Ήδη, τον Ιούλιο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς αυξήθηκε 2,7% από 2,3% τον Ιούνιο και έναντι αύξησης 2,5% τον Ιούλιο πέρυσι. Όπως φάνηκε από τα στοιχεία που έδωσε η ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούλιο, καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε αρκετά είδη διατροφής και σε μια σειρά από υπηρεσίες, που ειδικά για την εποχή είναι κομβικές, όπως αυτές των διακοπών.
Απαισιοδοξία
Αναπόφευκτα, με βάση το Μηνιαίο Δελτίο Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Ιούλιο 2024, “το ζήτημα της ακρίβειας εξακολουθεί να ανησυχεί τα νοικοκυριά αφού το 56% από αυτά, αναμένει και νέα άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 61% δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» και ένα μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα αντλεί από τις αποταμιεύσεις του για να επιβιώσει.”
Μάλιστα, με βάση το ΙΟΒΕ, και τον Ιούλιο οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –29,0 και την Σλοβενία (-24,5) να ακολουθούν. Σημειώνονται, δε, από το ΙΟΒΕ ήπιες αρνητικές μεταβολές προσδοκιών για την οικονομική τους κατάσταση, ενώ παράλληλα παρατηρείται σημαντική επιδείνωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται από το ΙΟΒΕ, στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί το βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 61,0% έκρινε τον Ιούλιο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, από 53,5% τον προηγούμενο μήνα.
Μάλιστα, τον Ιούλιο, εξετάζονται σε τριμηνιαία βάση στην έρευνα καταναλωτών τρία πρόσθετα ζητήματα, τα οποία εξειδικεύουν την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών. Αφορούν περισσότερο την πρόθεση για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση. Αναλυτικά με βάση το ΙΟΒΕ
• Εξασθένιση σημειώθηκε στην πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -93,9 (από -90,2) μονάδες, ισοζύγιο επίσης αρκετά χειρότερο από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες, καθώς αυτός διαμορφώθηκε στην ΕΕ στις -78,3 (από -78,6) και στην Ευρωζώνη στις -79,6 (από - 80,2) μονάδες. Το 2,3% (από 4,5%) των νοικοκυριών εγχωρίως δηλώνει ότι ίσως να προβεί σε αγορά ή κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο
• Μικρή υποχώρηση, επίσης, καταγράφηκε στο δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση/ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, ο οποίος διαμορφώθηκε τον Ιούλιο στις -79,9 (από -76,6) μονάδες. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες κινήθηκαν αντίθετα στην ΕΕ και διαμορφώθηκαν στις -47,1 (από -48,9) μονάδες και στις -49,8 (από -51,7) μονάδες στην Ευρωζώνη. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους εντός ενός έτους υποχώρησε στο 7,8% (από 10,6%).
Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός
Ο, δε, εναρμονισμένος πληθωρισμός, αυτός που συγκρίνει ομοειδή «καλάθια» στα κράτη μέλη της ΕΕ αυξήθηκε 3% τον Ιούλιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2023 κάτι που υπερβαίνει σημαντικά τη στοχοθεσία της ΕΚΤ που βάζει τον πήχη στο 2%.
Ειδικότερα, σε ένα έτος καταγράφηκαν περαιτέρω αυξήσεις τιμών σε: Ψωμί (0,9%), Δημητριακά για πρωινό (7,4%), Κρέατα- γενικά (1,7%), Ψάρια νωπά (8,4%), Ελαιόλαδο (56,7%), Λαχανικά νωπά (3,5%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (4,1%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (8,6%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (1,7%).
Επίσης, ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Ένδυση και υπόδηση (4,3%), Ενοίκια κατοικιών (4,1%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (3%), Φυσικό αέριο (23,4%), Πετρέλαιο θέρμανσης (6,3%), Οικιακές υπηρεσίες (2,6%), Φαρμακευτικά προϊόντα (1,2%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,6%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (3,4%), Αυτοκίνητα καινούργια (2%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (3,3%), Καύσιμα και λιπαντικά (0,6%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,1%), Άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά (0,8%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (18,4%), Εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών (5,4%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (2,5%), Ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες (1,5%), Εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη (2,3%), Πακέτο διακοπών (7,5%), Προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,6%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (6,6%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (12,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,9%), Άλλα προσωπικά είδη (4,7%), Ασφάλιστρα υγείας (14%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%).
Από μήνα σε μήνα
Επίσης, αξίζει να εστιάσει κάποιος/α στο το συνέβη, μεταξύ Ιουλίου και Ιουνίου εφέτος. Άκρως σημαντικές θεωρούνται, λόγω ενεργειακού και συνολικά κόστους παραγωγής, οι ανατιμήσεις σε: Ψωμί (1%), Δημητριακά για πρωινό (6%), Μοσχάρι (1,5%), Χοιρινό (2%), Ψάρια νωπά (3,6%), Γάλα νωπό πλήρες (2,1%), Γιαούρτι (2,5%), Λαχανικά νωπά (6%), Ενοίκια κατοικιών (0,7%), Ηλεκτρισμό (9,5%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,4%).
Οι διακοπές
Ούτε λόγος βέβαια για το «πακέτο» των διακοπών, όπου, βέβαια, το μείζον είναι το διαθέσιμο εισόδημα. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι και στον τομέα των επιχειρήσεων που εστιάζουν στον ελεύθερο χρόνο. Το ταξίδι κτλ, τα κόστη έχουν εκτιναχθεί λόγω ενέργειας, μισθοδοσίας κτλ.
Έτσι από μήνα σε μήνα υπήρξε αύξηση σε Καύσιμα και λιπαντικά (1%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (7,3%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (1,4%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (3,5%) και Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1,1%).
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr