Αναλυτικά, η ανακοίνωση που εξέδωσε ο κ. Πεταλωτής έχει ως εξής: “Η συμπεριφορά των εκπροσώπων της ΕΕ, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ, κατά τη σημερινή τους συνέντευξη, ήταν απαράδεκτη. Τους ζητήσαμε να βοηθήσουν και τιμάμε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας. Δεν ζητήσαμε όμως από κανέναν να παρεμβαίνει στα εσωτερικά της χώρας. Θα πρέπει όλοι να αντιληφθούν τον ρόλο τους. Και αυτό θα το καταστήσουμε σαφές σε όλους τους εταίρους μας.
Έχουμε ανάγκη αλλά έχουμε και όρια. Και τα όρια της αξιοπρέπειάς μας δεν τα διαπραγματευόμαστε με κανέναν. Εντολές παίρνουμε μόνο από τον ελληνικό λαό.
Ακόμη, η κυβέρνηση επανειλημμένως έχει τοποθετηθεί για την ανάγκη αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, με όρους διαφάνειας, ώστε αυτή να συνεισφέρει στην ανάπτυξη αλλά και στη μείωση του δημόσιου χρέους. Επ' αυτού έχουν γίνει επίσημες ανακοινώσεις καθώς και λεπτομερής σχεδιασμός σε βάθος πολλών ετών. Είναι προφανές βέβαια ότι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει εκποίηση δημόσιας γης. Εξ ίσου προφανές είναι ότι για τη λήψη αυτών των αποφάσεων μόνη αρμόδια είναι η ελληνική κυβέρνηση”.
Αφορμή για το κείμενο στάθηκε η υπόδειξη των εκπροσώπων της Τριμερούς Επιτροπής να πωλήσει το δημόσιο ακίνητα, μετοχές, εταιρείες και γενικά ό,τι περιουσιακό στοιχείο διαθέτει μέχρι και του ποσού των 50 δισεκατομμυρίων ευρώ και μάλιστα σε διάστημα μόλις τεσσάρων ετών, ώστε να μειωθεί το χρέος. Σημειώνεται ότι για να συγκεντρωθεί ένα τέτοιο ποσό, το δημόσιο θα έπρεπε, πρώτα απ' όλα να μείνει χωρίς καμία μετοχή, καμίας εταιρείας. Ακόμη όμως και αν πωλήσει όμως όλα τα μερίδια που διαθέτει σε όλες τις εισηγμένες επιχειρήσεις, είναι αμφίβολο αν θα συγκέντρωνε ποσό μεγαλύτερο των 15 δισεκατομμυρίων (με βάση την υφιστάμενη κεφαλαιοποίησή τους). Οι μη εισηγμένες εταιρείες του δημοσίου είναι ως επί το πλείστον προβληματικές και ελάχιστη αξία έχουν. Επομένως, το μόνο που θα έμενε για να ικανοποιηθεί αυτός ο στόχος, θα ήταν η μαζική πώληση ακινήτων. Πέραν του γεγονότος ότι η ακίνητη περιουσία του δημοσίου δεν έχει καταγραφεί στο σύνολό της (πράγμα φυσικά απαράδεκτο, αλλά ελληνικό), είναι μάλλον απίθανο αν έβαζε την υπογραφή του σε τέτοια παραχωρητήρια ο οποιοσδήποτε υπουργός οικονομικών. Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι όταν λέμε πως η ακίνητη περιουσία του δημοσίου ανέρχεται σε 300 δισεκατομμύρια, το ποσό αυτό περιλαμβάνει τα πάντα – από το κτίριο της Βουλής μέχρι τα εθνικά πάρκα και βουνοπλαγιές που δεν πωλούνται. Επομένως, αυτό που απαίτησαν οι εκπρόσωποι της Τρόικα ήταν στην ουσία να πωλήσει το δημόσιο όλα – μα όλα – τα εμπορικά αξιοποιήσιμα ακίνητα που διαθέτει μέσα σε τέσσερα χρόνια και όλες – μα όλες- τις εταιρείες και τις συμμετοχές του.
Έντονη ήταν η αντίδραση της αντιπολίτευσης. Ο Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Μιχελάκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση: “Είναι αργά για ψεύτικα δάκρυα από την κυβέρνηση. Η μεταμεσονύκτια θεατρική παράστασή της αποτελεί φαρσοκωμωδία. Η χθεσινή τηλεοπτική κατάργησή της από την Τρόικα, που προσέλαβε την αξιοπρέπεια του Ελληνικού λαού, είχε ήδη συντελεστεί με το Μνημόνιο, που υπέγραψε πανηγυρίζοντας. Η καθυστερημένη “ιερή αγανάκτησή της” δεν αποσκοπεί σε τίποτε άλλο παρά στην εξαπάτηση του Ελληνικού λαού, που αισθάνθηκε οργή για την ταπεινωτική συμπεριφορά των ξένων κυβερνητικών εταίρων. Γιατί, ήδη η κυβέρνηση ήξερε πολύ καλά και τις προθέσεις και τις αποφάσεις της Τρόικας. Μαζί της είχαν αποφασίσει, όπως κατ΄ επανάληψη, δημόσια έχει δηλώσει ο κ. Παπακωνσταντίνου. Και προφανώς πήρανε χθες γραμμή από τον ίδιο τον κ. Παπανδρέου, όταν τον άκουγαν να λέει ότι “δεν θα απολέσουμε βασικά στοιχεία της εθνικής μας κυριαρχίας”!
Άλλωστε, ήταν η ίδια η κυβέρνηση που δεν είχε αντιδράσει όταν ο κ. Τόμσεν, στην προηγούμενη συνέντευξη Τύπου της Τρόικας, είχε βάλει ευθέως κατά του θεσμικού ρόλου της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και των θέσεων της Νέας Δημοκρατίας. Πως αλλιώς, λοιπόν, να εξηγήσει κάποιος την απίστευτη πρόκληση της Τρόικας η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ μας κάνει τη χάρη να μην συμπεριλάβει στη γενική εκποίηση τα αρχαία μας μνημεία. Πως αλλιώς, λοιπόν, να εξηγήσει κάποιος την απίστευτη ευκολία με την οποία θέλει να βγάλει στο σφυρί όλη τη δημόσια περιουσία.
Πως, αλλιώς, λοιπόν να εξηγήσει κάποιος τις προσβλητικές αναφορές για τις αντιδράσεις του λαού στα σκληρά μέτρα. Θυμίζουμε ότι, όταν η Νέα Δημοκρατία ανακοίνωσε τις προτάσεις της τον Ιούλιου του 2010, είχε επιμείνει ότι την περιουσία του Δημοσίου πρέπει να την αξιοποιήσουμε και όχι να εκποιήσουμε τα ασημικά της χώρας. Μετά το χθεσινοβραδινό κλαυσίγελο τίθεται πλέον άμεσο θέμα απομάκρυνσης του κ. Παπακωνσταντίνου”.
Πάντως, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι για ανάλογο ποσό από την “αξιοποίηση” της περιουσίας του δημοσίου είχε κάνει λόγο και η Νέα Δημοκρατία, στο περίφημο σχέδιό της για μηδενισμό του ελλείμματος μέσα σε 18 μήνες...
Η συνέντευξη της Τρόικας
Σημειώνεται ότι την Παρασκευή, στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν, οι εκπρόσωποι της Τρόικας ζήτησαν αποκρατικοποιήσεις μαμούθ 50 δισ. ευρώ έως το 2015 και πρόσθετες εγγυήσεις για τις τράπεζες ύψους 30 δισ. ευρώ. Με αυτό τον τρόπο, όπως έλεγε νωρίτερα το πρωί της Παρασκευής ο τοποτηρητής του ΔΝΤ στην Αθήνα κ. Μπομπ Τράαπ, η Ελλάδα θα μπορέσει να επαναγοράσει το χρέος της. Πάντως, μένουν ακόμα πολλά να γίνουν, αφού, σύμφωνα με το κείμενο συμπερασμάτων της Τρόικας, η δημοσιονομική προσαρμογή θα έχει ολοκληρωθεί το 2014. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο συμπερασμάτων, “είναι εξίσου σημαντικό η κυβέρνηση να αναβαθμίσει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και εν γένει να επιτύχει μεγαλύτερη απόδοση από το ευρύ φάσμα περιουσιακών της στοιχείων. Το έργο πλήρους απογραφής των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων της κυβέρνησης και επεξεργασίας σχεδίου δράσης ανά στάδια είναι σε εξέλιξη”.
Αναλυτικά, το κείμενο συμπερασμάτων είχε ως εξής:
Η συνολική μας αξιολόγηση είναι ότι το πρόγραμμα έχει σημειώσει περαιτέρω πρόοδο προς την επίτευξη των στόχων του. Παρά τις καθυστερήσεις σε ορισμένους τομείς, υλοποιούνται σταδιακά οι δημοσιονομικές και οι ευρύτερες μεταρρυθμίσεις που είναι απαραίτητες για την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων του προγράμματος. Εντούτοις παραμένει η ανάγκη προγραμματισμού και υλοποίησης σημαντικών μεταρρυθμίσεων ώστε να δημιουργηθεί μία κρίσιμη μάζα που θα διασφαλίζει τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και την οικονομική ανάκαμψη. Όσον αφορά τις προοπτικές, η ύφεση μέχρι σήμερα κυμάνθηκε σε επίπεδα που πλησίαζαν τις προβλέψεις. Ο πληθωρισμός παρέμεινε χαμηλός παρά την αύξηση στις τιμές βασικών προϊόντων. Η πτωτική πορεία του εργατικού κόστους αναμένεται να συμβάλει σε αύξηση της ανταγωνιστικότητας. Είναι ενθαρρυντικό ότι οι εξαγωγές κινήθηκαν πρόσφατα σε ικανοποιητικά επίπεδα. Εξακολουθούμε να αναμένουμε σταθεροποίηση της οικονομίας κατά τα τέλη του 2011. Όσον αφορά το δημοσιονομικό τομέα, οι ελληνικές αρχές, παρά τις δυσμενείς μακροοικονομικές συνθήκες, πέτυχαν δημοσιονομική προσαρμογή της τάξης του 6% του ΑΕΠ εντός του 2010, μειώνοντας το έλλειμμα του ΑΕΠ κατά 9,5 περίπου ποσοστιαίες μονάδες. Πρόκειται για εντυπωσιακό επίτευγμα παρατηρήθηκαν όμως ορισμένα προβλήματα στην εκτέλεση του προϋπολογισμού, ιδίως όσον αφορά την είσπραξη των εσόδων και τον έλεγχο των δαπανών. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί ώστε να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα και σημειώνεται πρόοδος.
Η κυβέρνηση ξεκίνησε να χαράσσει μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική στο πλαίσιο της οποίας θα οριστεί ένα χρονικά δεσμευτικό πρόγραμμα δράσεων ώστε μέχρι το 2014 να έχει υλοποιηθεί πλήρως η δημοσιονομική προσαρμογή. Οι μεταρρυθμίσεις είναι σύνθετες και καλύπτουν μεταξύ άλλων τη φορολογία, την υγεία, την απασχόληση στο δημόσιο τομέα και τις δημόσιες επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση κινείται με τον ενδεδειγμένο τρόπο αφήνοντας χρόνο για διαβουλεύσεις με τους κοινωνικούς εταίρους πριν περάσει από τον προγραμματισμό στην εφαρμογή των μέτρων. Η πλήρης δέσμευση της κυβέρνησης να υλοποιήσει την πολύπλοκη αυτή διαδικασία θεσμικών αλλαγών, ιδίως δε η αποφασιστικότητά της να αντισταθεί στα κεκτημένα συμφέροντα, είναι κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας. Στον τομέα της χρηματοδότησης, η κυβέρνηση συνεχίζει να εργάζεται για να διασφαλίσει τη σταδιακή επιστροφή στις αγορές ομολόγων με αποδεκτά επιτόκια. Η αυστηρή τήρηση του προγράμματος με την οικονομική συμβολή της διεθνούς κοινότητας παραμένει το κλειδί για την επίτευξη του στόχου αυτού. Είναι εξίσου σημαντικό η κυβέρνηση να αναβαθμίσει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και εν γένει να επιτύχει μεγαλύτερη απόδοση από το ευρύ φάσμα περιουσιακών της στοιχείων. Το έργο πλήρους απογραφής των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων της κυβέρνησης και επεξεργασίας σχεδίου δράσης ανά στάδια είναι σε εξέλιξη.
Στον χρηματοπιστωτικό τομέα, η έλλειψη ρευστότητας και η αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων ασκούν πίεση στο τραπεζικό σύστημα και η πίστωση συρρικνώνεται. Είναι ενθαρρυντικό ότι, πρόσφατα, ιδιωτικές τράπεζες πέτυχαν, έως ένα βαθμό, να αντλήσουν κεφάλαια. Είναι ουσιώδους σημασίας να σημειωθεί πρόοδος εκ μέρους της κυβέρνησης όσον αφορά τη σταθερότητα και την αποτελεσματικότητα των τραπεζών που είναι υπό τον έλεγχό της. Το Ευρωσύστημα απετέλεσε βασική πηγή ρευστότητας για το σύστημα και τούτο επιτρέπει στις τράπεζες να κινηθούν σταδιακά προς ένα βιώσιμο μεσοπρόθεσμο μοντέλο χρηματοδότησης. Το Ταμείο Δημοσιονομικής Σταθερότητας είναι διαθέσιμο για να παράσχει υποστήριξη σε τράπεζες στο πλαίσιο του συστήματος, εάν παραστεί ανάγκη.
Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις σημειώνουν πρόοδο. Η νομοθεσία που καλύπτει πτυχές της αγοράς εργασίας, της απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων, της μεταρρύθμισης της υγείας, της αδειοδότησης και της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει ψηφιστεί είτε πρόκειται να ψηφιστεί. Οι ελληνικές αρχές οφείλουν τώρα να εστιάσουν την προσοχή τους στην εφαρμογή των νόμων αυτών, να διασφαλίσουν ότι το νέο πλαίσιο έχει τεθεί σε ισχύ το ταχύτερο δυνατόν.Η οικονομική ανάκαμψη απαιτεί κυρίως ταχεία πρόοδο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Η κυβέρνηση πρέπει να διασφαλίσει ότι οι μεταρρυθμίσεις είναι αρκετά φιλόδοξες και εκτεταμένες ώστε αντιμετωπίσουν τις βαθιές διαρθρωτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα.
Τα επόμενα βήματα θα επικεντρωθούν μεταξύ άλλων στην αναζωογόνηση της τουριστικής βιομηχανίας, την εξάλειψη διοικητικών φραγμών στις εξαγωγές και την ενδυνάμωση του πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις. Επόμενα βήματα. Η έγκριση των συμπερασμάτων της τρίτης αξιολόγησης θα επιτρέψει την εκταμίευση 15 δις ευρώ (10,9 δις ευρώ από τις χώρες της ευρωζώνης και 4,1 δις ευρώ από το ΔΝΤ). Η επόμενη αποστολή έχει προγραμματιστεί για τον Μάιο του 2011.
Νικηφόρος Μαλεβίτης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr