Ήδη, η ανησυχία είναι έντονη καθώς το κόστος για τις ελληνικές επιχειρήσεις αυξήθηκε για ένατο συνεχόμενο μήνα τον Απρίλιο, στο 5,7%. Εύλογα, βέβαια, αναρωτιέται κάποιος/α, το πώς οι επιχειρήσεις, ειδικά, οι ΜμΕ θα μπορέσουν να βαδίσουν σε ρότα ανάπτυξης με δεοδομένη το τόσο υψηλό κόστος χρήματος.
Τούτων δοθέντων, η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας είναι κομβική για το άνοιγμα των δυνατοτήτων σε επενδυτικά κεφάλαια, με μακρύ ορίζοντα, για όσες επιχειρήσεις βέβαια έχουν τα σχετικά εχέγγυα. Να σημειωθεί ότι από το ερχόμενο φθινόπωρο και συγκεκριμένα από τις 8 Σεπτεμβρίου με πρώτη την DBRS ξεκινούν οι αξιολογήσεις και στη συνέχεια σειρά παίρνουν στις 15 Σεπτεμβρίου η δεύτερη αξιολόγηση από τη Moody’s και στις 20 Οκτωβρίου η δεύτερη αξιολόγηση από τον οίκο Standard & Poor’s, ενώ η τελευταία αξιολόγηση είναι στις 2 Δεκεμβρίου από τον οίκο Fitch.
Τομές
Βέβαια, μετά, η όλη προσπάθεια για προσέλκυση επενδύσεων και στήριξη των ρυθμών ανάπτυξης είναι μια διαδικασία, που συνδέεται με πολλές πτυχές πολιτικής. Η βελτίωση π.χ. των χρόνων απονομής της δικαιοσύνης, αλλά και η επίλυση χρόνιων εκκρεμοτήτων του χωροταξικού σχεδιασμού, σε διάφορες εκφάνσεις π.χ. χωροταξικό των ΑΠΕ, Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, Ειδικά Χωροταξικά, μπορούν να “ξεκλειδώσουν” σημαντικές επενδύσεις. Άλλωστε το όλο ζήτημα έχει αναδειχθεί αρκούντως κι από πολλούς φορείς με πρώτο το ΣΕΒ.
Ανταγωνιστικότητα
Πέρα από το ζήτημα της προσέλκυσης επενδύσεων, η τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, μέσα από σειρά δράσεων που αφορούν π.χ. τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την βελτίωση των δεικτών της παραγωγικότητας κτλ. είναι απαραίτητη για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της εθνικής οικονομίας, σε ένα περιβάλλον, άκρως απαιτητικό.
Ήδη, πάντως, το ηχηρό μήνυμα έστειλε, την περασμένη Τρίτη, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), που δημοσιοποιώντας τα στοιχεία του International Institute for Management Development (IMD) της Ελβετίας, επισήμανε, ότι παρά τη βελτίωση στους δείκτες κυβερνητικής αποτελεσματικότητας, βασικά εμπόδια όπως ο πληθωρισμός, το δημογραφικό και η αύξηση των εισαγωγών μειώνουν την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο ΣΒΕ η ανταγωνιστική θέση της Ελλάδας για το 2023 παρουσιάζει υποχώρηση κατά δυο θέσεις σε σχέση με την περυσινή κατάταξη. Η χώρα πλέον βρίσκεται στην 49η θέση της σχετικής κατάταξης, υποχωρώντας από την 47η θέση που βρισκόταν πέρυσι, μεταξύ 64 χωρών.
Ουσιαστικά το θέμα της βελτίωση των όρων ανταγωνιστικότητας, αλλά και της αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου προβάλλουν επιτακτικά. Να σημειωθεί ότι το επόμενο διάστημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη η πορεία του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, όπου είναι ένας βασικός “δείκτης ανταγωνιστικότητας”. Το ενδιαφέρον από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος είναι ότι μετά από μια θετική πορεία των εξαγωγών το τελευταίο διάστημα, τον Απρίλιο του 2023, καταγράφεται μια “κόπωση”.
Ο χάρτης των ΜμΕ - μέγεθος επιχειρήσεων
Σημαντική πρόκληση για την επόμενη μέρα, που συνδέεται με την ανταγωνιστικότητα, αποτελεί και η διαχείριση του μέλλοντος του μεγάλου αριθμού μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ότι θα πρέπει να υπάρξει ένα στρατηγικό σχέδιο, ενίσχυσης των μεγεθών των επιχειρήσεων, με συνενώσεις και πιο ισχυρά σχήματα, ώστε αυτές να καταστούν πιο ανταγωνιστικές. ‘Ηδη, μέσω κάποιων νομοθετικών πρωτοβουλιών για κίνητρα συνενωσεων, αλλά και των χρηματοδοτήσεων, έστω και πενιχρών του Ταμείου Ανάκαμψης, έχει γίνει μια προσπάθεια για να “έρθουν πιο κοντα” με συνέργειες οι ΜμΕ, ωστόσο απουσιάζει ένα συγκροτημένο σχέδιο. Μάλιστα, πριν τις εκλογές δεν έγινε ουσιαστικός διάλογος και μένει να φανεί, εάν μετά θα υπάρξει δράση, ώστε αφενός οι ΜμΕ να μην αφανιστούν αλλά κι αφετέρου να ενισχυθούν ανεβάζοντας το “δείκτη” ανταγωνιστικοτητάς τους.
Το ιδιωτικό χρέος
Ζήτημα που αφορά πολλές ΜμΕ αλλά και βέβαια επαγγελματίες και νοικοκυριά είναι και η διαχείριση του ιδιωτικού χρέους. Να σημειωθεί πολλές, ειδικά ΜμΕ, αλλά και επαγγελματίες αντιμετωπίζουν το φάσμα των υποχρεωτικών μέτρων είσπραξης (πλειστηριασμούς, κατασχέσεις κτλ), κάτι που έχει ένα σημαντικό κοινωνικό αντίκτυπο αλλά και οικονομικό, με τη βίαιη αλλαγή του παραγωγικού χάρτη, ενώ άλλες εμφανίζονται υπερχρεωμένες, με “κόκκινες οφειλές”, αλλά ταυτόχρονα “ενεργές” με παρουσία σε μια ζώνη “γκρίζων” συναλλαγών, που αφενός συντηρεί τη φοροδιαφυγή αλλά και ταυτόχρονα τους αποστερεί ευκαιρίες εξυγίανσης. Προφανώς η αναζήτηση μιας “χρυσής τομής” είναι ζητούμενο ώστε να “σωθούν” όσες έχουν δυνατότητες, αλλά και να υπάρξει ορθολογική διαχείριση των “κόκκινων δανείων”. Οι ρυθμοί του εξωδικαστικού μηχανισμού, μπορεί να επιταχύνονται, κάπως, ωστόσο δεν αρκούν για να επιλυθεί το όλο ζήτημα, που είναι κομβικό για την οικονομία.
Παράλληλα, η αύξηση των επιτοκίων δημιουργεί νέους κινδύνους, ενώ προσθετικά σε όλο αυτό λειτουργεί και το χρέος προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Σημειώνεται ότι στο τέλος του 2022 το ιδιωτικό χρέος έφτανε στα 115 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 72 δισ. ευρώ είναι επιχειρηματικά δάνεια, τα 29,38 δισ. ευρώ είναι στεγαστικά και περίπου 8,6 δισ. ευρώ είναι καταναλωτικά. Επίσης 113 δισ. ευρώ είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία αλλά 28 δισ. ευρώ είναι το χρέος προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Δημοσιονομικά
Συνδεόμενο με την υπόθεση της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας είναι και το θέμα της προσγείωσης σε συνθήκες “σφιχτής δημοσιονομικής” πραγματικότητας, όπως διαφαίνεται και από τις συζητήσεις στο πλαίσιο της ΕΕ για τη διαμόρφωση του Συμφώνου Σταθερότητας. Ούτως ή άλλως η χώρα πάντως, έχει από το 2024, ως στόχο την επίτευξη πλεονασμάτων πάνω από 2% ώστε να διατηρηθεί σε τροχιά βιωσιμότητας το χρέος, στη βάση της συμφωνίας που είχε επιτευχθεί από την κυβέρνηση την περίοδο 2015-1019.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τον μέχρι τώρα προγραμματισμό ο προϋπολογισμός του 2024 θα ενσωματώνει μέτρα καθαρού δημοσιονομικού κόστους 720 εκατ. ευρώ, ένεκα των προεκλογικών εξαγγελιών. “Μερίδα του λέοντος” στο κομμάτι αυτό καταλαμβάνει το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων (κόστος 500 εκατ. ευρώ), η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά (κόστος 77 εκατ. ευρώ ετησίως), η αύξηση κατά 8% του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (κόστος 49 εκατ. ευρώ ετησίως), η αύξηση του επιδόματος μητρότητας στους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες (με κόστος 40 εκατ. ευρώ ετησίως), η μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη (με κόστος 38 εκατ. ευρώ ετησίως), το youth pass για τους νέους που ενηλικιώνονται (με κόστος 30 εκατ. ευρώ ετησίως) και η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για σπίτια που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές (με κόστος περί τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως).Φορολογικά
Μπορεί το μείζον θέμα της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης να είναι κεντρικό στη νέα τετραετία, ζητώντας μεγάλες τομές και προώθηση δράσεων όπως οι “έξυπνοι έλεγχοι”, η πλήρης ψηφιοποίησης των καταγραφών των πηγών εισοδήματος, η ολοκλήρωση του περιουσιολογίου κτλ. ωστόσο προηγούνται κάποια “περιφερειακά” μέτρα που θα ενισχύσουν το κεντρικό στόχο. Τέτοιο είναι η επανεξέταση των κινήτρων για ηλεκτρονικές αποδείξεις. Άλλωστε όλοι συμφωνούν ότι υπάρχει αποτυχία του μέτρου της έκπτωσης φόρου έως 2.200 ευρώ με αποδείξεις από 20 κατηγορίες επαγγελματιών κι έτσι εκ των πραγμάτων στο τραπέζι μπαίνει η καθιέρωση νέου συστήματος με ισχυρές εκπτώσεις στους φορολογούμενους που πληρώνουν με ηλεκτρονικό χρήμα με στόχο το χτύπημα της φοροδιαφυγής από τη μη έκδοση αποδείξεων.
Οι νέες αντικειμενικές
Παράλληλα, η νέα ηγεσία καλείται μέσα στο 2023 να εντάξει στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού άλλες 2.167 περιοχές σε όλη τη χώρα που αντιπροσωπεύουν το 1,5% της ελληνικής επικράτειας. Η ένταξη αυτή αναμένεται να φέρει “απόνερα” σε δεκάδες φόρους και τέλη που υπολογίζονται με βάση τις αντικειμενικές τιμές. Επισημαίνεται ότι σήμερα το σύστημα αυτό καλύπτει το 98,5% της χώρας.
Παράλληλα, υπάρχει και η εκκρεμότητα της εξέτασης των ενστάσεων που έχουν υποβάλλει ένας στους δύο δήμους της χώρας για μειώσεις στις αντικειμενικές τιμές θεωρώντας ότι σε πολλές περιοχές οι νέες τιμές της εφορίας είναι αισθητά υψηλότερες από τις εμπορικές. Με την ολοκλήρωση του ελέγχου των αιτημάτων οι ιδιώτες εκτιμητές ακινήτων θα εισηγηθούν τις νέες αντικειμενικές αξίες στον υπουργό Οικονομικών ο οποίος θα αποφασίσει για το εύρος και την κλίμακα των μειώσεων στις τιμές ζώνης οι οποίες ωστόσο δεν θα έχουν αναδρομική ισχύ.
Μια άλλη βασική δράση που αναμένει την ολοκλήρωσή της είναι και αυτή που αφορά την “αυτοματοποίηση” της επικαιροποίησης των τιμών ζώνης. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τον προγραμματισμό, ένα νέο πληροφοριακό σύστημα θα παρακολουθεί τις τάσεις της αγοράς των ακινήτων και εφόσον εντοπίζει μεταβολές στις εμπορικές τιμές θα παρεμβαίνει αυτόματα και θα αναπροσαρμόζει τις τιμές ζώνης. Μάλιστα η επικαιροποίηση θα γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα σχεδόν κάθε χρόνο και οι αλλαγές στις τιμές της εφορίας δεν θα γίνονται πλέον με υπουργικές αποφάσεις όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
Ακρίβεια
Παράλληλα, κεντρικό στην όλη προσπάθεια που θα πρέπει να καταβάλλει η επόμενη κυβέρνηση είναι το θέμα της ακρίβειας. Είναι άλλωστε αυτό που θα κρίνει και την πολιτική της δημοφιλία, καθώς είναι το πλέον καυτό για τα νοικοκυριά. Ο ρυθμός αύξησης των τιμών των τροφίμων άλλωστε, παραμένει σε διψήφιο νούμερο, ενώ την ίδια ώρα το φάσμα του κοινωνικού αποκλεισμού και της φτώχειας αντιμετωπίζει το 26,3% των Ελλήνων πολιτών, έναντι ποσοστού 22% που είναι ο μέσος όρος στην ΕΕ, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Eurostat για το 2022.
Οι μισθοί
Κι ενώ στο μέτωπο της ακρίβειας τα “μαντάτα” δεν είναι καλά, όπως καταδεικνύεται, άλλο ένα στοίχημα έχει να κάνει με το μέτωπο των εισοδημάτων. Εδώ, δε, υπάρχουν δεσμεύσεις για μεγάλες αυξήσεις. Βέβαια, χωρίς ρυθμούς ανάπτυξης επαρκείς, δεν μπορεί να γίνουν πραγματικότητα, ειδικά σε ό,τι αφορά τους μέσους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα, όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει κάνει λόγο για μέσο μισθό στα 1500 ευρώ.
Μια άλλη παράμετρος κρίσιμη, είναι και οι εργασιακές σχέσεις, που σε ένα νέο περιβάλλον τεχνολογίας αλλά και δημογραφικής συρρίκνωσης μεταλλάσσονται.
Ήδη καταγράφονται πιέσεις για περαιτέρω απορρύθμιση της αγοράς εργασίας. Και μπορεί σε αυτή τη φάση οι εργαζόμενοι να έχουν διαπραγματευτικό πλεονέκτημα, σε κάποιες περιπτώσεις, ωστόσο μια αλλαγή ρότας, μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστες εκπλήξεις στο μέλλον. Να σημειωθεί ότι διαμόρφωση συνθηκών για πιο ευέλικτες σχέσεις εργασίας, κίνητρα για αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας είναι απαραίτητες κινήσεις για να βρεθεί λύση στο βασικό ζήτημα της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού με βάση όσα ανέφεραν εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου στο συνέδριο του ECR Hellas.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr