Μάλιστα τονίζεται ότι τα γεγονότα τονίζουν την αυξημένη έκθεση της Ελλάδας σε περιβαλλοντικούς κινδύνους, ιδιαίτερα αυτούς που απορρέουν από την κλιματική αλλαγή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 σε συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει η Ελληνική Εταιρεία Logistics και η Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών, σχετικά με την «1η Διεθνή Διάσκεψη για τις Επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στα Δίκτυα Μεταφορών», που πραγματοποιήθηκε στις 18 & 19 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου είχε τονιστεί ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα, μερικά εκ των οποίων αυξάνονται σε ένταση και συχνότητα, λόγω της κλιματικής αλλαγής, έχουν ως αποτέλεσμα καταστροφές στις υποδομές μεταφορών, λειτουργικές διαταραχές και πιέσεις στην ικανότητα και την αποτελεσματικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού.
Κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου, μάλιστα, είχε γίνει ζωντανή σύνδεση με τη Γενεύη και τον καθηγητή Αντώνη Βελεγράκη, από το Τμήμα Ωκεανογραφίας Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο οποίος παρουσίασε τη μεθοδολογία του έργου των εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, αλλά και τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν, τονίζοντας ότι οι καταστροφές που δημιουργούνται από τα έντονα καιρικά φαινόμενα έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην οικονομία και την κοινωνία.
Στοιχεία για τις συνέπειες στις μεταφορές από την αλλαγή του κλίματος
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Ομάδα Εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ, οι αυξήσεις της συχνότητας και της διάρκειας των κυμάτων θερμότητας θέτουν σημαντικές προκλήσεις στις επιχειρήσεις και στις υπηρεσίες σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών, λόγω των φθορών των σιδηροδρομικών γραμμών (κάμψη λόγω θερμότητας) και της εφαρμογής περιορισμών ταχύτητας.
Η ξηρασία και η υψηλή θερμοκρασία οδηγούν σταδιακά στην καθίζηση της ασφάλτου, γεγονός που επηρεάζει την απόδοση και την ανθεκτικότητα (PIARC, 2012).
Το πρόσθετο ετήσιο κόστος για την αναβάθμιση του ασφαλτικού συνδετικού υλικού για την Ευρωπαϊκή Ένωση βάσει σεναρίων κυμαίνεται μεταξύ 38,5-135 εκατομμύρια ευρώ για το χρονικό διάστημα 2040 και 2070 και 65-210 εκατομμύρια ευρώ μεταξύ 2070 και 2100.
Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι οι οδικές επιφάνειες συνήθως αντικαθίστανται κάθε 20 χρόνια. Ως εκ τούτου, οι κλιματικές επιπτώσεις θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη κατά την αντικατάσταση.
Σύμφωνα πάντως με όσα αναφέρει η Moody’s με αφορμή τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές τα έξοδα αποζημίωσης είναι διαχειρίσιμα για την κυβέρνηση
Οι συντάκτες της έκθεσης περιγράφουν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από τη κυβέρνηση αλλά και την εκταμίευση των πρώτων 4 δισ. ευρώ για το Ταμείο Ανάκαμψης, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι οι πυρκαγιές είναι ενδεικτικές των πιστωτικών κινδύνων από την κλιματική αλλαγή, τους οποίους αποτυπώνουν για την Ελλάδα με «μέτρια αρνητική» βαθμολογία σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό προφίλ.
Ο διεθνής οίκος αναφέρει ότι ενώ τα αίτια των πυρκαγιών δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί, η Νότια Ευρώπη γνώρισε το χειρότερο κύμα καύσωνα εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες, με την Ελλάδα να βλέπει θερμοκρασίες έως και 45 βαθμούς Κελσίου. Αυτό είναι σημαντική στο πλαίσιο των πορισμάτων μιας έκθεσης που δημοσιεύθηκε από τη Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή στις 9 Αυγούστου που υποδηλώνει ότι τα κύματα καύσωνα κάθε 50 χρόνια είναι πλέον πιθανά κάθε δεκαετία.
Επίσης τονίζεται ότι αν και η Ελλάδα είναι πιθανό να συνεχίσει να επωφελείται οικονομική υποστήριξη από ευρωπαϊκά ιδρύματα, μια περαιτέρω αύξηση της συχνότητας και της σοβαρότητας αυτών των εκδηλώσεων θα μπορούσε να αποδυναμώσει τον τουρισμό της βιομηχανία. Επιπλέον, η περιβαλλοντική ζημία και η πιθανή μείωση των βάσεων φόρου ακινήτων δημιουργούν μακροπρόθεσμες πιστωτικές προκλήσεις για τις τοπικές κυβερνήσεις.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr