Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται ο ΟΣΕ και ακολουθούν οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και οι αμυντικές βιομηχανίες.
Η οικονομική εξυγίανση των ΔΕΚΟ και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ήταν πάντα, τα τελευταία 20 χρόνια, στις βασικές επιδιώξεις των κυβερνήσεων.
Μπορεί βέβαια για διάφορους λόγους αυτά τα σχέδια να μην υλοποιήθηκαν ποτέ σε ικανοποιητικό βαθμό, ωστόσο, στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία, με τον προϋπολογισμό να καλείται να βρει πόρους για αναπτυξιακές δράσεις αλλά και στήριξη των ασθενέστερων ομάδων, η εξοικονόμηση πόρων από το στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα μοιάζει με μονόδρομο.
Η πρόσφατη τροπολογία του υπουργείου Οικονομίας για το εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς των εργαζομένων στις δημόσιες επιχειρήσεις, αποτελεί, σύμφωνα με τον κ. Αλογοσκούφη, μία αναγκαία μεταρρύθμιση προκειμένου να «νοικοκυρευτούν» αυτές οι επιχειρήσεις. Το πόσο σημαντικό είναι να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, το αντιλαμβάνεται κανείς διαβάζοντας στον Προϋπολογισμό του 2008 τις προβλέψεις για την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών των ΔΕΚΟ.
Για το τρέχον έτος λοιπόν, οι επτά πιο προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις αναμένεται να σωρεύσουν ζημιές κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 0,6% του ΑΕΠ. Πρώτος στη λίστα είναι ο ΟΣΕ με προβλεπόμενες ζημιές 772,6 εκατ. ευρώ και ακολουθούν η ΕΘΕΛ με 262,4 εκατ. ευρώ, η ΕΣΙΔΥ (επιχείρηση για την εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής υποδομής) με 155 εκατ. ευρώ, η ΕΑΣ με 110 εκατ. ευρώ, ο ΗΣΑΠ με 74 εκατ. ευρώ, ο ΗΛΠΑΠ με 66,7 εκατ. ευρώ και η ΕΑΒ με 27,5 εκατ. ευρώ. Στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν και περίπου 500 εκατ. ευρώ που είναι το εκτιμώμενο άνοιγμα των επενδύσεων που θα υλοποιήσουν φέτος αυτές οι επιχειρήσεις.
Συνεπώς, οι δανειακές ανάγκες αυτών των ΔΕΚΟ αναμένεται να αγγίξουν τα 2 δισ. ευρώ το τρέχον έτος. Το κόστος αποπληρωμής αυτών των δανείων είναι ιδιαίτερα υψηλό και απαιτεί ετησίως σημαντικά ποσά από τα ταμεία των ΔΕΚΟ, που σημαίνει ότι απλώς διαιωνίζεται το πρόβλημα. Μάλιστα, από τη στιγμή που τα δάνεια αυτά έχουν συναφθεί με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, δεν είναι λίγες οι φορές που ο προϋπολογισμός έχει κληθεί, εκτός από την τακτική επιχορήγηση, να καλύψει και αυτές τις δανειακές υποχρεώσεις όταν δεν εξυπηρετούνται κανονικά και καταπίπτουν.
M. Xριστοδούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr