Την τελευταία εβδομάδα όμως η τιμή του αερίου έχει πέσει στα 122 ευρώ ανά θερμική μεγαβατώρα, γεγονός που δημιουργεί δημοσιονομικά περιθώρια.
Επίσης, η πρόοδος της αποθήκευσης με LNG, οι μετεωρολογικές προγνώσεις που δείχνουν σχετικά ήπιο χειμώνα και πολύ περισσότερο η κινητικότητα στην Ευρώπη για “αναχώματα”, φέρνουν έστω και κάποια συγκρατημνένα χαμόγελα.
“Θα μείνει σε αυτά τα επίπεδα; θα πάει χαμηλότερα; θα ανέβει; Υπάρχει τρελή αστάθεια στις αγορές και είναι δύσκολο να προγραμματίσει κανείς” τόνιζε χθες σε δημοιογράφους παράγων του υπουργείου Οικονομικών, συμπληρώνοντας, ωστόσο, ότι αυτή η “βουτιά” του φυσικού αερίου έχει θετική επίπτωση στο σχεδιασμό των επιδοτήσεων, που αφορούν τόσο στη χρήση αερίου από τα νοικοκυριού όσο και στην κατανάλωση ρεύματος.
Είναι προφανές ότι έαν συνεχιστεί αυτή η τάση θα δημιουργηθεί χώρος σε σχέση με τους αρχικούς υπολογισμούς για κάποιες δράσεις σε άλλα μέτωπα, πέρα από τις επιδοτήσεις φυσικού αερίου και ρεύματος.
“Αν συνεχιστεί η πτώση του φυσικού αερίου θα επαναξιολογήσουμε την πολιτική μας για το 2023”, σημειώνει ο ίδιος αξιωματούχος.
Να σημειωθεί ότι οι προβλέψεις είναι αισιόδοξες καθώς συμβόλαια του φυσικού αερίου τουλάχιστον για το Νοέμβριο διατηρούνται στα επίπεδα των 123 ευρώ, ενώ ακόμα και για τους επόμενους μήνες δεν φαίνεται να ξεφεύγουν οι τιμές, καθώς τα συμβόλαια ως το Μάρτιο δεν ξεπερνούν τα 160 ευρώ. Βέβαια με την αίρεση του ουκρανικού, αλλά και των μέτρων που θα πάρει η Ευρώπη για να διορθώσει τις στρεβλώσεις στο δείκτη TTF ή/και στην αγορά ηλεκτρικού ρεύματος.
Πετρέλαιο κίνησης
Σε σχέση πάντως με τον άμεσο σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών, οι πόροι που θα εξοικονομηθούν από τις επιδοτήσεις στο ρεύμα, μπορούν να κατευθυνθούν στο πετρέλαιο κίνησης. Όπως σημειώνουν, άλλωστε, αρμόδιες πηγές, το κόστος δεν είναι απαγορευτικό, αφού δεν ξεπερνά τα 80 εκατ ευρώ για το δίμηνο Νοεμβρίου- Δεκεμβρίου.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν, πάντως, ότι οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν στο τέλος του Οκτωβρίου κι αφού συνεκτιμηθούν οι εξελίξεις στις διεθνείς αγορές, όπου πάντως η τιμή του πετρελαίου δεν δείχνει επί του παρόντος διάθεση υποχώρησης, κάτι που αποτελεί κανόνας και για όλη την ΕΕ. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα συγκριτικά στοιχεία από το εβδομαδιαίο δελτίο της Κομισιόν, η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης στην Ευρωζώνη διαμορφώνεται στα 1,93 ευρώ έναντι 1,85 ευρώ μέσης τιμής της αμόλυβδης.
Έτσι “ζεσταίνεται” η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης- ενδεχομένως και πάνω από τα 0,15 ευρώ- μιας και η διαφορά τιμής με το πετρέλαιο θέρμανσης ενδεχομένως να “ανοιίξει” την όρεσξη των λαθρεμπόρων καυσίμων. Με τα σημερινά δεδομένα, το όφελος για τους επίδοξους λαθρέμπορους, από τη διαφορά πετρελαίου θέρμανσης- κίνησης, υπολογίζεται σε 760 ευρώ ανά 1.000 λίτρα. Από το υπουργείο Οικονομικών αποκλείουν, πάντως, μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.
Πέρα από την επαναφορά της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης και την υλοποίηση των μέτρων στήριξης, που έχουν ήδη συμπεριληφθεί στο Προσχέδιο, το οικονομικό επιτελείο βάζει φρένο σε άλλα μέτρα, παρά τη διαφαινόμενη μεγαλύτερη επιτάχυνση της οικονομίας. Η επίσημη εκτίμηση για φέτος είναι ότι το ΑΕΠ θα “τρέξει” με 5,3%, ωστόσο θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης θα φτάσουν στο 6%. “Οι αριθμοί του ΑΕΠ δεν είναι οι κρίσιμοι φτάνοντας στο τέλος του χρόνου. Κρίσιμα είναι τα έσοδα” σημείωνε χθες ο ίδιος παράγων τονίζοντας ότι σε μια τέτοια συγκυρία, με τις αγορές να “παραμονεύουν”, δεν πρέπει η χώρα να ρισκάρει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2022, που θα ληφθεί υπόψιν στις αξιολογήσεις για την επενδυτική βαθμίδα.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr