Ειδικότερα, οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε: Ένδυση- υπόδηση (10,4%), Φαρμακευτικά- καλλυντικά (8,8%), Πολυκαταστήματα (8%) και Έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακό εξοπλισμό (5,7%). Στον αντίποδα, μειώθηκαν σε: Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (6,6%), Τρόφιμα- ποτά- καπνό (2,2%) και Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (1,9%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε μείωση 1,2% τον Δεκέμβριο 2022 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2021. Ενώ, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2022 σημείωσε αύξηση 7,1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1% τον Δεκέμβριο 2022 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2022.
Αύξηση λόγω ακρίβειας
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε αύξηση 8,8% τον Δεκέμβριο 2022 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2021, προφανέστατα λόγω ακρίβειας. Επίσης, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2022 σημείωσε αύξηση 6,7%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,3% τον Δεκέμβριο 2022 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2022.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI στη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας του Ιανουαρίου ο όγκος της κατανάλωσης μειώθηκε κατά 10,6%, σημειώνοντας ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά πτώσης που έχει καταγραφεί στη διάρκεια του τελευταίου δωδεκαμήνου. Επίσης πτωτικά κινήθηκε η αξία των πωλήσεων, μειούμενη κατά 0,7%.
Ωστόσο, η κατάσταση κάπως άλλαξε “ρότα” τη δεύτερη εβδομάδα και ο όγκος και η αξία των πωλήσεων κατέγραψαν θετικό πρόσημο. Συγκεκριμένα η κατανάλωση παρουσίασε αύξηση κατά 1,5%, ενώ η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 11,1%, λόγω των ανατιμήσεων. Την τρίτη εβδομάδα επανήλθε το αρνητικό πρόσημο στην κατανάλωση, η οποία σημείωσε πτώση κατά 2,3% και οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 7,2% με νέες ανατιμήσεις. Κι ο πρώτος μήνας του χρόνου έκλεισε με οριακή αύξηση της κατανάλωσης κατά 0,1%, ενώ η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,5%.
Οι εκπτώσεις
Στο μεταξύ, οι πωλήσεις τον Ιανουάριο κατέγραψαν αύξηση σε σχέση με τον Φεβρουάριο, ωστόσο πάνω από 3 στους 10 εμπόρους (31,4%) δήλωσαν ότι κατέγραψαν χειρότερο τζίρο, σε έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ), η οποία πραγματοποιείται με το πέρας των χειμερινών εκπτώσεων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα του ΕΣΑ, συγκρατημένη αισιοδοξία καταγράφεται για την πορεία της αγοράς το επόμενο διάστημα, καθώς περισσότεροι από έξι στους δέκα εμπόρους εκφράζουν την προσδοκία ότι οι πωλήσεις τους θα αυξηθούν το επόμενο εξάμηνο.
H έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 350 επιχειρήσεις και καταστήματα της Αθήνας και των περιφερειακών αγορών, στο πλαίσιο της συμφωνίας συνεργασίας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και τέθηκε υπό την αιγίδα του ΟΠΑ, με την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γ. Μπάλτα, διευθυντή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ.
Σκοπός ήταν, αφενός, η σύγκριση του τζίρου των χειμερινών εκπτώσεων του 2023 με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, αφετέρου η καταγραφή των προσδοκιών του εμπορικού κόσμου για το επόμενο εξάμηνο και η διερεύνηση του σημαντικότερου παράγοντα που τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή επηρεάζει τη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα, καταγράφονται σημάδια συγκρατημένης αισιοδοξίας, χωρίς ωστόσο να υποστηρίζεται ότι η αγορά επανήλθε άμεσα σε τροχιά ανάπτυξης.
Με βάση όσα καταγράφει ο ΕΣΑ και η έρευνα, “η πλειονότητα των ερωτηθέντων μάς επισήμανε πως μπορεί τα ταμεία να είναι καλύτερα από το 2022, αλλά εάν αφαιρέσουμε τον πληθωρισμό και εάν προσθέσουμε την αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων, λόγω της ενέργειας και του κόστους δανεισμού, δεν περισσεύουν τα χαμόγελα στον εμπορικό κόσμο.
Αξιοσημείωτη είναι η παρατήρηση των ερωτηθέντων ότι ο Ιανουάριος κατέγραψε πωλήσεις πολύ μεγαλύτερες του Φεβρουαρίου.
Συμπερασματικά, σχεδόν 7 στους 10 μπορεί να δήλωσαν καλύτερο ή ίδιο τζίρο με το 2022, όμως ποσοστό 31,4 % κατέγραψε χειρότερα αποτελέσματα.
Η πλειονότητα των καταστημάτων του δείγματος 6 στα 10 ανήκουν στην κατηγορία Ένδυση – Υπόδηση – Αξεσουάρ, που έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο.
Περισσότερα από 6 στα 10 σημεία πώλησης του δείγματος λειτουργούν στα όρια του Δ. Αθηναίων.
Η ελπίδα για αλλαγή του κλίματος και η επιστροφή στην ανάπτυξη καταγράφονται από την προσδοκία περισσότερων από 6 στους 10 ερωτηθέντων ότι οι πωλήσεις τους θα αυξηθούν το επόμενο εξάμηνο.
Φαίνεται ότι τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο η αβεβαιότητα των επερχόμενων εκλογών και η δύσκολα προβλέψιμη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού το επόμενο τρίμηνο έχουν αναδείξει ως σημαντικότερο παράγοντα που επηρεάζει τη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων την πολιτική σταθερότητα. Ακολουθεί το διαχρονικό πρόβλημα της χρηματοδότησης/ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που ταλανίζει τον εμπορικό κόσμο την τελευταία δεκαετία.
Στο σημείο αυτό, πρέπει να σημειώσουμε ότι η μείωση του κόστους ενέργειας, που ήταν σε πρώτο πλάνο για αρκετό χρονικό διάστημα, δεν θεωρείται πλέον ο σημαντικότερος παράγοντας και επηρεάζει λιγότερους από 2 στους 10 εμπόρους και συγκεκριμένα τις μεγαλύτερες και πιο ενεργοβόρες μονάδες.
Η ασφάλεια έναντι της παραβατικότητας παρατηρείται έντονα μόνο στα καταστήματα που λειτουργούν στις επιβαρυμένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας και συγκεκριμένα στις περιοχές γύρω από την Ομόνοια, τα Εξάρχεια και την εμπορική περιοχή στον άξονα των οδών Πατησίων και Αχαρνών, καθώς και στην τουριστική περιοχή γύρω από την Ακρόπολη.
Τέλος, η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή φαίνεται ότι δεν αποτελεί προτεραιότητα των εμπορικών επιχειρήσεων και αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να απασχολήσει την κεντρική διοίκηση και τους επαγγελματικούς φορείς του κλάδου, γιατί η ανάπτυξη του εμπορίου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ψηφιακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων.”
Στ. Καφούνης: «Το εμπόριο δείχνει να βρίσκει τον βηματισμό του»
Σχολιάζοντας την εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, ο πρόεδρος του ΕΣΑ, Σταύρος Καφούνης, δήλωσε:
«Έπειτα από πολλά χρόνια το εμπόριο δείχνει να βρίσκει τον βηματισμό του. Τόσο το γεγονός ότι οι μισές επιχειρήσεις δήλωσαν καλύτερα ταμεία από πέρυσι όσο και το ότι το 60% -επιτέλους- προβλέπει ένα καλύτερο αύριο για τις επιχειρήσεις του, είναι αδιαμφισβήτητα εξαιρετικά θετικά ευρήματα. Βλέπουμε, επίσης, τη σημασία που δίνουν οι έμποροι, οι οποίοι αποτελούν τον κορμό της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αφενός στην πολιτική σταθερότητα, αφετέρου στη χρηματοδότηση. Η πρώτη μπαίνει στο κάδρο λόγω της εκλογικής περιόδου και η δεύτερη συνεχίζει να αποτελεί τροχοπέδη για την επιβίωσή τους, με το τραπεζικό σύστημα ουσιαστικά ανύπαρκτο. Γι’ αυτό και απαιτείται συνέχιση της στοχευμένης στήριξης με ουσιαστικά μέτρα ελάφρυνσης του κόστους λειτουργίας όλων των επιχειρήσεων, μείωση του μη μισθολογικού κόστους, συνολική κατάργηση του μνημονιακού τέλους επιτηδεύματος και ταυτόχρονα εγρήγορση για να εκσυγχρονίσουμε τις επιχειρήσεις με ταχύτερους ρυθμούς».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr