Συγκεκριμένα, σε έντονα ανοδική πορεία συνέχισαν και τον Ιούλιο να κινούνται οι δείκτες της ομάδας “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά” αλλά και της ομάδας “Στέγαση” με βάση την ΕΛΣΤΑΤ. Επιπλέον, οι δείκτες που συνδέονται με την αναψυχή και τις διακοπές κι αυτοί "γράφουν" ράλι ανόδου.
Το “ράλι” αυτό, που σε ρυθμό υπερβαίνει το ανάλογο του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) καταδεικνύει τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται τα νοικοκυριά και ειδικά τα πιο ευάλωτα.
Έτσι, ενώ συνολικά, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ ήταν στο 11,6% τον μήνα Ιούλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2021, ο δείκτης στην ομάδα “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά” κινήθηκε ανοδικά με ρυθμό 13,0% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκάπαγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα, λόγω της εποχικότητας.
Το “ανάχωμα” των φρούτων
Ουσιαστικά τα δώρα της ελληνικής φύσης, δημιουργούν ένα ανάχωμα δείγμα της σημασίας της ενίσχυσης της τοπικής παραγωγικής διαδικασίας στον πρωτογενή τομέα.
Οι διακοπές
Επίσης άνοδο καταγράφουν όλοι οι συνδεόμενοι με τις διακοπές δίεκτες. Στο + 20,6% είναι η ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
Στο + 2,0% είναι η ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-
Επίσης αύξηση 6,4% καταγράφεται στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-
Η στέγαση στα ύψη
Δεν είναι όμως μόνο τα βασικά είδη που “τραβούν την ανηφόρα” κάνοντας την καθημερινότητα ένα συνεχή αγώνα επιβίωσης. Την ίδια ώρα, τον Ιούλιο και πάντα σε ετήσια βάση, με αυξητικό ρυθμο 30,9% κινήθηκε ο δείκτης στην ομάδα “Στέγαση”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
Ενδεικτικά τα όσα αναφέρει ανάλυση του Spitogatos Insights με βάση στοιχεία των ιστοσελίδων αναζήτησης κατοικίας, του Spitogatos.
“Ειδικότερα, η κατοικία με ένα υπνοδωμάτιο σε περιοχές της Αθήνας σε σχέση με διαμερίσματα που δύνανται να φιλοξενήσουν περισσότερα άτομα φαίνεται να αποτελεί ακριβό «σπορ». Σε περιοχές καθαρά φοιτητικές όπως στου Ζωγράφου, Γουδί και το Αιγάλεω, η μέση ζητούμενη τιμή ενοικίασης για διαμερίσματα με δύο υπνοδωμάτια σε σχέση με αυτή των διαμερισμάτων με ένα, είναι αυξημένη μόλις κατά 32% κατά μέσο όρο.
Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα, ένα διαμέρισμα με δύο υπνοδωμάτια είναι ακριβότερο κατά μόλις 28% σε σχέση με τη ζητούμενη τιμή ενός διαμερίσματος με ένα υπνοδωμάτιο κατά μέσο όρο” αναφέρει η ανάλυση του Spitogatos Insights.
Αβεβαιότητα αλλά και αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης
Με βάση, ωστόσο, την εβδομαδιαία ανάλυση της Alpha Bank, “παρά την εξασθένηση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών ως απόρροια του πληθωρισμού, η ιδιωτική κατανάλωση σε σταθερές τιμές σημείωσε ισχυρή άνοδο το πρώτο τρίμηνο του 2022, κατά 16,5% σε ετήσια βάση. Η καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών στη μεταπανδημική περίοδο, υποστηρίχθηκε από την αύξηση του διαθεσίμου εισοδήματος στο ίδιο χρονικό διάστημα, η οποία προήλθε σε σημαντικό βαθμό από την άνοδο της απασχόλησης, κατά 11% το πρώτο τρίμηνο του 2022, αλλά και από τη χρήση μέρους των αποταμιεύσεων που συσσώρευσαν τα νοικοκυριά κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης.
Η αβεβαιότητα, ωστόσο, αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα που επενεργεί στις εξελίξεις. Οι πρόδρομοι δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών και καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησαν τους τελευταίους μήνες, ενώ οι πληθωριστικές προσδοκίες των καταναλωτών ενισχύθηκαν.
Παράλληλα, όπως αναφέρει η Alpha Bank σε ανάλυσή της, στην τρέχουσα συγκυρία οι συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων ενέργειας τον προσεχή χειμώνα επιτείνουν τις πληθωριστικές πιέσεις στο άμεσο χρονικό διάστημα, επιβαρύνοντας περαιτέρω την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Η επιτάχυνση του πληθωρισμού δεν αναμένεται, ωστόσο, να κάμψει την ιδιωτική κατανάλωση στην Ελλάδα στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2022, καθώς η τελευταία εκτιμάται ότι θα στηριχθεί:
• στην υψηλότερη του αναμενομένου αύξηση των εισπράξεων από τον τουρισμό κατά τη φετινή χρονιά, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων, αναμένεται να πραγματοποιηθεί κατά τους καλοκαιρινούς μήνες,
• στην περαιτέρω άνοδο της απασχόλησης, η οποία συνεχίστηκε τους μήνες Απρίλιο (10,9%, σε ετήσια βάση) και Μάιο (5,8%, αντίστοιχα), ενισχύοντας το διαθέσιμο εισόδημα,
• στα πρόσθετα μέτρα στήριξης που υιοθέτησε η ελληνική κυβέρνηση, για την προστασία των εισοδημάτων έναντι του αυξημένου ενεργειακού κόστους,
• στο θετικό άθροισμα των μηνιαίων ροών καταθέσεων των νοικοκυριών στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022, το οποίο αντιστάθμισε το αντίστοιχο αρνητικό μέγεθος του πρώτου τριμήνου, ενισχύοντας έτι περαιτέρω τις αποταμιεύσεις που συσσωρεύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης (συνολικά Ευρώ 20 δισ. στο διάστημα Μαρτίου 2020-Ιουνίου 2022).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr