Όπως σημειώνει η Τράπεζα, η εν λόγω υπεραπόδοση προήλθε κυρίως από τους φόρους, ενώ ακολούθησαν με μικρότερη συνεισφορά οι μεταβιβάσεις και τα λοιπά τρέχοντα έσοδα. Οι φόροι, η συνιστώσα με το μεγαλύτερο μερίδιο στα καθαρά έσοδα, ανήλθαν στα €22,866 δισεκ., υπερβαίνοντας τον στόχο κατά €1,917 δισεκ. (9,2%).
Συγκεκριμένα, οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών κινήθηκαν υψηλότερα του στόχου κατά €689 εκατ. (5,4%), αντανακλώντας κυρίως την υπεραπόδοση του φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) σε προϊόντα και υπηρεσίες πλην πετρελαιοειδών (και παραγώγων αυτών) και καπνικών προϊόντων. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα εν λόγω φορολογικά έσοδα ήταν υψηλότερα σε σύγκριση με πέρυσι κατά 7,8% (7,2% έναντι του στόχου). Την ίδια περίοδο οι τιμές βάσει του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) ήταν αυξημένες σε ετήσια βάση κατά 5,6%.
Συνεπώς, όπως σημειώνει, η ετήσια αύξηση εσόδων από ΦΠΑ στο 5μηνο Ιαν-23 – Μαϊ-23 δύναται να αντανακλά όχι μόνο την άμεση ονομαστική επίδραση του πληθωρισμού στην αξία των πωλήσεων αγαθών και υπηρεσιών άλλα και την άνοδο του όγκου των πωλήσεων, στοιχείο που δύναται να ερμηνευτεί και ως ενίσχυση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας (η πραγματική ιδιωτική κατανάλωση το πρώτο τρίμηνο 2023 κατέγραψε ετήσια αύξηση 2,9%). Επιπρόσθετα, θετική επίδραση στα φορολογικά έσοδα από ΦΠΑ ασκεί και η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών η οποία έχει επιταχυνθεί τα τελευταία χρόνια.
Για τον φόρο εισοδήματος
Πέρα από τον ΦΠΑ, υπέρβαση έναντι του στόχου σημείωσε και ο φόρος εισοδήματος. Αναλυτικά, οι φόροι εισοδήματος από φυσικά πρόσωπα (πληρωτέοι), από εταιρείες (πληρωτέοι) και οι λοιποί φόροι εισοδήματος κατέγραψαν υπέρβαση έναντι των στόχων τους κατά €414 εκατ. (10,3%), €97 εκατ. (9,8%) και €122 εκατ. (23,6%) αντίστοιχα. Όπως αναφέρεται στη ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ), τα προαναφερθέντα αποτελέσματα ερμηνεύονται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων του προηγούμενου έτους, οι οποίοι ωστόσο εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος του Φεβ-23. Τέλος, υπεραπόδοση έναντι του στόχου σημείωσαν και οι λοιποί τρέχοντες φόροι, αντανακλώντας την παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας (φόροι οχημάτων) μέχρι το τέλος του Φεβ-23.
Σε ό,τι αφορά το σκέλος των δαπανών ΚΠ, καταγράφηκε υποεκτέλεση έναντι του στόχου της τάξης των €383 εκατ. (1,4%). Από τις 12 συγκεντρωτικές κατηγορίες δαπανών, 7 κινήθηκαν πάνω από τον στόχο και 4 κάτω από τον στόχο στο 5μηνο Ιαν-23 – Μαϊ-23. Υπερεκτέλεση δαπανών καταγράφηκε στις παροχές σε εργαζομένους (€141 εκατ., 2,5%), στις κοινωνικές παροχές (€17 εκατ., 13,0%), στις μεταβιβάσεις (€263 εκατ., 2,1%), στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών (€269 εκατ., 85,4%), στις επιδοτήσεις (€113 εκατ.), στους τόκους (€374 εκατ., 12,3%) και στις δαπάνες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (€778 εκατ., 27,1%). Υποεκτέλεση δαπανών σημειώθηκε στις λοιπές δαπάνες (€4 εκατ., 85,4%), στις πιστώσεις υπό κατανομή (πλην ΠΔΕ και ΤΑΑ, €1.052 εκατ.), στις αποκτήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων (€590 εκατ., 53,5%) και στις δαπάνες Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (€691 εκατ., 75,5%).
Βάσει των παραπάνω στοιχείων, το ισοζύγιο ΚΠ διαμορφώθηκε σε έλλειμμα €1,116 δισεκ. έναντι στόχου για έλλειμμα €4,446 δισεκ. (βελτίωση κατά €3,331 δισεκ.). Το πρωτογενές αποτέλεσμα ΚΠ, δηλαδή το ισοζύγιο ΚΠ εξαιρουμένων των τόκων, διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα €2,300 δισεκ. έναντι στόχου για έλλειμμα €1,396 δισεκ. (βελτίωση €3,696 δισεκ.).
Σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Μαϊ-23, μεθοδολογία ESA 2010), το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης εκτιμάται σε έλλειμμα 1,3% και 0,6% του ΑΕΠ για τα έτη 2023 και 2024 (από έλλειμμα 2,3% του ΑΕΠ το 2022), ενώ το πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης εκτιμάται σε πλεόνασμα 1,9% και 2,5% του ΑΕΠ για τα έτη 2023 και 2024 (από πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ το 2022).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr