Τα παραπάνω ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν από την 4η μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, για την καταγραφή των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο, μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με την έρευνα, καταγράφεται ανησυχία του κοινού σε σχέση με την επίδραση της πανδημίας στην οικονομία, με το 83% του κοινού να θεωρεί ότι η οικονομική κρίση, λόγω της πανδημίας, θα συνεχιστεί και το 2022, ενώ το 14% θεωρεί ότι θα κρατήσει ως το τέλος του 2021 και το 3% ότι έχει ήδη τελειώσει.
Παρά την ανησυχία για τις οικονομικές εξελίξεις, η εικόνα σε σχέση με την επίδραση της πανδημίας στην συμπεριφορά είναι διαφορετική. Αξιοσημείωτο είναι ότι το κοινό, είτε έχει σταματήσει, είτε αναμένεται να σταματήσει άμεσα τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα.
Οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν σταδιακά μειώσει την απολύμανση, ενώ δεν έχουν σταματήσει τη χρήση μάσκας, η οποία όμως αναμένεται να σταματήσει άμεσα μόλις βελτιωθεί η κατάσταση. Πάντως το 21% των καταναλωτών δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να φορούν μάσκα σε κάποιες δραστηριότητες, ακόμα και μετά το τέλος της πανδημίας.
Φρένο στις διακοπές
Ενδιαφέροντα ευρήματα καταγράφονται σε σχέση με τις προβλέψεις των καταναλωτών που αφορούν τις διακοπές του φετινού καλοκαιριού. Μόλις το 15% των καταναλωτών δηλώνουν ότι θα κάνουν διακοπές όπως έκαναν κάθε χρόνο. Μάλιστα, το 25% λέει ότι θα κάνει διακοπές, αλλά πιο περιορισμένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 46% δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένα ποσοστό 14% δεν έχει αποφασίσει. Τα ποσοστά αυτά είναι πιο δυσοίωνα σε σχέση με μετρήσεις της άνοιξης του 2021, κάτι που δείχνει και την αναστροφή του κλίματος μετά και τα νέα επιδημιολογικά δεδομένα των τελευταίων εβδομάδων, αλλά και την επίδραση των εξελίξεων στην οικονομία.
Σε σχέση με το θέμα του εμβολιασμού και την αναμενόμενη επίδρασή του στην αγοραστική συμπεριφορά, από την έρευνα προκύπτει πως η επίδραση αυτή είναι περιορισμένη. Συγκεκριμένα καταγράφεται, ότι τα χαμηλά επιδημιολογικά δεδομένα (κρούσματα διασωληνωμένοι κλπ.) σε ποσοστό 61% και η πραγματοποίηση σελφ-τεστ από το προσωπικό των καταστημάτων σε ποσοστό 55%, είναι σημαντικότεροι παράγοντες στην απόφαση για αγορά τουριστικού πακέτου σε σχέση με τον εμβολιασμό του προσωπικού και των καταναλωτών.
Παρ' όλα αυτά, περίπου 1 στους 2 επηρεάζεται από τους εμβολιασμούς. Το 48% (το 22% πολύ και το 26% αρκετά) επηρεάζεται από τον εμβολιασμό του ίδιου (του καταναλωτή δηλαδή) και το 47% (το 27% πολύ και το 20% αρκετά) από τον εμβολιασμό του προσωπικού των καταστημάτων. Πάντως το 72% του δείγματος απάντησε, είτε ότι έχει εμβολιαστεί, είτε ότι σκοπεύει να εμβολιαστεί άμεσα.
Τέλος, καταγράφεται το ποσοστό εμβολιασμού, το οποίο οι καταναλωτές πιστεύουν ότι θα πρέπει να επιτευχθεί ώστε να επιστρέψουν στις ίδιες αγοραστικές συνήθειες που είχαν πριν την πανδημία. Το 42% δηλώνει ότι δεν επηρεάζεται από το επίπεδο εμβολιασμού, ενώ το 6% δηλώνει ότι έχει επιστρέψει ήδη.
Όμως το 53% επιζητεί ένα επίπεδο εμβολιασμού τουλάχιστον 50%, ενώ 1 στους 3 καταναλωτές τουλάχιστον 80%.
Να σημειωθεί ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο-Ιούλιο του 2021, σε δείγμα 857 καταναλωτών πανελλαδικά. Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού από την επίδραση της πανδημίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr