Ο νέος αυτός κύκλος πατάει και σε ένα άλλο ακόμη σημείο. Το ότι έχει συμφωνηθεί το οικονομικό κομμάτι της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Μετά από διαπραγματεύσεις που ξεκίνησαν μετά το πέρας της ισχύος της προηγούμενης ΣΣΕ τον περασμένο Αύγουστο (που επεκτάθηκε για πρακτικούς λόγους μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους) συμφωνήθηκε η οριζόντια μείωση των μισθών κατά 8% για όλους του υπαλλήλους. Σημειώνεται ότι η πρόταση της διοίκησης ήταν για μείωση 9,1%. Μένει να συμφωνηθεί πλέον και το θεσμικό τμήμα της ΣΣΕ στις συζητήσεις που είναι σε εξέλιξη.
Πλέον για τα ΕΛΤΑ μετά και την ψήφιση της τροπολογίας προωθούνται, όπως αναφέρεται από γνώστες της όλης εικόνας, μια σειρά από ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οικονομική εικόνα (οι «πληγές» των οφειλομένων από την «καθολική υπηρεσία» και της μεταφοράς του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου ήταν βαριές), αλλά και τη λειτουργική καθώς ανοίγει ο δρόμος για νέα λειτουργική δομή και οργανόγραμμα με μετακινήσεις εργαζομένων και εθελουσία έξοδο.
Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται:
- Η καταβολή με μια μεταβατική διαδικασία αποζημίωση των 180 εκατ. ευρώ που οφείλονται για την καθολική υπηρεσία για την περίοδο 2013 έως 2021. Σημειώνεται ότι η ρύθμιση αυτή θα εξεταστεί από την Κομισιόν στο πλαίσιο της διαδικασίας ελέγχου για τις κρατικές επιδοτήσεις.
- Δρομολογείται Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της εταιρείας «Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε.» ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, στην οποία θα συμμετάσχει η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ/Υπερταμείο). Σημειώνεται ότι η Eurobank διατηρεί το 10% των ΕΛΤΑ και έχει ενδιαφέρον να φανεί το τι θα πράξει.
- Προωθείται ένα σχέδιο εθελουσίας εξόδου που θα χρηματοδοτηθεί από τους νέους διαθέσιμους πόρους π.χ. αύξηση κεφαλαίου κτλ . Να σημειωθεί ότι με το καθεστώς ante τροπολογίας δε θα ήταν εφικτή η υλοποίηση εθελουσίας εξόδου αλλά ούτε και προγράμματος μετατάξεων στο Δημόσιο. Τα προγράμματα αυτά αναμένεται να εισφέρουν στο στόχο για ώστε το προσωπικό του ομίλου ΕΛΤΑ – της μητρικής και των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ - να περιοριστεί από τις 5.600 σε περίπου 3.600.
- Προβλέπεται με την τροπολογία νέα διαδικασία πρόσληψης των εργαζομένων με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, με παράλληλη συμμετοχή του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), τόσο σε προληπτικό επίπεδο, μέσω του ελέγχου νομιμότητας της προκήρυξης, όσο και σε κατασταλτικό, μέσω της κύρωσης των οριστικών Πινάκων από το ΑΣΕΠ.
- Επίσης δίνεται η ευελιξία και για συμβάσεις ορισμένου χρόνου αλλά και παρέχεται η δυνατότητα εσωτερικών μετακινήσεων ώστε να στελεχωθεί η νέα δομή που σχεδιάζεται.
- Διασφαλίζεται ένα νέο καθεστώς στις προμήθειες με εξαίρεση από την κείμενη νομοθεσία ώστε να προωθηθεί γρήγορα ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός του ομίλου. Π.χ. από την υπηρεσία στις ταχυμεταφορές ή τανάπαλιν κτλ.
- Η ρυθμιστική υποχρέωση του λεγόμενου Χ+1 που έχουν σήμερα τα ΕΛΤΑ για τις επιστολές, δηλαδή να πρέπει το γράμμα να φτάσει την επόμενη ημέρα στον προορισμό του, θα γίνει από του χρόνου Χ+3, με απόφαση που αναμένεται να λάβει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται να μειωθεί το κόστος των ΕΛΤΑ
- Στο πλαίσιο του νέου λειτουργικού μοντέλου επεκτείνεται η λογική του shop in shop.
Να σημειωθεί ότι όπως είπε στην Επιτροπή Οικονομικών ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, τα ΕΛΤΑ έχουν έλλειμμα 2 εκατ. ευρώ τον μήνα.
«Πριν από λίγους μήνες, τα ΕΛΤΑ είχαν μηνιαίο έλλειμμα 7,2 εκατ. ευρώ τον μήνα. Αυτή τη στιγμή έχει καταφέρει η διοίκηση των ΕΛΤΑ και το έχει φτάσει στα 4,7 εκατ. ευρώ τον μήνα. Τα δεδομένα είναι ότι η μισθολογική δαπάνη ακόμη και σήμερα φτάνει το 67% συνολικά του οργανισμού, κάτι το οποίο εκ των πραγμάτων πρέπει να αλλάξει. Επίσης ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας δεν έχει προχωρήσει και αυτό δεν επιτρέπει στην εταιρεία ιδιαίτερα στην αύξηση ας πούμε της κίνησης του κούριερ να μη μπορεί να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας, γιατί είναι πολύ έντονη η διάσταση του ανθρώπινου παράγοντα».
Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ στάθηκε στην ανάγκη διασφάλισης του δημόσιου χαρακτήρα των ΕΛΤΑ. «Θα πρέπει να μείνουν υπό δημόσιο έλεγχο» τόνισε ο Μάριος Κάτσης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ουσιαστικά στοχεύοντας σε σενάρια ιδιωτικοποίησης. Βέβαια η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή είναι από πολλούς που ασχολούνται με το ζήτημα ένα σημαντικό σημείο, ωστόσο με τόσο «βαριές» κληρονομιές είναι δύσκολο για κάποιον να το σκεφτεί, όπως αναφέρεται. Μένει να φανεί, βέβαια, εάν με τις αλλαγές θα γυρίσει η σελίδα η εικόνα. Βέβαια θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα ΕΛΤΑ έχοντας διεθνείς συμβάσεις λειτουργώντας ως εθνικός ταχυδρομικός κόμβος, την υποχρέωση καθολικής υπηρεσίας αλλά και ένα μεγάλο κοινωνικό ρόλο έχουν σημαίνουσα σημασία.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr