Συγκεκριμένα με βάση σχετική διάταξη που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο «Ολοκληρωμένο Σύστημα Παροχής Ανακουφιστικής Φροντίδας - Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις» που κατατέθηκε χτες βράδυ στη Βουλή προβλέπεται ότι τα έσοδα από την επιβολή του πράσινου τέλους στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (diesel) ύψους 100,5 εκατ. ευρώ για το 2022 θα κατευθυνθούν στον ΕΛΑΠΕ.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία τα έσοδα του πράσινου τέλος δημόσιο έσοδο και εισπράττονται από την ΑΑΔΕ.
Στην συνέχεια πιστώνονται υπέρ του λογαριασμού ειδικού σκοπού που συστήνεται στην Τράπεζα της Ελλάδος για την χρηματοδότηση πράσινων έργων και δράσεων που συμβάλλουν στην μείωση των εκπομπών ρύπων και γενικότερα στην υλοποίηση παρεμβάσεων ειδικού σκοπού στο πλαίσιο των ενεργειακών και κλιματικών στόχων
Η διάταξη
Όπως αναφέρεται:
«Προβλέπεται, ειδικά για το έτος 2022, η μεταφορά στον Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου (Ε.Λ.Α.Π.Ε., άρθρο 143 του ν.4001/2011) των εσόδων από την επιβολή του Πράσινου Τέλους στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (diesel). Συγκεκριμένα, ποσό ύψους 100,5 εκατ. ευρώ από τα ανωτέρω έσοδα αποδίδεται στον εν λόγω Ειδικό Λογαριασμό. Το αποδιδόμενο ποσό δεν υπόκειται σε κανενός είδους κρατήσεις, δεν εκχωρείται και δεν κατάσχεται στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, δεν δεσμεύεται ούτε συμψηφίζεται με οφειλές του δικαιούχου Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. προς το Δημόσιο, τα ν.π.δ.δ., τους ο.τ.α. και τα νομικά τους πρόσωπα, τους ασφαλιστικούς οργανισμούς ή τα πιστωτικά ιδρύματα. (Κατά τα ισχύοντα, τα έσοδα από το Πράσινο Τέλος αποτελούν δημόσιο έσοδο και με κ.υ.α. κατανέμονται για την υλοποίηση δράσεων στον τομέα ενέργειας).» (άρθρο 84)
Άλλες ενεργειακές διατάξεις του νομοσχεδίου
Επίσης :
Καθορίζεται, για την οριζόμενη χρονική περίοδο, η μέθοδος υπολογισμού Μέσης Τιμής Φυσικού Αερίου (ΜΤΦΑί) για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), μέσω Σύμβασης Πώλησης ή Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης που έχουν συνάψει οι εν λόγω παραγωγοί, ενώ γίνεται ειδικότερη πρόβλεψη για τον καθορισμό της ΜΤΦΑί για όσους από τους ανωτέρω σταθμούς παράγουν θερμική ενέργεια η οποία είτε αξιοποιείται για την παραγωγή αγροτικών προϊόντων είτε διατίθεται μέσω δικτύου τηλεθέρμανσης πόλεων.
Ορίζεται ο Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. A.E.) αρμόδιος για τον υπολογισμό της ΜΤΦΑί για την οριζόμενη χρονική περίοδο.
Με υπουργική απόφαση, μπορούν να επανακαθορίζονται ο υπολογισμός της ΜΤΦΑί και η χρονική περίοδος. (άρθρο 83)
Μεταφέρεται, έως την οριζόμενη ημερομηνία, κατ’ εξαίρεση της κείμενης νομοθεσίας, η έναρξη της υποχρέωσης υποβολής ενεργειακού ελέγχου για τις τουριστικές επιχειρήσεις που δεν είναι Μικρές και Μεσαίες. Προβλέπεται η ανάκληση των σχετικών πράξεων στις περιπτώσεις επιβολής κυρώσεων σε βάρος των εν λόγω επιχειρήσεων και η επιστροφή των εισπραχθέντων ποσών άτοκα ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. (άρθρο 85)
Επιτρέπεται, εντός του έτους 2023, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, ο «Διαχειριστής Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε.» (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.) να συνάπτει συμβάσεις με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης:
- μέχρι του υπολειπόμενου ποσού (μετά την αφαίρεση καταβολών ή αποζημιώσεων στον ανάδοχο), σε περίπτωση μη ολοκληρωμένης εκτέλεσης των συμβάσεων του έτους 2020, συνολικού ύψους 150 χιλ. ευρώ πλέον Φ.Π.Α., που αφορούν στην ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος Εγγυήσεων και Προέλευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας,
- συνολικού ύψους 150 χιλ. ευρώ πλέον Φ.Π.Α., για την ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος προς υποστήριξη του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης (Τ.Ε.Μ.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 86)
Προβλέπεται η επέκταση εφαρμογής του Προσωρινού Μηχανισμού Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας στις συναλλαγές πώλησης που πραγματοποιούνται στην Ενδοημερήσια Αγορά και όχι μόνο στις Ενδοημερήσιες Δημοπρασίες, που προβλέπεται σήμερα (άρθρο 12A παρ.11 του ν.4425/2016).(άρθρο 87)
Άλλες διατάξεις για τη δόμηση και τα αυθαίρετα
Παρατείνονται, επιπλέον , εκ νέου, για το οριζόμενο διάστημα, οι προθεσμίες
αναφορικά με:
- την ολοκλήρωση υποβολής από τον μηχανικό των απαιτούμενων δικαιολογητικών, για την υπαγωγή στον νόμο συγκεκριμένων περιπτώσεων αυθαίρετων κατασκευών και χρήσεων,
- τη δυνατότητα παραχώρησης εκτάσεων σε δημότες ή κατοίκους του Δήμου Παύλου Μελά της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με την καταβολή τιμήματος και εισφοράς σε χρήμα, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα,
- την έκδοση του π.δ., σύμφωνα με τους όρους του οποίου, επιτρέπεται η κατ’ εξαίρεση υπαγωγή στον ν.4495/2017 των κείμενων στο Δέλτα του Έβρου αυθαίρετων κατασκευών, (για δε το μεσοδιάστημα αναστέλλεται η είσπραξη και η επιβολή κυρώσεων και η ισχύς διοικητικών πράξεων κατεδάφισης),
- τη μετεγκατάσταση ή την απομάκρυνση πρατηρίων, η οποία επιβλήθηκε για λόγους αλλαγής των προβλεπόμενων χρήσεων γης, με συνακόλουθη αναστολή επιβολής κυρώσεων της πολεοδομικής νομοθεσίας,
- την υποβολή αίτησης για την υπαγωγή στον ν.4685/2020 οικιστικών πυκνώσεων σύμφωνα με τους οριζόμενους όρους και προϋποθέσεις (καταβολή παραβόλου ύψους 250 ευρώ και ενιαίου δασικού προστίμου),
- την απαλλαγή των Ηλεκτρικών Οχημάτων (Η/Ο) μηδενικών ή χαμηλών ρύπων από την υποχρέωση καταβολής τέλους στάθμευσης, εντός των διοικητικών ορίων των δήμων, όπου υπάρχουν θέσεις στάθμευσης με πληρωμή,
- την υλοποίηση διαμορφώσεων προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία σε κτίρια φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με συνακόλουθη αναστολή επιβολής κυρώσεων περί αυθαιρέτων.
Επιτρέπεται η κατά παρέκκλιση δόμηση σε εκτός σχεδίου πόλεως περιοχές, υπό τις ρητά οριζόμενες χρονικές και λοιπές προϋποθέσεις. (άρθρο 88)