Παράλληλα η επεξεργασία των στοιχείων έδειξε το πόσο μειωμένες ήταν οι συναλλαγές με κάρτες έκδοσης εξωχώριων τραπεζών λόγω έλλειψης τουριστών.
Όπως ανέφερε χτες κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης τύπου η Άσπα Παλημέρη, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας οδήγησαν σε σαφή μεταστροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με 30% αύξηση στον τζίρο των συναλλαγών σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, στα φυσικά σημεία, δηλαδή στα μαγαζιά, η ήδη μεγάλη διείσδυση των ανέπαφων συναλλαγών ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο, φθάνοντας στο επίπεδο του 92% επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με κάρτα. Στην αύξηση αυτή συνηγόρησε σημαντικά η μεταβολή του ορίου για ανέπαφες συναλλαγές χωρίς τη χρήση PIN, που αυξήθηκε από τα €25 στα €50. Μία ακόμη αλλαγή που έφερε το 2020 στη συμπεριφορά των καταναλωτών ήταν η ξεκάθαρη μεταστροφή του καταναλωτικού κοινού από τα μετρητά προς τις συναλλαγές με κάρτες, όπως αποδεικνύεται από τη ραγδαία μείωση στις αναλήψεις μετρητών από τα ATM.
Βασικό σημείο της νέας εποχής είναι η είσοδος των ψηφιακών συναλλαγών, μέσα από λύσεις όπως το Apple Pay και το Google Pay, αλλά και μέσα από τα ψηφιακά πορτοφόλια των τραπεζών, κάτι που η Mastercard παρέχει ήδη στους κατόχους καρτών της.
Παρουσιάζοντας κάποια βασικά μεγέθη της ελληνικής αγοράς πληρωμών με κάρτες, η κα. Παλημέρη επεσήμανε τη σημαντική αύξηση, της τάξεως του 16,6% σε σχέση με το 2019, του τζίρου που πραγματοποιήθηκε με κάρτες έκδοσης ελληνικών τραπεζών σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα – αύξηση που, εύλογα, οφείλεται αποκλειστικά στις πληρωμές σε εγχώριους εμπόρους, μιας και ο όγκος των συναλλαγών με ελληνικές κάρτες εκτός συνόρων μειώθηκε σημαντικά (-12,5% στην περίπτωση των συναλλαγών στην Ευρώπη και -35,3% στην περίπτωση των συναλλαγών εκτός αυτής). Η ανθεκτικότητα του εγχώριου τζίρου συναλλαγών με κάρτα οφείλεται κυρίως στο ότι έχει διαφορετική σύνθεση από εκείνον των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, καθώς προέρχεται κυρίως από χρεωστικές κάρτες, που χρησιμοποιούνται για καθημερινές συναλλαγές και όχι μόνο για συναλλαγές υψηλής αξίας ή σε συγκεκριμένους κλάδους, όπως είναι η διασκέδαση.
Ωστόσο, η εικόνα είναι αρκετά διαφορετική αν εξετάσει κανείς τα πράγματα από τη σκοπιά της αποδοχής καρτών από ελληνικές επιχειρήσεις, με τον σχετικό τζίρο να υφίσταται μεγάλη πτώση λόγω του μειωμένου αριθμού τουριστών και εν γένει επισκεπτών από άλλες χώρες.
Σε ό,τι αφορά στο 2021, η κα. Παλημέρη σημείωσε ότι βασική προτεραιότητα για τη Mastercard θα αποτελέσει ο τομέας των ψηφιακών συναλλαγών και η εκπαίδευση των καταναλωτών στη χρήση αυτών, καθώς το περιθώριο διείσδυσής τους στην αγορά της Ελλάδας είναι μεγάλο.
Παράλληλα, η μεγάλη ανάπτυξη του τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, θέτει ως βασική προτεραιότητα την άμεση αλλά και αποτελεσματική εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας PSD2 ως προς την ισχυρή ταυτοποίηση πελάτη (Strong Customer Authentication).
Όπως αναφέρθηκε η Mastercard βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, τις τράπεζες, τα ιδρύματα πληρωμών και τους εμπόρους, ώστε να επιτευχθεί αναβάθμιση της ασφάλειας αλλά και της αγοραστικής εμπειρίας του καταναλωτή.
Τέλος, με δεδομένο το πλήγμα που έφερε η πανδημία στις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις, το 2021 η Mastercard θα υλοποιήσει μία πρωτοβουλία ουσιαστικής στήριξής τους, δίνοντάς τους πρόσβαση σε σειρά εργαλείων και λύσεων που θα βοηθήσουν στην αύξηση της ανθεκτικότητας τους και της καλύτερης προσαρμογής τους στη νέα πραγματικότητα.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr