Έτσι με βάση την ΕΛΣΤΑΤ, σε ένα έτος (Ιανουάριος 2023 προς Ιανουάριο 2022) καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά 18,6%, Κρέατα- γενικά (19,3%), Ψάρια- γενικά (2,5%), Γαλακτοκομικά και αυγά (25%), Έλαια και λίπη (23,1%), Φρούτα- γενικά (1,2%), Λαχανικά- γενικά (10,9%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (9,2%), Λοιπά τρόφιμα (15,6%), Καφέ- κακάο- τσάι (10,9%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (7,8%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (7,6%).
Από μήνα σε μήνα
Σε μηνιαία σύγκριση (Ιανουάριος 2023 προς Δεκέμβριο 2022), υπήρξαν νέες αυξήσεις τιμών σε: Ψωμί (0,9%), Πίτσες και πίτες (4,5%), Μοσχάρι (0,9%), Αλλαντικά (2,4%), Ψάρια νωπά (2,2%), Τυριά (2,6%), Αυγά (3,4%), Έλαια και λίπη (0,9%), Λαχανικά νωπά (2,2%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (2,3%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (1,7%), Σάλτσες- καρυκεύματα (4,8%), Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (3%), Ενοίκια κατοικιών (0,5%), Ηλεκτρισμό (1%), Φυσικό αέριο (2,5%), Πετρέλαιο θέρμανσης (11%), Οικιακές υπηρεσίες (1,2%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (2,3%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,7%), Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,5%) και Ασφάλιστρα υγείας (5,7%).
Αντίθετα, μειώσεις τιμών καταγράφηκαν σε: Δημητριακά για πρωινό (5,3%), Φρούτα νωπά (1,1%), Δημοτικά τέλη (2%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (0,5%) και Πετρέλαιο κίνησης (1,3%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιανουάριο εφέτος προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
-
15,4% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
-
3% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
Μέρος από την αύξηση του κόστους παραγωγής και διάθεσης, όπως αναφέρθηκε, έχει περάσει και στην κατανάλωση με τις ανατιμήσεις ωστόσο να κινούνται χαμηλότερα από τον πληθωρισμό τροφίμων.
Οι αυξήσεις φέτος είναι κοντά στο 9% ενώ πέρυσι κυμάνθηκαν πέριξ του 5% σύμφωνα με τον επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας.
Όπως είπε καταγράφεται μια οριακή αποκλιμάκωση των τιμών σε κατηγορίες προϊόντων όπως π.χ. σε επίπεδο παραγωγού στο γάλα, κάτι που θα φανεί σε βάθος κάποιων μηνών, αλλά και στα χαρτικά, στα σπορέλαια και στο χοιρινό, είδη, που τους τελευταίους μήνες είχαν ανατιμηθεί σημαντικά. Ωστόσο, όπως είπε ο επικεφαλής της μεγάλης αλυσίδας, η μείωση των τιμών είναι “σταγόνα στον ωκεανό”, καθώς “ακόμα έρχονται αρκετές ανατιμήσεις και στα τρόφιμα και στα μη τρόφιμα”. “Οι πολυεθνικές σέρνουν τις ανατιμήσεις στα μη τρόφιμα, ενώ στα τρόφιμα οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν περάσει ακόμη το σύνολο της ανατίμησης του κόστους που έχουν δεχθεί” ανέφερε. “Αυτό όμως κάποια στιγμή θα τελειώσει” συμπλήρωσε και εξειδίκευσει:
Αποκλιμάκωση στο πρώτο εξάμηνο
Πάντως ο επικεφαλής της εταιρείας METRO εκτίμησε ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα κοπάσει - πολέμου επιτρέποντος- η κούρσα ανόδου των ανατιμήσεων.
Μέχρι στιγμής πάντως η αγορά συνεχίζει να συρρικνώνεται σε επίπεδο όγκου πωλήσεων. Τον Ιανουάριο η κατανάλωση μειώθηκε 4-5%, σημαντικό ποσοστό. Ωστόσο όπως τόνισε ο κ. Παντελιάδης “ο καταναλωτής έχει φανεί πολύ ανθεκτικός. Με τέτοιο πληθωρισμό στα τρόφιμα που έφτασε στο 14% - 15% θα μπορούσαν τα πράγματα να είναι χειρότερα”.
Παράλληλα ο κ. Παντελιάδης, αναφερόμενος στο “καλάθι του νοικοκυριού” είπε πως έχει αρχίσει να ξεφουσκώνει. “Οι πελάτες δεν του δίνουν τη σημασία που του έδιναν στην αρχή. Δεν ασχολούνται ιδιαίτερα. Πλέον δεν έχει ιδιαίτερο νόημα για μένα”.
“Χώρος” για νέα μέτρα
Στο μεταξύ με βάση όσα ανέφερε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, κατά την παρουσίαση των νέων δράσεων στήριξης των νοικοκυριών από την κυβέρνηση, περί τα 650 εκ ευρώ είναι το “καθαρό” κόστος των παρεμβάσεων. Ουσιαστικά αφέθηκε ένα περιθώριο, ώστε εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις και διασφαλιστεί “δημοσιονομικός χώρος” μπορεί να υπάρξουν και πρόσθετες παρεμβάσεις τους επόμενους μήνες.
“Με βάση αυτά τα στοιχεία, δεν σημαίνει ότι εξαντλείται ο δημοσιονομικός χώρος, που είναι πιθανόν να προκύψει στη διάρκεια του έτους”, σημείωσε ο Θ. Σκυλακάκης τονίζοντας ότι “κρατήθηκε μια εφεδρεία για αντιξοότητες, οι οποίες μπορεί να προκύψουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ιδίως με δεδομένο ότι διανύουμε μια χρονιά στην οποία θα γίνουν και εκλογές, ενώ υπάρχουν, ακόμη, μεγάλες διεθνείς αβεβαιότητες.”
Ουσιαστικά, εάν και εφόσον, δηλαδή κριθεί αναγκαίο, μπορεί να εξεταστεί το ενδεχόμενο για:
-
Επιταγή ακρίβειας για το Πάσχα, σε χαμηλοσυνταξιούχους, μακροχρόνια ανέργους, αναπήρους, οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα. Το κόστος από μια ενίσχυση 250 ευρώ, υπολογίζεται ότι φτάνει στα 350- 400 εκ ευρώ
-
Παράταση του Market Pass πέρα από τον Ιούνιο είτε με την ίδια περίμετρο δικαιούχων είτε στοχευμένα σε νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα. Σύμφωνα με αναλυτές, ο κύκλος των δευτερογενών επιπτώσεων στα είδη διατροφής δεν αναμένεται να κλείσει άμεσα, με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι έχουμε μπροστά μας τουλάχιστον ένα ακόμα εξάμηνο ανατιμήσεων στα τρόφιμα. Για κάθε μήνα παράτασης του Market Pass, το κόστος υπολογίζεται σε περίπου 100 εκ ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr