Η σύνταξη τέτοιας έκθεσης για κάθε σχέδιο νόμου συνιστάται από τον ΟΟΣΑ και έχει ζητηθεί με πρωθυπουργική εγκύκλιο προς όλα τα Υπουργεία (βλ. έγγραφο του Πρωθυπουργού με αρ. πρωτοκόλλου Υ190/18.6.2006).
Η ΟΚΕ ζήτησε από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών με την από 19/12/2007επιστολή της, να πληροφορηθεί εάν υπάρχει τέτοια έκθεση και, σε θετική περίπτωση, να λάβει αντίγραφό της.
Πλην όμως, δεν έλαβεαπάντηση κάτι που δυσχεραίνει το έργο της στην αξιολόγηση ενός τέτοιου νομοθετήματος καθώςαπουσιάζουν κρίσιμα στοιχεία όπως η αποτίμηση των συνεπειών της ρύθμισης πάνω στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, την ανάπτυξη της περιφέρειας, την απασχόλησηκ.λπ.
Το υπό κρίση Σχ/Ν περιέχει δύο βασικές κατηγορίες διατάξεων (τη φορολογία των ακινήτων και τη φορολόγηση των καυσίμων θέρμανσης και κίνησης), οι οποίες λόγω της σημασίας τους θα σχολιασθούν σε επίπεδο Γενικής Αξιολόγησης ενώ για τις υπόλοιπες (φορολογία τραπεζών, χρηματοοικονομικών προϊόντων, φορολογητέα αξία μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κ.λπ.), ο σχολιασμός θα γίνει στις κατ άρθρον παρατηρήσεις.
α. Φορολογία κληρονομιών και γονικών παροχών και την επιβολή ενιαίου τέλους ακινήτων:
Η ΟΚΕ προβαίνει στη γενική αξιολόγηση του Σχ/Ν υπό το πρίσμα των πάγινω αρχών της ότι η φορολογία, πρέπει να διέπεται από την αρχή της κοινωνικής δικαιοσύνης (όπως αυτή εξειδικεύεται με την κλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών ανάλογα με τη φοροδοτική δυνατότητα του καθενός) και να δημιουργεί ένα περιβάλλον που θα ευνοεί την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας. Ταυτόχρονα θα πρέπει να διέπεται τα νομοθετήματα να είναι απλά, κατανοητά και εύχρηστα για τους πολίτες και τις φορολογικές αρχές ώστε να αποφεύγονται καταστάσεις που ευνοούν τη φοροδιαφυγή.
Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται ότι το φορολογικό νομοσχέδιο συμβάλει στο στόχο της απλοποίησης αλλά δε φαίνεται να εξυπηρετεί τους άλλους δύο βασικούς στόχους (φορολογική δικαιοσύνη και συμβολή στην ανάπτυξη).
Για την επίτευξη αυτών των στόχων, η ΟΚΕ προτείνει τα εξής:
α.Οι φορολογικοί συντελεστές, μετά τα απαλλασσόμενα όρια, να είναι κλιμακωτοί και όχι ενιαίοι.
β. Να καταργηθεί το όριο του 1 Ευρώ ώστε η φορολόγηση να αντιστοιχεί στην πραγματική φορολογητέα αξία κάθε ακινήτου και να μην εξομοιώνονται, όπως τώρα, όλοι οι φορολογούμενοι των οποίων τα ακίνητα έχουν αξία μικρότερη από 1.000 Ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (το 1 Ευρώ ως 0,1% αντιστοιχεί σε αξία 1.000 Ευρώ ανά τ.μ.)
γ. Να εμπίπτει προσθετικά στο αφορολόγητο όριο των 200 τ.μ. και των 300.000 Ευρώ ένα επιπλέον ακίνητο εφ όσον είναι ιδιοχρησιμοποιούμενο. Πολλοί Έλληνες των μεγάλων αστικών κέντρων έχουν δεύτερη κατοικία στον τόπο καταγωγής τους και δε θα πρέπει να δημιουργηθούν αντικίνητρα στη διατήρηση της κυριότητας αυτής υπονομεύοντας τους δεσμούς τους με την περιφέρεια. Παράλληλα, θα πρέπει να προσαυξάνεται το όριο για όσους έχουν πάνω από δύο παιδιά, σύμφωνα με τις επιδιώξεις της δημογραφικής πολιτικής στη χώρα μας.
δ. Η φορολόγηση των επιχειρήσεων πρέπει να γίνεται επί της κερδοφορίας και όχι επί των συντελεστών της παραγωγικής διαδικασίας γιατί κάτι τέτοιο λειτουργεί ανασταλτικά για την ανάπτυξη και την απασχόληση. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να μην εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου ιδιοχρησιμοποιούμενα αγροτικά , εμπορικά, βιομηχανικά και λοιπά επαγγελματικά ακίνητα.
Τέλος, η ΟΚΕ, με την ευκαιρία του Σχ/Ν τονίζει την ανάγκη να ολοκληρωθεί η κάλυψη όλης της επικράτειας με το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων που έχει αρχίσει εδώ και δύο δεκαετίες.
β. Φορολογία καυσίμων κίνησης και θέρμανσης:
Η βασική αλλαγή που επέρχεται είναι η εξίσωση του συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) του πετρελαίου θέρμανσης με το αντίστοιχο συντελεστή για το πετρέλαιο κίνησης. Είναι γεγονός ότι η διαφοροποίηση αυτή, σε συνδυασμό με την ανεπάρκεια των ελέγχων, είχε οδηγήσει στη δημιουργία ενός μεγάλου κυκλώματος παράνομης διακίνησης πετρελαίου που ενώ στην πραγματικότητα προοριζόταν για κίνηση οχημάτων εμφανιζόταν να προορίζεται για θέρμ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr