Στην επίλυση των διαφορών συνέβαλε καθοριστικά η αλλαγή στάσης των Ρώσων οι οποίοι απέσυραν τις απαιτήσεις τους να εγγυάται κάθε μία από τις συμμετέχουσες εταιρείες (βουλγαρικές και ελληνικές) τις ποσότητες πετρελαίου που θα διέρχονται από τον αγωγό. Το θέμα αποτέλεσε την κυρία αιτία καθυστέρησης των διαδικασιών για τη σύσταση της εταιρείας, καθώς ούτε οι ελληνικές ούτε οι βουλγαρικές εταιρείες ήταν σε θέση να παράσχουν τις συγκεκριμένες εγγυήσεις δεδομένου ότι δεν έχουν πρόσβαση σε παραγωγή πετρελαίου.
Ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Χωροταξίας της Βουλγαρίας Ασεν Γκαγκαούζοφ δήλωσε στη βουλγαρική Βουλή ότι σε μερικές ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί η καταχώριση της διεθνούς εταιρίας στο εμπορικό μητρώο της Ολλανδίας, όπου θα είναι και η έδρα της επιχείρησης, διαβεβαιώνοντας ότι όλες οι δυσκολίες και διαφορές έχουν ξεπεραστεί. Η ρωσική πετρελαϊκή εταιρία Transneft θα εγγυάται την προμήθεια επαρκών ποσοτήτων πετρελαίου για την αποτελεσματική λειτουργία του αγωγού, όπως προβλέπει η σχετική διακυβερνητική συμφωνία που υπεγράφη στην Αθήνα την περασμένη άνοιξη.
Το έργο της κατασκευής του αγωγού θα γίνει ως project financing, γεγονός που σημαίνει ότι οι εμπλεκόμενες εταιρείες δεν θα χρειαστεί να προσφέρουν εμπράγματες εγγυήσεις έναντι των τραπεζικών δανείων. Ακόμη, διασφαλίζονται τα δικαιώματα της μειοψηφίας, στην απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων, καθώς οι ρωσικές εταιρείες θα ελέγχουν το 51% της υπό ίδρυση εταιρείας, όπως άλλωστε είχε αποφασιστεί εξ αρχής.
Οι εξελίξεις σηματοδοτούν ότι αν δεν παρουσιαστεί άλλη εμπλοκή τα έργα κατασκευής για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα ξεκινήσουν από το νέο έτος και πιθανότατα την άνοιξη.
Τα εμπόδια για την υπογραφή της αρχικής συμφωνίας για τη σύσταση της εταιρείας ξεπεράστηκαν χάρις στην πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Ανάπτυξης Χρήστου Φώλια και του Βούλγαρου υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας Ντιμίτροβ στη Μόσχα.
Ο Έλληνας υπουργός Ανάπτυξης πρότεινε στον Ρώσο ομολόγό του Βίκτορ Κριστένκο τη συνάντηση όλων των εμπλεκόμενων μερών στην Αθήνα και την παραμονή τους έως ότου καταλήξουν σε συμφωνία. Ο κ. Κριστένκο απεδέχθη την πρόταση και όντως όλοι συναντήθηκαν στην Αθήνα, και υπέγραψαν την αρχική συμφωνία σύστασης της διεθνούς εταιρείας. Ωστόσο, στη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι αλλαγές των επικεφαλής των εμπλεκόμενων ρωσικών εταιρειών.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός μήκους 288 χλμ, θα έχει δυναμικότητα 35 εκατ. τόνων ετησίως πετρελαίου που θα μεταφέρεται από το ρωσικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα με πλοία στο βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς και από εκεί μέσω του αγωγού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Με την κατασκευή του αγωγού θα αποσυμφορηθούν σημαντικά τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία αυτή τη στιγμή μεταφέρουν ετησίως περίπου 100 εκατ. τόνους μαύρου χρυσού.
Από που θα περάσει ο South Stream ;
Σημαντικές αναμένονται οι εξελίξεις και για τον αγωγό φυσικού αερίου South Stream, σύμπραξη του ρωσικού ομίλου Gazprom και του ιταλικού Eni, και συγκεκριμένα για τη νότια διακλάδωσή του την οποία διεκδικούν η Ελλάδα και η Σερβία.
Πρόσφατα υπεγράφη στη Μόσχα η συμφωνία για την ανάπτυξη του αγωγού μεταξύ Ρωσίας - Ιταλίας, χωρίς ωστόσο έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για τη χάραξη του αγωγού εντός της Βαλκανικής. Το ενδεχόμενο της διέλευσης του South Stream από την χώρα μας είχε συζητηθεί παλαιότερα μεταξύ του Ελληνα Πρωθυπουργού και του Ρώσου Προέδρου χωρίς να έχει αποφασιστεί κάτι συγκεκριμένο. Από την άλλη η Σερβία, η οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στο project, προσφέρει ισχυρά ανταλλάγματα για να πετύχει το στόχο της.
Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν από τις Gazprom και Eni, το πρώτο τμήμα του South Stream θα διατρέχει υποθαλάσσια τη Μαύρη Θάλασσα και θα καταλήγει στη Βουλγαρία, ενώ από εκεί ο αγωγός θα χωρίζεται στα δύο με την πρώτη διακλάδωση να κατευθύνεται στην Αυστρία μέσω Ρουμανίας και Ουγγαρίας και τη δεύτερη να έχει αδιευκρίνιστη χάραξη στη Βαλκανική και να καταλήγει στην Ιταλία.
Σε περίπ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr