«Σε όλες τις χώρες του κόσμου, η προώθηση των εξαγωγών θεωρείται μία εκ των ύψιστων προτεραιοτήτων της εθνικής οικονομικής πολιτικής. Η προώθηση της εξωστρέφειας της οικονομίας πρέπει να αποτελεί ένα βασικό πυλώνα της οικονομικής πολιτικής, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της κρίσης που διανύει η χώρα μας, για την ανάπτυξη όλης της οικονομίας και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
Για το σκοπό αυτό το Νοέμβριο του 2012, στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής Ανάπτυξης των Εξαγωγών, ανακοινώθηκε η έναρξη υλοποίησης του Οδικού Χάρτη Διευκόλυνσης Εξωτερικού Εμπορίου με είκοσι τέσσερις (24) διακριτές δράσεις, ο οποίος είχε σαν κύριο στόχο την απλοποίηση όλων των τελωνειακών και προ-τελωνειακών διαδικασιών, με στόχο τη μείωση του κόστους (κατά 20% έως το 2015) και του χρόνου πραγματοποίησης μιας εξαγωγής (κατά 50% ως το 2015) και ως εκ τούτου τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων να αναπτύξουν, με μεγαλύτερη ευκολία, διασυνοριακή εμπορική δραστηριότητα.
Μία από τις κύριες δράσεις του Οδικού Χάρτη ήταν και η εφαρμογή, σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τελωνείων (World Customs Organization), την Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη του Ο.Η.Ε. (UNECE), καθώς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πιλοτικού προγράμματος για τη διεύρυνση ωραρίου των Τελωνείων ειδικά στις κυριότερες πύλες εξόδου και εισόδου της χώρας με σκοπό τη συνεχή και καλύτερη εξυπηρέτηση των Ελλήνων εξαγωγέων και συνολικά των εξωστρεφών επιχειρήσεων.
Η υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος, με βάσει βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, αρχικά στο Ε’ και το ΣΤ’ Τελωνείο Πειραιά, το Τελωνείο στο Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», καθώς και το Α’ Τελωνείο Θεσσαλονίκης, αξιολογήθηκε ως ιδιαιτέρως θετική κίνηση τόσο από τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας όσο και από Διεθνείς Οργανισμούς, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία και αποτύπωσε την πρόοδο στη διευκόλυνση του εξωτερικού εμπορίου και στο σχετικό Δείκτη (Trading Across Borders Index). Συγκεκριμένα, από την έναρξη υλοποίησης των σχετικών μεταρρυθμίσεων η Ελλάδα αναρριχήθηκε διαδοχικά από την 62η θέση το 2013 ως και την 27η θέση παγκοσμίως το 2015 στην κατάταξη του Δείκτη για το διασυνοριακό εμπόριο, θέση όπου παραμένει το 2016, καθώς δε διαπιστώθηκε επαρκής περαιτέρω πρόοδος κατά την περασμένη χρονιά», αναφέρει ο κ. Σταϊκούρας.
Και συνεχίζει: «Αντί λοιπόν, της συνέχισης αναπτυξιακών μεταρρυθμίσεων, που απηχούν τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας, ο Υπουργός Οικονομικών, με απόφασή του αιφνιδιαστικά, προχώρησε στην αλλαγή του ωραρίου των βασικών εξαγωγικών τελωνείων της χώρας από 1/6/2016, στο καθεστώς που ίσχυε στο παρελθόν, μειώνοντας τις ώρες λειτουργίας τους (ΦΕΚ Β’ 1223/2016). Συγκεκριμένα για το Ε’ Πειραιά, προβλέπεται ότι αυτό θα λειτουργεί Δευτέρα-Παρασκευή έως τις 17:00, ενώ το Σάββατο θα λειτουργεί έως τις 15:00. Την Κυριακή θα λειτουργεί κατόπιν αίτησης του αιτούντος και οι δαπάνες θα βαρύνουν την επιχείρηση. Αντίστοιχα το ΣΤ’ Πειραιά, θα λειτουργεί τις καθημερινές έως τις 17:00 ενώ το Σαββατοκύριακο θα λειτουργεί μόνον κατόπιν αίτησης. Τέλος το Α’ Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί έως τις 19:00 αλλά το Σαββατοκύριακο μόνον κατόπιν αίτησης.
Δημοσιεύματα, τα οποία επικαλούνται πηγές των τελωνειακών υπηρεσιών, αναφέρουν ότι αποδείχθηκε στην πράξη ότι οι τελωνειακές εργασίες ήταν περιορισμένες με αποτέλεσμα να υπάρχει επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού με επιπλέον μισθολογικό και λειτουργικό κόστος, χωρίς όμως να έρχονται και σημαντικά τελωνειακά έσοδα. Από τα ίδια δημοσιεύματα προκύπτει όμως και γενική κατακραυγή από οργανώσεις εξαγωγέων, φορείς μεταφορέων, διαμεταφορέων και εφοδιαστών πλοίων, καθώς και τις ίδιες τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις».
«Κατόπιν των ανωτέρω,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ
ο κ. Υπουργός:
1ον. Βάσει ποιού πορίσματος ή αιτιολογικής έκθεσης αξιολογήθηκε ως αναποτελεσματική η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των Τελωνείων;
2ον. Γιατί δεν υπήρξε προηγούμενη διαβούλευση ή έστω ενημέρωση προς τους παραγωγικούς φορείς πριν την αιφνιδιαστική έκδοση της υπουργικής
Απόφασης;
3ον. Ποια θα είναι η επιβάρυνση των εξωστρεφών επιχειρήσεων της χώρας, σε όρους χρόνου και κόστους εκτελωνισμών – ειδικά σε σχέση με την υποτιθέμενη εξοικονόμηση μισθολογικού και λειτουργικού κόστους;
4ον. Τι θα ισχύσει με την επιβολή ειδικών τελών (ΔΕΤΕ) στις επιχειρήσεις για τους εκτελωνισμούς εκτός ωραρίου Τελωνείων;
5ον. Γιατί η Yπουργική Απόφαση προβλέπει ακόμη πιο περιορισμένα ωράρια λειτουργίας για τα Τελωνεία του Πειραιά, την κατ’ εξοχή πύλη εξόδου και εισόδου εμπορευμάτων της χώρας;
6ον. Τι ισχύει στα ωράρια λειτουργίας άλλων ευρωπαϊκών ή γειτονικών ανταγωνιστικών προς την Ελλάδα χωρών;».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr