Οι προτάσεις του ΣΜΕΧΑ:
-ο υπολογισμός του φόρου να γίνεται με συμψηφισμό των κερδών και των ζημιών που προκαλούνται από χρηματιστηριακές συναλλαγές, δηλαδή από το συνολικό αποτέλεσμα, όπως ισχύει σε πολλές χώρες στις οποίες υπάρχει φόρος υπεραξίας, μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, η Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο κ.α.
-η προκύπτουσα υπεραξία να φορολογείται αυτοτελώς στο τέλος του χρόνου με συντελεστή 10%
-να υπάρχει ένα αφορολόγητο πλαφόν κερδών της τάξης των 50.000 ευρώ, όπως ισχύει στην Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο κ.α., προκειμένου να προστατεύονται οι μικροί ιδιώτες επενδυτές.
Ο Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ με επιστολή που απέστειλε την 1η Σεπτεμβρίου στον Πρόεδρο της Βουλής κ. Δημ. Σιούφα, υπογραμμίζει ότι σύμφωνα με καθηγητές συνταγματικού και φορολογικού δικαίου η αντισυνταγματικότητα του νόμου έγκειται στο γεγονός ότι γίνεται διάκριση μεταξύ Ελλήνων και ξένων επενδυτών, καθώς οι ξένοι δεν θα πληρώνουν φόρο υπεραξίας, στο ότι δεν λαμβάνεται υπόψη η ζημιά, η οποία μειώνει το αποτέλεσμα και στο γεγονός ότι διαφοροποιούνται φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Για τους λόγους αυτούς η διοίκηση του ΣΜΕΧΑ, θεωρεί ότι ο φόρος υπεραξίας είναι κοινωνικά άδικος, κι αυτό γιατί, μεταξύ πολλών άλλων,
1. Ως προς το φόρο υπεραξίας
Α) 65-70% των συναλλαγών του Χ.Α. διενεργείται από ξένους σε αντίθεση με ξένα Χρηματιστήρια που η συμμετοχή ξένων δεν είναι ποσοστιαία τόσο μεγάλη. Οι ξένοι λόγω των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολόγησης ή άλλων δυνατοτήτων νόμιμης φοροαποφυγής, κατά το μεγαλύτερο μέρος τους, δεν θα καταβάλλουν φόρο υπεραξίας,
Β) Οι έχοντες μεγάλα χαρτοφυλάκια Έλληνες και ξένοι,είτε κάνοντας συναλλαγές μέσω Α/Κ Λουξεμβούργου ή εταιριών holding Λουξεμβούργου είτε άλλων σύγχρονων επενδυτικών σχημάτων δεν θα πληρώσουν φόρο υπεραξίας και κατά κανόνα θα συμψηφίζουν και το 10% επί του μερίσματος. Επομένως, τα μέτρα αυτά θα είναι προς όφελος των ξένων οικονομιών, των ξένων τραπεζών, των ξένων θυγατρικών των ελληνικών τραπεζών και ιδίως των τμημάτων ξένων private banking.
Γ) Οι μεταβιβάσεις μέσα στον ίδιο θεματοφύλακα δεν θα μπορούν να ελεγχθούν,
Δ) Oι ελληνικές εταιρίες θα προτιμούν να εισάγονται στο εξής και να διαπραγματεύονται σε ξένα χρηματιστήρια και πλατφόρμες προκειμένου να αποφευχθεί η καταβολή εκ μέρους των μετόχων τους οποιουδήποτε φόρου,
ε) Δεν λαμβάνεται υπόψη η διεθνής πρακτική. Σύμφωνα με μελέτη της ΕΝΕΙΣΕΤ Σουηδίας,21 από τις 36 χώρες του ΟΟΣΑ δεν έχουν φόρο υπεραξίας για υπεραξίες μέχρι 50.000 και χρόνο διακράτησης μέχρι 2 χρόνια.
ΣΤ) Είναι αντίθετο με το σύνταγμα και το ευρωπαϊκό δίκαιο διότι μεταξύ άλλων α) Γίνεται διάκριση μεταξύ Ελλήνων και ξένων επενδυτών, δηλαδή οι ξένοι δεν θα πληρώνουν φόρο υπεραξίας,β) Δεν λαμβάνεται υπόψη η ζημιά, η οποία μειώνει το αποτέλεσμα, γ) Διαφοροποιούνται φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Ζ) Πέραν από τις τεχνικές δυσκολίες, υπάρχουν σοβαρότατοι νομικοί λόγοι που καθιστούν προβληματική τη συνέχιση του φόρου υπεραξίας πέραν των τριών μηνών του 2009. Είναι δυνατόν ένας επενδυτής με τα επιχειρήματα που έχουμε και επιπλέον άλλα που θα του δώσουμε να ζητήσει την επιστροφή χρημάτων ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
2. Ως προς τη φορολόγηση μερισμάτων των ελληνικών Α.Ε. παρατηρείται ότι έχει αδυναμίες που εντοπίζονται σε τέσσερεις περιοχές:
Α) η Ευρωπαϊκή Οδηγία 90/435 απαγορεύει να φορολογηθούν τα μερίσματα των θυγατρικών μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που λαμβάνουν οι ευρωπαϊκές μητρικές από τις θυγατρικές.
Β) στην περιορισμένη αποτελεσματικότητα του μέτρου, δηλαδή στα περιορισμένα αναμενόμενα έσοδα καθώς βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν μπορεί να επιβληθεί φόρος μερισμάτων στις αλλοδαπές μητρικές ελληνικών εταιριών ως εκ τούτου οι θυγατρικές επιχειρήσεις πολυεθνικών ομίλων δεν θα υπάγονται στο φόρο.
Γ) στο δυσμενέστερο ανταγωνιστικό περιβάλλον των αμιγώς ελληνικών επιχειρήσεων, σε σχέση με τις ελληνικές αλλά θυγατρικές ξένων.
Δ) στον αντιαναπτυξιακό του χαρακτήρα, δηλαδή στη δημιουργία αντιαναπτυξιακού κλίματος καθώς αυξάνεται ο φόρος των επιχειρήσεων και ενισχύ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr