Μιλώντας στο Reporter.gr ο υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων της ΕΛΙΝΟΙΛ, κ. Γιώργος Βερούλης, σημείωσε αρχικά πως η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στις 15 Οκτωβρίου, όταν και ξεκίνησε η διάθεσή του προς τους καταναλωτές, αυξήθηκε κατά 45% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Όπως είπε «πέρυσι στις 15 Οκτωβρίου είχε ξεκινήσει περίπου στα 0,78 ευρώ το λίτρο, ενώ φέτος ξεκίνησε στα 1,13 ευρώ το λίτρο».
Όσον αφορά τις ποσότητες του Οκτωβρίου, σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε στο Reporter.gr, το δεύτερο 15νθήμερο του μήνα κατεγράφη μία αύξηση της τάξεως του 184% σε σχέση με πέρυσι. Ο κ. Βερούλης τόνισε πως η εν λόγω αύξηση οφείλεται στο γεγονός ότι «δεν υπήρχε μεγάλη αποθεματοποίηση τον Απρίλιο του 2021, που τελείωσε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, οπότε κάποια νοικοκυριά έσπευσαν να αγοράσουν διότι δεν είχαν καθόλου πετρέλαιο στις δεξαμενές τους».
Ένας παράγοντας, που οδήγησε στην «εκρηκτική» αύξηση των παραγγελιών πετρελαίου θέρμανσης, αποτελεί και ο φόβος των καταναλωτών για ισχυρή άνοδο των τιμών του πετρελαίου, όπως συνέβη και με τις τιμές του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος. «Ο κόσμος φοβήθηκε και αγόρασε πετρέλαιο θέρμανσης, έστω και σε ακριβότερη τιμή, διότι φοβήθηκε πως το επόμενο διάστημα θα είναι ακόμη πιο ακριβό. Αυτό δικαιολογεί το +184%» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων της ΕΛΙΝΟΙΛ. Το θετικό πρόσημο συνεχίστηκε και τον Νοέμβριο, κλείνοντας στο +26%.
Επιστροφή στον παραδοσιακό τρόπο θέρμανσης
Αναλύοντας τις τωρινές τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, ο κ. Βερούλης ανέφερε πως έχουν υποχωρήσει στα 1,11 ευρώ το λίτρο, ωστόσο πρόσθεσε πως σε περίπτωση που παραμείνουν σε αυτά τα υψηλά επίπεδα οι τιμές το επόμενο διάστημα, τότε οι καταναλώσεις του Δεκεμβρίου θα είναι αρκετά μειωμένες. Βέβαια, θα εξαρτηθούν και από τις κλιματολογικές συνθήκες.
Επιπλέον, στάθηκε στο γεγονός ότι αρκετοί καταναλωτές επιστρέφουν στον παραδοσιακό τρόπο θέρμανσης με πετρέλαιο, επειδή αυξήθηκαν σημαντικά οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Άρα προτιμούν να ανάψουν τα καλοριφέρ, παρά να ζεσταθούν με air-condition, σόμπες αλογόνου και άλλα θερμαντικά σώματα που τροφοδοτούνται με ηλεκτρικό ρεύμα. Αυτό, μάλιστα, αποτελεί έναν βασικό λόγο που έδωσε ώθηση στις παραγγελίες πετρελαίου.
Ως προς τη γενικότερη αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, ο κ. Βερούλης τόνισε πως οφείλεται στην υπέρμετρη αύξηση της φορολογίας, που έχει ως στόχο την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.
Σε ό,τι αφορά το επίδομα θέρμανσης, σύμφωνα με τον κ. Βερούλη, «σίγουρα έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αύξηση των παραγγελιών το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι δικαιούχοι». Βέβαια, αξίζει σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε ότι, ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου που έδωσε, πρότεινε να καταργηθούν όλα τα κριτήρια, ώστε να διατεθεί το επίδομα θέρμανσης σε όλα τα νοικοκυριά.
«Αγγίζουν» τα επίπεδα του 2019 οι παραγγελίες
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), κ. Θέμης Κιουρτζής, μιλώντας στο Reporter.gr, σημείωσε αρχικά πως η φετινή περίοδος «ξεκίνησε με πολλές παραγγελίες, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα εξαιτίας του γεγονότος ότι οι καταναλωτές είχαν άδειες τις δεξαμενές τους, καθώς την προηγούμενη περίοδο η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κινήθηκε στα 0,95 ευρώ, η οποία κρίθηκε ότι ήταν ακριβή για να αποθηκεύσουν πετρέλαιο».
Δίνοντας την εικόνα των τελευταίων μηνών σχετικά με τις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, ο κ. Κιουρτζής τόνισε πως ο Οκτώβριος ξεκίνησε περίπου στα 1,15 ευρώ το λίτρο, δηλαδή υψηλότερα από την τιμή κλεισίματος της περσινής χρονιάς και ακόμη υψηλότερα σε σύγκριση με τον περσινό Οκτώβριο. Ωστόσο, οι υψηλότερες τιμές δεν στάθηκαν εμπόδιο για τους καταναλωτές, καθώς οι παραγγελίες αυξήθηκαν κατακόρυφα, κυρίως λόγω και της μείωσης της θερμοκρασίας. Στη συνέχεια, όπως διευκρίνισε ο κ. Κιουρτζής, ακολούθησε μία περίοδος με λιγότερες παραγγελίες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΟΠΕΚ, το Νοέμβριο υπήρξε μία σημαντική αποκλιμάκωση λόγω των διεθνών τιμών πετρελαίου, με αποτέλεσμα οι εγχώριες τιμές των καυσίμων να «πέσουν» πριν λίγες ημέρες από τα 1,15 ευρώ στα 1,06 ευρώ το λίτρο. Βέβαια μετά από αυτήν την σύντομη πτώση, το αργό πετρέλαιο κινήθηκε πάλι ανοδικά και μόλις σε 4 ημέρες ανέβηκε 10% γεγονός που προβλέπεται να επιβαρύνει εκ νέου τις τιμές των καυσίμων την επόμενη εβδομάδα.
Μετά το «διάλειμμα» του Νοεμβρίου ως προς τη συχνότητα των παραγγελιών πετρελαίου θέρμανσης, ο κ. Κιουρτζής ανέφερε πως «όσο πλησιάζει η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ξεκίνησαν πάλι οι παραγγελίες να είναι περισσότερες», ενώ προέβλεψε πως οι παραγγελίες θα αυξηθούν περαιτέρω όσο πλησιάζουμε στο τέλος της φετινής χρονιάς.
Σε ετήσια βάση, «οι ποσότητες που πουλήθηκαν ήταν κατά πολύ περισσότερες από τις περσινές και αγγίζουν τα επίπεδα του 2019», τόνισε ο κ. Κιουρτζής, ωστόσο διευκρίνισε πως «η περσινή σεζόν δεν μπορεί να είναι ενδεικτική, καθώς υπήρχε σημαντικότατη αποθεματοποίηση από την προηγούμενη χρονιά, διότι στα τέλη του περασμένου Απριλίου είχαμε πάρα πολύ χαμηλές τιμές στα 0,65 ευρώ το λίτρο».
Ο κ. Κιουρτζής διευκρίνισε σε αυτό το σημείο πως οι ενδεικτικές τιμές, που προανέφερε, αφορούν τα αστικά κέντρα και ότι στην επαρχία, αλλά και τα νησιά, οι τιμές διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης είναι αναλογικά υψηλότερες.
Υπερφορολόγηση και ειδικός φόρος κατανάλωσης
Αναφορικά με το επίδομα θέρμανσης, ο πρόεδρος του ΠΟΠΕΚ σημείωσε ότι αποτελεί έναν παράγοντα, σε κάποιο ποσοστό των καταναλωτών, για την αγορά περισσότερου ή λιγότερου πετρελαίου. Τόνισε, ωστόσο, πως «είτε πάρει το επίδομα είτε όχι, ο καταναλωτής θα παραγγείλει πετρέλαιο, απλά σε μικρότερες ποσότητες». Εξάλλου οι δικαιούχοι του επιδόματος είναι περίπου το 35% των καταναλωτών που χρησιμοποιούν για το αγαθό της θέρμανσης το πετρέλαιο.
Παράλληλα, έκανε γνωστό πως «σε πολλές περιπτώσεις, οι καταναλωτές αγοράζουν με ευρώ και όχι με λίτρα -δηλαδή με βάση πόσα ευρώ τους περισσεύουν- και ανάλογα θα καταναλώσουν το καύσιμο που έχουν στο οικογενειακό τους budget. Αν π.χ. κάποιος διαθέσει όλη τη σεζόν 1.000 ευρώ, πολύ σπάνια θα τα κάνει 1.200. Θα κάψει περισσότερο ή λιγότερο πετρέλαιο σύμφωνα με την υπάρχουσα τιμή. Αν ο καταναλωτής το έχει απόλυτη ανάγκη, από τα χρήματα που μπορεί να διαθέσει, ενδεχομένως να μειώσει κάποιες αγορές που θα έκανε για άλλα προϊόντα και τα υπόλοιπα θα πάνε στο πετρέλαιο για τη θέρμανσή του».
Τέλος, ο κ. Κιουρτζής στάθηκε σε δύο παράγοντες, οι οποίοι αποτελούν βασικές θέσεις του κλάδου των πρατηριούχων. Πρώτον, «το πετρέλαιο είναι άδικα υπερφορολογημένο σε σχέση με τις άλλες μορφές θέρμανσης. Ουσιαστικά, το πετρέλαιο, με τους ίδιους φόρους με τις άλλες πηγές θέρμανσης, είναι πολύ φθηνότερο». Δεύτερον, «τα χρήματα που εισπράττει το κράτος από την υπερφορολόγηση του πετρελαίου θέρμανσης και του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι πολύ λιγότερα από αυτά που θα κέρδιζε εάν μείωνε την παραβατικότητα στη διακίνηση καυσίμων». Κλείνοντας, ο πρόεδρος του ΠΟΠΕΚ επισημαίνει πως ο ειδικός φόρος κατανάλωσης μπήκε με το πρόσχημα της πάταξης της λαθρεμπορίας, κάτι που τελικά όμως δεν έγινε.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr