Άλλωστε, με το “ψαλίδι” που έχουν υποστεί τα νοικοκυριά λόγω πληθωρισμού, είναι φυσικό, πέρα από τις αγορές, να επηρεάζονται κι άλλες συνήθειες και καθημερινές δράσεις. Ουσιαστικά ο πληθωρισμός και η συνακόλουθη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης, χτυπά μια σειρά από οικονομικές δραστηριότητες, από τη διασκέδαση, μέχρι την κατανάλωση βασικών ειδών, πέρα από το ότι επηρεάζει και την πιστωτική επέκταση, που λόγω επιτοκίων, δεν έχει το σφρίγος που απαιτείται σε μια οικονομία, που ψάχνεται να "κλειδώσει" υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε ένα άκρως ασταθές διεθνές περιβάλλον.
Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:
-
Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
-
Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
-
Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
Η έξοδος του τριημέρου
Στο κλίμα αυτό ήταν ουσιαστικά και η έξοδος του τριημερου του Αγίου Πνεύματος, με τους κοντινούς προορισμούς να “τα σπάνε”, λόγω μειωμένων δαπανών που απαιτούνται για την πρόσβαση, αλλά και τη δυνατότητα που δίνουν για ημερήσιες αποδράσεις, και τους πιο μακρινούς να έχουν σε σχέση με το 2022 μειωμένες επιδόσεις.
Χαρακτηριστικα είναι τα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την κίνηση του τριημέρου για τα βασικά λιμάνια της Αττικής, την περίοδο του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος πέρυσι, στις 10, 11, 12 Ιουνίου 2022 και φέτος 2,34 Ιουνίου 2023. Όπως καταφαίνεται, φέτος, που ωστόσο το τριήμερο ήταν πιο νωρίς και με καιρικές συνθήκες “φθινοπωρινές” για πολλές περιοχές, είχαμε λιγότερα δρομολόγια για τα νησιά των Κυκλάδων, Κρήτης, Δωδεκανήσου και Αν. Αιγαίου, με λιγότερους επιβάτες, αλλά παράλληλα καταγράφηκε εκτίναξη της κίνησης στον Αργοσαρωνικό, που τα κόστη των εισιτηρίων είναι πιο χαμηλά.
Έτσι στα δρομολόγια Αργοσαρωνικού καταγράφεται η εξής εικόνα:
ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΣ
Στις 4/6 είχαμε 9346 επιβάτες, έναντι 5610 στις 12/6.
Στις 3/6 είχαμε 12561 επιβάτες, έναντι 9915 στις 11/6.
Στις 2/6 είχαμε 8648 επιβάτες, έναντι 6010 στις 10/6.
Στα δρομολόγια από τον Πειραιά:
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Στις 4/6/2023 με 16 δρομολόγια είχαμε 7532 επιβάτες, ενώ στις 12/6/2022 με 17 δρομολόγια είχαμε 9561 επιβάτες.
Στις 3/6/2023 με 15 δρομολόγια είχαμε 13.049επιβάτες ενώ 11/6/2022 με 20 δρομολόγια είχαμε 17.073 επιβάτες.
Στις 2/6/2023 με 21 δρομολόγια είχαμε 19.457 επιβάτες, ενώ στις 10/6/2022 με 21 δρομολόγια είχαμε 20637 επιβάτες.
Στη Ραφήνα
ΛΙΜΕΝΑΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
Στις 02/06/2023 με 18 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 9649.
Στις 03/06/2023 με 14 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 9503.
Στις 04/06/2023 με 10 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 2737.
Στις 10/06/2022 με 20 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 10390.
Στις 11/06/2022 με 16 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 9717.
Στις 12/06/2022 με 13 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 2489.
Στο Λαύριο:
ΛΙΜΕΝΑΣ ΛΑΥΡΙΟΥ
Στις 02/06/2023 με 11 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 4491.
Στις 03/06/2023 με 8 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 3191.
Στις 04/06/2023 με 3 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 1179.
Στις 10/06/2022 με 11 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 4652.
Στις 11/06/2022 με 8 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 3141.
Στις 12/06/2022 με 4 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 742.
Οι τάσεις στον τουρισμό
Ήδη, με βάση αναφορές παραγόντων της αγοράς στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, όπου αναδείχθηκε το νέο Δ.Σ. με πρόεδρο τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του “Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών Ελ. Βενιζέλος”, Γιάννη Παράσχη, το κόστος αεροπορικών εισιτηρίων, η ύφεση στη Γερμανία και η γενικότερη πορεία επιτοκίων και πληθωρισμού σε μεγάλες για την Ελλάδα αγορές έχει οδηγήσει σε “χαλαρή” πορεία κρατήσεων για ακριβά καταλύματα σε ώριμους προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Κρήτη. Μάλιστα, αναφέρεται, ότι αν και ξεκίνησαν δυναμικά οι κρατήσεις στους πρώτους μήνες του χρόνου, τώρα παρατηρείται (με εξαίρεση κάποια εμβληματικά καταλύματα) ένα "σχετικό κράτημα" που έχει οδηγήσει σε πολλές επιχειρήσεις για ένταση της πρακτικής των προσφορών, που όμως, εν όψει της κορύφωσης της σεζόν, μπορεί να πλήξει τις κερδοφορίες.
Μια άλλη παράμετρος, που προβληματίζει καθώς δεν έδωσε “ορμή” το Μάιο, που είναι ένας μήνας απαραίτητος για να δοθεί “καύσιμο” για τη συνέχεια, είναι και ο καιρός. Παρά ταύτα , οι γενικότερες ενδείξεις είναι θετικές, με βάση όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, που επισημαίνουν το ότι και φέτος οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, αλλά και η πορεία του τουρισμού της Αθήνας, θα δώσουν τον τόνο.
Στο μεταξύ εύγλωττο ήταν το στίγμα που έδωσε για τον ελληνικού τουρισμό ο νέος πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Παράσχης. “Προφανώς, τη συνολικότερη εικόνα δεν συνθέτουν μόνο ευοίωνες ενδείξεις. Το ευρύτερο διεθνές περιβάλλον εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από μακροοικονομικά και γεωπολιτικά ζητήματα που επηρεάζουν την τουριστική αγορά. Υπάρχουν ακόμη αγορές που είναι κλειστές (όπως Ρωσία, Ουκρανία, Λευκορωσία), αγορές που βρίσκονται σε διαδικασία αργής ανάκαμψης (όπως η Κίνα), ενώ η χρηματοοικονομική αστάθεια και τα προβλήματα των τραπεζών σε μεγάλες οικονομίες, οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού στην αγορά εργασίας διεθνώς, τα ενεργειακά ζητήματα, και η παράλληλη αύξηση των επιπέδων του πληθωρισμού και των επιτοκίων αποτελούν «γκρίζα σύννεφα στον ορίζοντα”, είπε ο κ. Παράσχης μιλώντας στην ανοικτή συνεδρίαση της γενικής συνέλευση τους ΣΕΤΕ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr