Αν και η εποχή της παγκοσμιοποίησης έδωσε στην οικονομία παγκοσμίως μια τεράστια ώθηση, επιφέροντας κέρδη για τις αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά και για τις πλούσιες οικονομίες, τα τελευταία 15 χρόνια, η διαδικασία αυτή έχει επιβραδύνει.
Νέα εμπόδια
Πιο συγκεκριμένα, το Breakingviews διαπιστώνει ότι το διεθνές εμπόριο, ως ποσοστό του ΑΕΠ, κορυφώθηκε στο 61% το 2008. Τον Ιούλιο, εμφάνισε τη μεγαλύτερη μηνιαία πτώση του εδώ και σχεδόν τρία χρόνια. Και ενώ η αντιστροφή του εμπορίου άρχισε με την ύφεση που σημειώθηκε μετά την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008, άλλοι παράγοντες δημιουργούν νέα εμπόδια.
Αρχικά, υπάρχουν οι γεωπολιτικές εντάσεις ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, με τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου, που ξεκίνησε το 2018, να επιτείνει το πρόβλημα.
Η ανησυχία των κυβερνήσεων για την υψηλή εξάρτησή τους από εισαγόμενες προμήθειες επίσης οδηγεί σε νέες, εθνικές βιομηχανικές πολιτικές, όπως το Inflation Reduction Act και το CHIPS and Science Act των ΗΠΑ, οι επιδοτήσεις για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας αλλά και η αντίδραση της Κομισιόν σε αυτές.
Και οι νέοι κερδισμένοι
Σε επίπεδο χωρών, ενώ το μερίδιο της Κίνας στις εισαγωγές των ΗΠΑ έχει μειωθεί, άλλοι έχουν καταφέρει να αποκτήσουν μεγαλύτερη παρουσία στην αλυσίδα παραγωγής.
Ενδειτικά, το μερίδιο του Βιετνάμ στις αμερικανικές εισαγωγές διπλασιάστηκε στο 4% από το 2017 στο 2022. Η Ταϊβάν και το Μεξικό επίσης έχουν ωφεληθεί από την προθυμία των ΗΠΑ να προμηθεύονται περισσότερα αγαθά από χώρες με τις οποίες έχουν γεωγραφική ή πολιτική εγγύτητα.
Τα εμπορεύματα
Η αναμόρφωση της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας θα μπορούσε να δώσει ώθηση στις τιμές της ενέργειας, των μετάλλων και των πρώτων υλών.
Καθώς οι εταιρείες και οι χώρες επιλέγουν προμηθευτές με κριτήριο την γεωγραφική και πολιτική εγγύτητά τους, έναντι των τιμών, οι χώρες της Λατινικής Αμερικής –κυρίως Μεξικό, Χιλή και Βραζιλία- που παράγουν εμπορεύματα, θα μπορούσαν να ωφεληθούν.
Ο αναλυτής Dario Perkins της GlobalData TS Lombard, εκτιμά ότι η απο-παγκοσμιοποίηση, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις κατά της κλιματικής αλλαγής, θα πυροδοτήσουν έναν νέο «υπερ-κύκλο» (supercycle), με τις τιμές πολλών εμπορευμάτων να αυξάνονται μακροπρόθεσμα.
Οι εταιρείες
Οι εταιρείες στους κλάδους που μπαίνουν στο μικροσκόπιο των κυβερνήσεων αναμένεται να ωφεληθούν επίσης. Ο αριθμός των εργοστασίων ημιαγωγών στις ΗΠΑ αυξήθηκε μόλις κατά 0,5% ετησίως από το 2012 έως το 2017, ενώ η απασχόληση σε αυτά μειώθηκε κατά 0,4%. Τα επόμενα πέντε χρόνια, ο αριθμός των εργοστασίων τσιπ αυξήθηκε κατά 2,9% ετησίως, ενώ η απασχόληση σημείωσε αντίστοιχη αύξηση 1,9%.
Συνολικά, πάντως, μια πιο κατακερματισμένη παγκόσμια οικονομία θα αφήσει πολλές εταιρείες και πολλούς καταναλωτές σε χειρότερη κατάσταση από ό,τι θα ήταν διαφορετικά, τονίζει το Breakingviews.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr