Με βάση όσα έχουν αναφερθεί από επίσημα χείλη, η βασική κατεύθυνση θα ενισχύει τη διαδικασία “μαζέματος” του χρέους τα επόμενα χρόνια ή την παραμονή του σε συνετό επίπεδο. Επίσης, με βάση τους υπό δημοσιοποίηση κανόνες, το δημοσιονομικό έλλειμμα θα πρέπει μεσοπρόθεσμα να είναι χαμηλότερο από την τιμή αναφοράς του 3% του ΑΕΠ.
Ειδικά, η Ελλάδα λόγω του υψηλού χρέους δεν εντάσσεται στον γενικό κανόνα, αλλά, όπως έχει επισημανθεί, υποχρεούται από φέτος στην παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων. Ερώτημα είναι το πώς θα γίνεται η διαχείριση του υπερβάλλοντος «ταμειακού» χώρου.
Συγκεκριμένα, η ελληνική οικονομία έχει μπροστά της στόχο για “δημοσιονομικό μάζεμα” της τάξης των 6 δισ. μέχρι το 2026. Χωρίς ακόμη να έχει ξεκαθαρίσει το πλαίσιο των κανόνων του νέου Συμφώνου Σταθερότητας που θα εφαρμοστεί από το 2024, όπου η νέα κυβέρνηση στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης καλείται να καταθέσει προτάσεις και στόχους. Έχει δοθεί “σήμα” από την Κομισιόν με την τοποθέτηση του πήχη στο 2,3% του ΑΕΠ.
Μένει, βέβαια, να αποφασιστεί οριστικά το το νέο τοπίο με τα πλεονάσματα και τις “οροφές” στις πρωτογενείς δαπάνες, το φθινόπωρο όταν θα εξειδικευτούν οι στόχοι και το χρονοδιάγραμμα. Παράλληλα, θα υπάρξουν δεσμεύσεις και στο μέτωπο των μεταρρυθμίσεων που θα υλοποιηθούν την επόμενη τετραετία και συνδέονται ευθέως με το Ταμείο Ανάκαμψης.
Πάντως με βάση το Πρόγραμμα Σταθερότητας η Αθήνα βαδίζει με μια “ρότα” της προσαρμογής με τον πήχη για το πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,1% του ΑΕΠ το 2023, ανεβάζοντάς τον ακόμα υψηλότερα στο 2,1% του ΑΕΠ το 2024, στο 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και στο 2,5% του ΑΕΠ το 2026, κάτι που σημαίνει “μάζεμα” στο τελευταίο έτος πάνω από τα 6 δισ. ευρώ.
Το σίγουρο, είναι, βέβαια, ότι με την επαναφορά στην “κανονικότητα” και ειδικά με το νέο Σύμφωνο μπαίνουν και πάλι οροφές στις πρωτογενείς δαπάνες και οι όποιες παροχές θα μπαίνουν σε διαδικασία τεκμηρίωσης, για το όφελος που παρέχουν σε ευάλωτες ομάδες, κάτι που δημιουργεί νέα δεοδμένα, στο φόντο και του “πακτωλού” προεκλογικών υποσχέσεων.
Ωστόσο, καθώς το 2023 ισχύει η ρήτρα διαφυγής, υπάρχει η δυναότητα για τελευταία χρονιά, το υπερβάλλον πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή η διαφορά ανάμεσα στον αρχικό στόχο 0,7% του ΑΕΠ και στον τελικό 1,1% του ΑΕΠ που φθάνει το 0,4% του ΑΕΠ ή στα 880 εκατ. ευρώ σε απόλυτα νούμερα, να διατεθεί σε κάποια νέα μέτρα στήριξης. Ωστόσο στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου τονίζουν ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς μπορεί να υπάρχουν επιπτώσεις στους δημοσιονομικούς στόχους του 2024, που θεωρείται έτος - γέφυρα για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, αλλά και βέβαια να δοθεί λάθος “σήμα” εν όψει πιστοληπτικής αναβάθμισης.
Να σημειωθεί ότι η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας “παίζεταο στο τελευταίο τετράμηνο του έτους, όταν δηλαδή η νέα κυβέρνηση θα έχει δώσει το δικό της στιγμα κι αφού θα έχουν επιβεβαιωθεί οι πρώτες εκτιμήσεις για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές επιδόσεις., που θα επηρεάσουν και το προφίλ του ελληνικού Χρέους.
Τα «ραντεβού»
Το πρώτο ραντεβού, μετά τη Fitch στις 9/6, με τους “οίκους” έρχεται με τη DBRS στις 8 Σεπτεμβρίου κι έναν μήνα μετά (20 Οκτωβρίου) ακολουθεί η η S&P. Το τελευταίο ραντεβού της χρονιάς είναι την 1η Δεκεμβρίου με τη Fitch. Υπάρχει και η MOODY’S στις 15 Σεπτεμβρίου με τον πήχη να μπαίνει “χαμηλά. καθώς ο οίκος κρατά την Ελλάδα τρεις βαθμίδες μακριά από την επενδυτική βαθμίδα.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr