κάποιους ενδεχομένως πελάτες ξενοδοχείων ή καλών γραφείων. Αλλά πάνω από όλα είναι πάντα το δημόσιο συμφέρον. Άρα, δεν θα μπορούσε να γίνει αυτό χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργού των Οικονομικών και τη δική του προσωπική συμβολή στο σχέδιο.
Ασφαλώς του κυρίου Άκη Σκέρτσου από πλευράς του Μεγάρου Μαξίμου, που έχει αναλάβει ένα συντονισμό σε επίπεδο Πρωθυπουργού για να μπορεί αυτό να γίνει πραγματικότητα.
Και θα μου επιτρέψετε, κλείνοντας να κάνω μία ιδιαίτερη αναφορά στο alter ego μου, τον κύριο Νίκο Παπαθανάση με τον οποίο έχουμε ταιριάξει στον τρόπο που λειτουργούμε και δουλεύουμε.
Ο Νίκος Παπαθανάσης, ως αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης των ΣΔΙΤ, θα αναλάβει εφόσον αυτό θα πρόκειται περί ενός μεγάλου ΣΔΙΤ, τις τεχνικές λεπτομέρειες για την εφαρμογή, την παρακολούθηση του χρονοδιαγράμματος, την υλοποίηση των διαγωνισμών για να προχωρήσει αυτό το έργο γρήγορα και να επιτευχθεί ο στόχος που ο κύριος Πρωθυπουργός έθεσε. Σίγουρα ο Νίκος είναι η ψυχή αυτής της προσπάθειας και από εμάς θα έχει κάθε δυνατή βοήθεια».
Ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε:
«Η δημιουργία του Κυβερνητικού Πάρκου στον χώρο του πρώην εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ αποτελεί ένα φιλόδοξο σχέδιο.
Ένα σχέδιο που προβλέπει τη μετατροπή των υφιστάμενων εγκαταστάσεων παραγωγής σε πάρκο που θα αποτελέσει «πνεύμονα» για την περιοχή, αποδίδοντας 80 στρέμματα πρασίνου και 40 στρέμματα κοινόχρηστων χώρων στους πολίτες, ενώ παράλληλα θα φιλοξενήσει τις υπηρεσίες 9 Υπουργείων και άλλων οργανισμών.
Το έργο θα συμπληρωθεί από σημαντικά έργα ανάπλασης, που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων και θα μειώσει την κατανάλωση ενέργειας των μεταφερόμενων υπηρεσιών κατά 60%-70%, καθώς οι νέες εγκαταστάσεις θα είναι βιοκλιματικές.
Ειδικότερα, στο πάρκο, σε κοντινά μεταξύ τους κτίρια, θα στεγαστούν οι κεντρικές υπηρεσίες των Υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, Εργασίας, Υγείας, Πολιτισμού και Προεδρίας της Κυβέρνησης.
Σήμερα, οι κεντρικές υπηρεσίες των παραπάνω Υπουργείων στεγάζονται, συνολικά, σε 127 κτίρια στο λεκανοπέδιο.
Τα μισθώματα που καταβάλλονται ετησίως, μαζί με τις λειτουργικές και κοινόχρηστες δαπάνες, υπερβαίνουν τα 33 εκατ. ευρώ.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η ετήσια δαπάνη του Υπουργείου Οικονομικών, για τη στέγαση των υπηρεσιών του στο λεκανοπέδιο Αττικής, ανέρχεται σε περίπου 6 εκατ. ευρώ.
Η υλοποίηση του έργου θα γίνει μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Το συνολικό κόστος κατασκευής, το οποίο θα βαρύνει τον ιδιώτη, θα φθάσει τα 250 εκατ. ευρώ, και κατόπιν το Δημόσιο θα καταβάλλει μισθώματα για προκαθορισμένη περίοδο.
Στο τέλος της σύμβασης τα κτίρια θα περιέλθουν, και πάλι, στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου.
Το άμεσο δημοσιονομικό όφελος από τη μεταστέγαση, σε ορίζοντα 30ετίας, θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Από αυτό το ποσό, τα 520 εκατ. ευρώ αφορούν σε μείωση του λειτουργικού κόστους (μισθώματα και λειτουργικά έξοδα), τα 270 εκατ. ευρώ από την εκμετάλλευση των ακινήτων του Δημοσίου που απελευθερώνονται, και τα 210 εκατ. ευρώ από φόρους και τέλη που σχετίζονται, άμεσα ή έμμεσα, με το έργο.
Πέραν του δημοσιονομικού οφέλους, το νέο πάρκο θα συμβάλει:
- Στην απομάκρυνση – από κατοικημένη περιοχή – επικίνδυνων δραστηριοτήτων.
- Στην εξυγίανση της επιφάνειας του ακινήτου από ρυπογόνες ουσίες.
- Στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου.
-Στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των κυβερνητικών κτιρίων.
- Στην αστική ανάπλαση του Δήμου Δάφνης – Υμηττού.
- Στην αστική αναζωογόνηση του κέντρου της Αθήνας.
- Στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος εργασίας και στην αύξηση παραγωγικότητας των δημόσιων λειτουργών.
- Στη δημιουργία μίας μεγάλης ενότητας αειφόρων κτιρίων Δημόσιας Διοίκησης.
Το Υπουργείο Οικονομικών αποτελεί τον Κύριο αυτού του εμβληματικού έργου, αφενός ως ο βασικός μέτοχος της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), και αφετέρου γιατί έχει τη συνολική εποπτεία διαχείρισης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.
Με βάση τα ανωτέρω, το Υπουργείου Οικονομικών αναλαμβάνει τη διαδικασία μεταβίβασης της κυριότητας του ακινήτου των ΕΑΣ στο Υπουργείο Οικονομικών, αναθέτοντας μεταξύ άλλων την εκπόνηση μελέτης σε δυο ανεξάρτητους πιστοποιημένους εκτιμητές από το Μητρώο Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών, για τον υπολογισμό της εύλογης αξίας του ακινήτου, την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ) της ΕΑΣ για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς της παραγωγικής διαδικασίας στο Λαύριο, καθώς και την εκπόνηση όλων των σχετικών μελετών, με κυριότερες τη μελέτη καταγραφής της παραγωγικής διαδικασίας και της μελέτης μετεγκατάστασης του εξοπλισμού, προκειμένου να συνεχίσει να επιτελεί τον στρατηγικό της ρόλο για την Εθνική Άμυνα και την Ελληνική Οικονομία.
Επίσης, αναλαμβάνει την υλοποίηση της πολεοδομικής ωρίμανσης του ακινήτου, δηλαδή την επιλογή της μεθόδου πολεοδόμησης, καθώς επίσης και την ανάθεση πολεοδομικής μελέτης, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, κυκλοφοριακής μελέτης και τέλος φυτοτεχνικής μελέτης».
Τέλος, αναλαμβάνει το συντονισμό της αξιοποίησης των ακινήτων που απελευθερώνονται από τη μεταφορά Υπουργείων και οργανισμών.
Συμπερασματικά, το νέο Κυβερνητικό Πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ «Ανδρέας Λεντάκης» αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της Δημόσιας Διοίκησης, με σημαντικές προκλήσεις, αλλά αναμφισβήτητα πολλαπλά και μεγάλα οφέλη.
Συνεπώς οφείλουμε, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό, προκειμένου το φιλόδοξο αυτό σχέδιο να καταστεί, σύντομα, πραγματικότητα».
Ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, κ. Άκης Σκέρτσος δήλωσε:
«Ευχαριστώ πολύ τους Υπουργούς κι όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Έχουμε κάνει εδώ και τρεις, τέσσερις μήνες πολύ σημαντική προσπάθεια για να οργανώσουμε αυτό το project. Να γίνουν οι κατάλληλες προμελέτες.
Να αντλήσουμε όλα τα αναγκαία στοιχεία για να μπορέσουμε να έχουμε μια καλή αποτύπωση και εκτίμηση των κτηρίων, των αναγκών, των μελλοντικών μετεγκαταστάσεων.
Είναι ένα εμβληματικό έργο που -όπως είπαν και οι δύο Υπουργοί-θα αλλάξει ριζικά τη φυσιογνωμία του κέντρου της Αθήνας, αλλά και του Δήμου Δάφνης. Θα αλλάξει τη ζωή των κατοίκων εκεί, αλλά και την επαγγελματική ζωή των ίδιων των δημοσίων υπαλλήλων που στεγάζονται στα συγκεκριμένα 9 Υπουργεία.
Είναι -θα έλεγα- μία πρωτοβουλία win - win για όλους, για το Δήμο, για την την ίδια την ΕΑΣ, για το κράτος, για τους δημοσίους υπαλλήλους, για τους εργαζόμενους, αλλά και για τους πολίτες και τη σχέση που έχουν με το δημόσιο.
Δηλαδή, θα δούμε ένα νέο πρόσωπο της δημόσιας διοίκησης μέσα από αυτό το έργο. Μια δημόσια διοίκηση και ένα κράτος που σέβεται τον πολίτη, σέβεται τον φορολογούμενο, κάνει μια πολύ καλύτερη χρήση και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Με σεβασμό στο περιβάλλον, με καλύτερη οργάνωση των μεταφορών των εργαζομένων από και προς τα Υπουργεία, αλλά και των πολιτών προς αυτά.
Με απελευθέρωση πολλών χώρων δημόσιων και ιδιωτικών, για να μπορέσουν να στεγάσουν άλλες χρήσεις. Θυμίζω εδώ ότι τα 9 Υπουργεία αυτή τη στιγμή στεγάζονται σε 20 ιδιόκτητα κρατικά κτήρια και σε 107 ιδιωτικά κτήρια.
Άρα, θα υπάρξει μια πολύ μεγάλη επενδυτική κινητοποίηση, που θα αλλάξει ουσιαστικά και τη μορφή του κέντρου της Αθήνας. Είμαστε μόνο στην αρχή μιας μεγάλης εμβληματικής πρωτοβουλίας. Έχουμε μπροστά μας πολύ δρόμο. Είναι ένα έργο σίγουρα πενταετίας. Χρειάζεται σημαντική ωρίμανση, πολλές μελέτες. Φυσικά θα γίνει διαβούλευση όπου χρειάζεται. Και κάτι σχέση με την εικόνα που θα έχει το κέντρο της Αθήνας μετά από 5 χρόνια, αφού ολοκληρωθεί αυτή η πρωτοβουλία. Θεωρούμε ότι θα είναι πολύ καλύτερο, πολύ πιο ελκυστικό, πολύ πιο βιώσιμο για όλους και για τους κατοίκους και για τους εργαζόμενους στο κέντρο της Αθήνας και για τους επισκέπτες σε αυτό. Θα φιλοξενεί με βάση τη μελέτη που έχουμε κάνει, πολύ περισσότερες χρήσεις από αυτές που φιλοξενεί σήμερα, άρα θα υπάρχει και οικιστική χρήση, θα υπάρχει και εμπορική και τουριστική χρήση, ανάπτυξη δηλαδή πολύπλευρη και δημοκρατική. Για να μπορέσουμε να έχουμε μια πόλη έτσι όπως την ονειρευόμαστε».
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε:
«Ξεκινώντας θέλω και εγώ με τη σειρά μου να ευχαριστήσω τους κυρίους Υπουργούς για την εξαιρετική συνεργασία, όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες, Γενικούς Γραμματείς, γιατί για να μπορέσουμε να φτάσουμε σήμερα εδώ και να προγραμματίζουμε, όπως θα δείτε και στην τελευταία διαφάνεια την ροή των γεγονότων, έτσι ώστε να γίνει πραγματικότητα αυτό το εμβληματικό έργο, έχουν δουλέψει πολλοί. Και νομίζω ότι είναι σημαντικό ότι το έργο αυτό αλλάζει τελείως τη μορφή της λειτουργίας ως προς ορισμένα τμήματα της δημόσιας διοίκησης.
Θέλω να σας πω ότι το έργο αυτό είχε συζητηθεί πριν την ανάληψη της πρωθυπουργίας από τον Πρωθυπουργό μας, τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη. Ήταν κάτι το οποίο και όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση είχε μελετηθεί και ήταν σχεδιασμένο να ξεκινήσει αμέσως μετά και σαφώς να υλοποιηθεί μέσα σε μία περίοδο των ετών που θα δείτε καθώς σας προβάλω την παρουσίαση.
Θα προχωρήσω στην παρουσίαση για να μπορέσουμε να σας παρουσιάσουμε κάποια πρόσθετα στοιχεία τα οποία δεν είχατε την ευκαιρία να δείτε την προηγούμενη φορά.
Έχουμε, λοιπόν, όπως είπαμε 127 κτήρια. Συνολική επιφάνεια που καταλαμβάνουν σήμερα, αυτό είναι πολύ σημαντικό, είναι 353.000 τετραγωνικά μέτρα και με ένα ετήσιο κόστος το οποίο είναι 33.000.000. Αυτά είναι τα υπουργεία, τα εννέα υπουργεία και οι οργανισμοί οι οποίοι θα μετεγκατασταθούν.
Σαφώς θέλω να σας πω, ότι μετά την ανακοίνωση υπάρχει και μεγαλύτερο ενδιαφέρον αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο θα συζητηθεί.
Συνολικά το δημοσιονομικό όφελος είναι 1 δισεκατομμύριο ευρώ στα 30 χρόνια λειτουργίας, αφού πληρωθούν τα έξοδα ανάπτυξης του έργου. Επομένως, αυτό είναι καθαρό δημοσιονομικό όφελος.
Παρουσιάστηκαν τα οφέλη. Κατ’ αρχάς έχουμε ένα εργοστάσιο εκεί το οποίο λειτουργεί εντός οικιστικής ζώνης, όταν δημιουργήθηκε το εργοστάσιο η περιοχή ήταν τελείως διαφορετική.
Η λειτουργία του πλέον μεταφέρεται στο Λαύριο. Να σημειώσουμε ότι στο Λαύριο λειτουργεί ήδη η επιχείρηση, δηλαδή η επιχείρηση έχει τέσσερις εγκαταστάσεις μία εκ των οποίων είναι ο Υμηττός, επομένως να συνεχίσει τη λειτουργία στο Λαύριο όπου εκεί κατέχει 3.600 στρέμματα, τεράστια έκταση και μεγάλη δυνατότητα για λειτουργία και συνέχιση της λειτουργίας των ελληνικών αμυντικών συστημάτων σε πολύ καλύτερες εγκαταστάσεις.
Με την κατασκευή του κυβερνητικού πάρκου αναβαθμίζουμε το περιβάλλον, διότι όπως θα δείτε η μεγαλύτερη επιφάνεια αποδίδεται στους κατοίκους.
Σήμερα, εάν έχετε επισκεφτεί την περιοχή θα δείτε ότι υψώνεται τείχος που σε μερικά σημεία φτάνει τα 8 και 9 μέτρα.
Από τα κτίρια που υφίστανται σήμερα, που καταλαμβάνουν περίπου 110.000τμ, τα διατηρούμενα είναι 25, κατεδαφίζονται τα 66. Σαφώς αυτό είναι σε συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού που θα ακολουθήσει την διαδικασία του χαρακτηρισμού των κτιρίων έτσι ώστε τα διατηρητέα κτίρια να παραμείνουν και οι όποιες παρεμβάσεις θα γίνουν στο εσωτερικό τους.
Από τα διατηρούμενα κτίρια θα παραμείνουν 41.000τμ διατηρούμενα κτίρια. Τα κτίρια αυτά υφίστανται και στην παρουσίαση, έχουν κατασκευαστεί σε τρεις αρχιτεκτονικές περιόδους ξεκινώντας από τον 19ο αιώνα, στις αρχές του αιώνα, το 1930, κατόπιν έχουμε την περίοδο του 1930 έως το 1950 και μετά το 1950 τελευταία κτίρια ως το 2000.
Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που παραθέτουμε εδώ είναι η αύξηση ωφέλιμης επιφάνειας με την προσθήκη εσωτερικών ορόφων. Δηλαδή τα κτίρια τα οποία θα παραμείνουν, που εσωτερικά θα δημιουργηθούν οι χώροι εργασίας, αυξάνονται στην επιφάνειά τους κατά 55% με εσωτερικές διαρρυθμίσεις.
Η υφιστάμενη θα είναι, λοιπόν, 41.000τμ και η προσθήκη είναι 22.000τμ εσωτερικοί χώροι σε ορόφους.
Τα 25 κτίρια με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά είναι κτίρια τα οποία θα δημιουργηθούν χώροι, μουσεία, δομές πολιτισμού και το Μουσείο της Βιομηχανικής Ιστορίας της χώρας που ταυτόχρονα θα περιλαμβάνει και την ιστορία της ΠΥΡΚΑΛ.
Ο συντελεστής δόμησης είναι πολύ φιλικός με το περιβάλλον. Είναι 0,9. Να σημειώσουμε ότι το 1,2 είναι ο χαμηλότερος συντελεστής που έχει ως περιοχή. Δεν υπάρχει. Από κει και πέρα είναι πολύ μεγαλύτερα τα νούμερα.
Και το πιο σημαντικό, νομίζω ότι το πιο φιλικό για το περιβάλλον είναι το ποσοστό κάλυψης. Το ποσοστό κάλυψης στις πιο φιλικές περιπτώσεις κατασκευών είναι το 40%.
Εδώ, λοιπόν, έχουμε το 22% καθότι από τα 155 στρέμματα μόνο τα 35 στρέμματα θα δομηθούν, αφήνοντας 120 στρέμματα διαθέσιμο χώρο, υπό μορφήν πάρκου και υπό μορφή πλατειών και πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.
Σαφώς εξυπηρετείται, σαφώς θα προχωρήσουμε σε συγκοινωνιακή μελέτη, κυκλοφοριακή μελέτη. Όμως έχουμε τον σταθμό Δάφνη, που είναι ένας σταθμός του μετρό. Ο σταθμός αυτός είναι πολύ κοντά. Είναι 7 λεπτά περπάτημα και εξυπηρετείται βέβαια από έξι λεωφορειακές γραμμές.
Σαφώς με την συνεννόηση και συνεργασία του ΟΑΣΑ θα αναπροσαρμοστούν οι λεωφορειακές γραμμές αλλά κυρίως, έχοντας ένα τόσο εμβληματικό έργο με τόσο μεγάλη σημασία και έχει γίνει και σε άλλες περιπτώσεις, θα μπορούσαμε να έχουμε μια κυκλική γραμμή μεταξύ του σταθμού Δάφνη και του κυβερνητικού πάρκου που θα εξυπηρετεί όλο το, τους εργαζόμενους και το κοινό που επισκέπτεται το κυβερνητικό πάρκο.
Έχουμε μια παρουσίαση των λεωφορειακών γραμμών που εξυπηρετούν την περιοχή. Σαφώς από τις 7:00 έως τις 9:00 το μετρό λειτουργεί με 27 συρμούς. Προσέξτε, 27 συρμοί διέρχονται σε μια κατεύθυνση. Όχι συνολικά.
Δηλαδή, προς το Ελληνικό 27 συρμοί. Και προς το κέντρο, το Σύνταγμα, 27 συρμοί. Επομένως έχουμε, κάθε συρμός έχει χωρητικότητα άνω των 1.300- 1.400 ατόμων. Επομένως μια φέρουσα ικανότητα 1.000 ατόμων είναι ικανοποιητική, είναι σύνηθης και έχουμε 27 συρμούς με 1.000, με δυνατότητα να μεταφέρουν 1.000 επιβάτες ανά συρμό.
Έχουμε πλεονάζουσα επιβατική ικανότητα. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Όμως στην συνέχεια η εξειδικευμένη κυκλοφοριακή μελέτη και συγκοινωνιακή μελέτη θα δώσει και τα ακριβή αποτελέσματα τα οποία θα εφαρμοστούν.
Σχεδιάζεται αυτή την στιγμή ένα υπόγειο πάρκινγκ. Θα ήθελα να θυμίσουμε ότι στις σύγχρονες πόλεις τα κέντρα των πόλεων δεν θέλουμε να δημιουργούμε πολλές θέσεις πάρκινγκ. Θέλουμε να έχουμε μόνο τις αναγκαίες θέσεις πάρκινγκ.
Εδώ λοιπόν καθότι θέλουμε να αφήσουμε τον κόσμο να χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτός είναι ο σύγχρονος τρόπος που αντιμετωπίζονται τα μεγάλα project σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Έχουμε όμως εδώ προβλέψει 1.170 θέσεις στάθμευσης. Σαφώς από τη μελέτη και καθώς οριστικοποιείται το κτιριολογικό πρόγραμμα.
Κτιριολογικό πρόγραμμα δηλαδή, ακριβώς τις θέσεις των εργαζομένων των Υπουργείων, το που πηγαίνει το κάθε τι, θα προσδιοριστεί και με καλύτερη, μεγαλύτερη ακρίβεια ο αριθμός των θέσεων.
Μέσα λοιπόν έχουμε ένα πάρκο 80 στρέμματα, καθαρό πάρκο. Πνεύμονας πρασίνου σε μία περιοχή που το έχει μεγάλη ανάγκη. Δεν υπάρχει κανένα τείχος να εμποδίζει τα παιδιά και τους κατοίκους να μπαίνουν μέσα.
Ένας χώρος ανοιχτός για όλους, προσβάσιμος που προσφέρει ποιότητα ζωής στους κατοίκους και βεβαίως αναζωογονεί και γενικότερα.
Θα δείτε ότι 77,4% της έκτασης είναι πράσινο και κοινόχρηστοι χώροι. Συνολικά ποδηλατόδρομοι θα είναι 4.000 μέτρα. Πεζόδρομοι περίπου 9.000 μέτρα και όλο αυτό, οι πλατείες μαζί με το συγκρότημα αυτό, θα αναπτύσσεται σε μία έκταση 40 στρεμμάτων. 40 στρέμματα λοιπόν και 80 στρέμματα πάρκου. Αντιλαμβάνεστε ένας πνεύμονας 120 στρεμμάτων μέσα στην καρδιά μας αρκετά πυκνοδομημένης αστικής περιοχής.
Ένα πολύ επίσης σημαντικό στοιχείο, το οποίο σας παρουσιάζουμε, είναι ότι με τα βιοκλιματικά κτίρια επιτυγχάνεται 74,2% μέσο σταθμική μείωση της ενεργειακής ανάγκης.
Δηλαδή, από 350 κιλοβατόρες ανά τ.μ. ανά έτος, συνήθως έχουμε 80 με 100 κιλοβατόρες, άρα έχουμε μεσοσταθμικά 74,2%, μπορεί να είναι και μεγαλύτερο το νούμερο αυτό, ανάλογα και η μείωση εκπομπών ρύπων σε σχέση με τα συμβατικά κτίρια ακριβώς από τη λειτουργία του κτιρίου και από τα υλικά, και είναι της τάξεως του 60%.
Ο προϋπολογισμός του κόστους κατασκευής είναι 250 εκατομμύρια ευρώ και ταυτόχρονα όταν θα προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση και στην προκήρυξη του έργου ως ΣΔΙΤ, θα συμπεριληφθεί και η τεχνική διαχείριση και συντήρηση των υποδομών.
Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά ενός ΣΔΙΤ. Θα δοθεί και η ευκαιρία να πει δυο λόγια στο τέλος ο κύριος Καβαλάκης για τα ΣΔΙΤ, όπου συμπεριλαμβάνει τη βαριά προληπτική συντήρηση και τις υπηρεσίες τις βασικές.
Από εκεί και πέρα είναι πολύ σημαντικό για τον κατασκευαστή ο οποίος θα έχει τη διαχείριση και μάλλον τη συντήρηση του έργου αυτού για, συνολικά το έργο είναι 30 χρόνια, 3 χρόνια κατασκευή και 27 χρόνια το υπόλοιπο συντήρηση και λειτουργία, να έχει την καλύτερη ποιότητα κατασκευής διότι θα είναι και ο ίδιος υπεύθυνος να συντηρεί τα πάντα.
Το χρονοδιάγραμμα είναι ότι το πρώτο εξάμηνο θα περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή η έγκριση του έργου. Εντός του δευτέρου εξαμήνου θα ξεκινήσει η διαδικασία της απαλλοτρίωσης. Η έναρξη κατασκευής εντός του 2023 και η σταδιακή έναρξη λειτουργίας 2025-2026 αποδίδοντας κατ’ αρχάς στο δήμο και στην τοπική κοινωνία χώρους που τους έχουν ανάγκη.
Σας ευχαριστώ πολύ. Προσθέσαμε αρκετά στοιχεία τα οποία είναι νέα στην παρουσίαση και θα ήθελα να δώσω και το λόγο στον κύριο Καβαλάκη να πει δυο λόγια για την αξία των ΣΔΙΤ και είμαστε τώρα στη διάθεσή σας για τις ερωτήσεις σας».
Ο Γενικός Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, κ. Ορέστης Καβαλάκης δήλωσε:
«Τα βήματα της υλοποίησης ενός έργου ΣΔΙΤ αποτελούνται βασικά από την έγκριση του έργου από τη Διυπουργική Επιτροπή, το οποίο σημαίνει ότι πρέπει να γίνει η προετοιμασία της πρότασης από τον δημόσιο φορέα και η αποστολή της προς τη Γενική Γραμματεία Επενδύσεων και ΣΔΙΤ.
Η αξιολόγηση της πρότασης από την Γενική Γραμματεία και παράλληλα η ένταξη του έργου στο κατάλογο των προτεινόμενων συμπράξεων. Και η αίτηση υπαγωγής του έργου από το δημόσιο φορέα στο Νόμο 3389 για τα ΣΔΙΤ. Και τέλος, η απόφαση ένταξης του έργου στο Νόμο 3389 από την Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ.
Αμέσως μετά την απόφαση της ΣΔΙΤ για την ένταξη του έργου στο νόμο των ΣΔΙΤ θα κυλήσει η διαδικασία της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Η διαδικασία των απαλλοτριώσεων εδώ μπορεί να τρέχει παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία.
Η διαγωνιστική διαδικασία έχει συνήθως δύο φάσεις. Η πρώτη φάση είναι η υποβολή φακέλων, εκδήλωση ενδιαφέροντος και η δεύτερη είναι ο ανταγωνιστικός διάλογος και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, η οποία μέχρι σήμερα ένας μέσος όρος περίπου είναι στους 18-24 μήνες.
Αυτό που θα ήθελα να πω πολύ σύντομα είναι ότι στα έργα ΣΔΙΤ είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί ότι διασφαλίζεται η ποιότητα των έργων, ο χρόνος και το κόστος υλοποίησης και αυτό γιατί η πληρωμή του αναδόχου πραγματοποιείται μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία, γεγονός που συνεπάγεται ισχυρό κίνητρο τήρησης του χρονοδιαγράμματος.
Και οι πληρωμές του δημοσίου, που οι ετήσιες αμοιβές, διαθεσιμότητες, είναι προκαθορισμένες για όλη την διάρκεια της σύμβασης.
Έτσι, ο ανάδοχος έχει την ευθύνη της μακροχρόνιας συντήρησης και λειτουργίας του έργου και συνεπώς έχει και την ευθύνη αποκατάστασης οποιασδήποτε αστοχίας.
Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο είναι ότι μοχλεύονται και αξιοποιούνται ιδιωτικά κεφάλαια για την υλοποίηση και παροχή δημοσίων υποδομών και υπηρεσιών τα οποία λειτουργούν συμπληρωματικά προς τους δημόσιους πόρους οι οποίοι είναι διαθέσιμοι για την υλοποίηση τέτοιων υποδομών.
Στην Ελλάδα η χρηματοδότηση των έργων ΣΔΙΤ είναι καινοτόμα και συνδυάζεται με ευρωπαϊκούς πόρους, με πόρους από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, πόρους από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, κεφάλαια ελληνικών και διεθνών τραπεζών καθώς και ιδιωτικά κεφάλαια των αναδόχων.
Και τέλος στα έργα ΣΔΙΤ η αποπληρωμή γίνεται σταδιακά σε βάθος χρόνου απελευθερώνοντας με αυτό τον τρόπο δημόσιους πόρους για να επιδιωχθούν περισσότερες αναπτυξιακές προτεραιότητες.
Έτσι δεν απαιτείται άμεση εκταμίευση των δημόσιων πόρων για την αποπληρωμή του έργου με την παραλαβή.
Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι η πληρωμή διαθεσιμότητας, το οποίο κληθεί να πληρώσει το δημόσιο, σημαίνει ότι όσο το έργο είναι διαθέσιμο τόσο θα πληρώνει».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr