Τη γνωστή και ως "συμφωνία μετόχων" θα υπογράψουν εκ μέρους της ελληνικής πλευράς ο υπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας, καθώς και εκπρόσωποι της ελληνικής κοινοπραξίας ΔΕΠ Θράκη (όμιλοι Λάτση, ΕΛΠΕ, Κοπελούζου) που θα συμμετάσχει στην εταιρεία.
Η αμέσως επόμενη φάση, θα περιλαμβάνει την υπογραφή συμφωνίας διέλευσης, στην οποία θα προσδιορίζονται οι όροι συνεργασίας μεταξύ της διεθνούς εταιρείας και των κρατών- μελών για τις φορολογικές καταβολές, τα τέλη διέλευσης, και τις αποζημιώσεις που θα καταβάλλονται σε Ελλάδα και Βουλγαρία για τη διέλευση του αγωγού από το έδαφός τους. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η κατασκευή του που για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία θα ανέλθει στο ποσό του ενός δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι το πρώτο πετρέλαιο στον αγωγό θα αρχίσει να ρέει μέσα στο 2011.
Τα δύο "κλειδιά" για να ξεπεραστούν τα εμπόδια
Το έργο, έχει περάσει από σαράντα κύματα μέχρι να φτάσουμε στην αυριανή συμφωνία, και ουκ ολίγες φορές βρέθηκε στα γρανάζια αντικρουόμενων γεοστρατηγικών συμφερόντων, θέτοντας σε κίνδυνο την υλοποίησή του. Η τελευταία φορά που το έργο κινδύνεψε να σκαλώσει ήταν τον περασμένο Οκτώβριο, ύστερα από νεες απαιτήσεις που συμφωνα με τις πληροφορίες είχε εγείρει η ρωσική πλευρά.
Συγκεκριμένα οι Ρώσοι, και παρά τις αρικές τους δεσμεύσεις, εμφανίζονταν να μην αναλαμβάνουν τη δέσμευση να τροφοδοτήσουν τον αγωγό με το σύνολο του πετρελαίου που μπορεί να μεταφέρει, αλλά μόνο για το 51% που τους αναλογεί και να ζητούν από τις δύο άλλες πλευρές να καλύψουν το υπόλοιπο (δηλαδή το 24,5% που αναλογεί σε κάθε μία).
Οι πληροφορίες έλεγαν τότε ότι με τον τρόπο αυτό η ρωσική πλευρά εκβιάζει τις άλλες δύο, την ελληνική και τη βουλγαρική, ότι αν επιθυμούν να έχουν δικαιώματα μειοψηφίας στην κοινοπραξία του έργου, θα πρέπει πρώτα να διασφαλίσουν ότι έχουν βρει ποσότητες πετρελαίου που αντιστοιχούν στα ποσοστά τους.
Τελικά και έπειτα από πολιτικές παρεμβάσεις, το Νοέμβριο υπεγράφη στη Μόσχα ένα νέο πρωτόκολλο, δίνοντας λύσεις σε αρκετά από τα προβλήματα που είχαν παρουσιαστεί, και μεταξύ άλλων και στα παραπάνω. Οι Ρώσοι δέχθηκαν το έργο να χρηματοδοτηθεί με τη μέθοδο του project financing, που σημαίνει ότι οι τράπεζες θα απαιτήσουν να τους δοθούν σαν εγγυήσεις ότι υπάρχουν δεσμευμένες ποσότητες πετρελαίου που θα καθιστούν τον αγωγό βιώσιμο.
Εν συνεχεία, η ρωσική πλευρά δεσμεύθηκε και για τα δικαίωματα της μειοψηφίας (ελληνικών και βουλγαρικών εταιρειών), που ζητούσαν οι δύο άλλοι εταίροι, ώστε να έχουν δυνατότητα να έχουν λόγο στις αποφάσεις που θα λαμβάνει ο ΔΣ της διεθνούς εταιρείας.
Τα χαρακτηριστικά του αγωγού
Το έργο θα έχει δυναμικότητα μεταφοράς τουλάχιστον 35 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου ετησίως με δυνατότητα επέκτασης σε δεύτερο στάδιο, στα 50 εκ. τόνους. Το συνολικό του μήκος θα φτάνει τα 303 χιλιόμετρα και η διάμετρος του το ένα μέτρο. Στο Μπουργκάς, οι δεξαμενές αποθήκευσης θα έχουν συνολική χωρητικότητα 500.000 κυβικά μέτρα και οι θαλάσσιες εγκαταστάσεις θα αποτελούνται από δύο προβλήτες, και στην Αλεξανδρούπολη γύρω στα 700.00 κ.μ. με τις θαλάσσιες εγκαταστάσεις να αποτελούνται από δύο προβλήτες και δύο αποβάθρες πρόσδεσης για πλοία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr