Το μέτρο αφορά περισσότερους από 500.000 ιδιοκτήτες, που διαθέτουν ακίνητη περιουσία από 270.000 έως 400.000 ευρώ, αλλά και όσους έχουν ακίνητα με αντικειμενική άνω του 1 εκατ. ευρώ και οι οποίοι αντιμετωπίζουν συντελεστές που ξεκινούν από το 1%. Σημειώνεται ότι το επιχείρημα που έχει προταχθεί στο παρελθόν από το ΙΟΒΕ, στο πλαίσιο έρευνας που διεξήγαγε για τα ακίνητα στην Ελλάδα, είναι ότι μια κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ θα δώσει ώθηση στην οικοδομή.
Όπως αναφέρει το ΙΟΒΕ, μόνο από την κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ το ΑΕΠ «θα είναι υψηλότερο κατά 1,1 έως 1,4 δισ. ευρώ τα χρόνια που έπονται της κατάργησης του συμπληρωματικού φόρου ακίνητης περιουσίας συγκριτικά με την περίπτωση στην οποία διατηρείται το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς. Επιπλέον, οι νέες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης μπορεί να ξεπεράσουν, μέσα σε μια πενταετία, τις 33.000, μέγεθος ιδιαίτερα σημαντικό δοθέντος του υψηλού ποσοστού ανεργίας στην Ελλάδα».
Επίσης η Επιτροπή Πισσαρίδη προτείνει τη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ σε δήμους. Αναλυτικά τονίζεται ότι θα πρέπει να γίνει «σταδιακή μεταφορά του ΕΝΦΙΑ σε τοπικό επίπεδο, με αντίστοιχη προσαρμογή των μεταβιβάσεων από την κεντρική κυβέρνηση προς τους ΟΤΑ».
Όπως εξηγείται, «οι περισσότερες επικαλύψεις αρμοδιοτήτων είναι αυτές μεταξύ της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι επικαλύψεις αυτές μπορούν να αντιμετωπιστούν με το να δοθούν σταδιακά περισσότερες αρμοδιότητες στους δήμους και τις περιφέρειες, έτσι ώστε οι αποφάσεις που λαμβάνονται να ανταποκρίνονται καλύτερα στις τοπικές ανάγκες και συνθήκες. Για παράδειγμα, η λειτουργία ενός σχολείου ή νοσοκομείου μπορεί να ανατεθεί στον δήμο όπου αυτό βρίσκεται, με την κεντρική διοίκηση να καθορίζει ένα γενικό πλαίσιο λειτουργίας.
Η παραπάνω μεταρρύθμιση θα πρέπει να συνοδευτεί από δημοσιονομική αποκέντρωση. Ο δήμος στο παραπάνω παράδειγμα θα πρέπει να έχει τους απαιτούμενους πόρους για να διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του σχολείου ή νοσοκομείου. Ο δήμος θα πρέπει επίσης να λαμβάνει πόρους μέσω μιας διαφανούς διαδικασίας που να προάγει τη χρηστή διαχείριση. Μια τέτοια διαδικασία είναι να λαμβάνει ο δήμος ένα σταθερό ποσοστό των εσόδων από τη φορολογία των ακινήτων που βρίσκονται στην επικράτειά του. Αυτό θα δίνει στον δήμο έναν προβλέψιμο προϋπολογισμό, και θα τον καθιστά καλύτερα υπόλογο στους δημότες του καθώς θα διαχειρίζεται έσοδα από τους φόρους τους».
Την κριτική του, πάντως, στη μεταφορά των φόρων στην ακίνητη περιουσία στα έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εκφράζει ο τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ, Ευκλείδης Τσακαλώτος. «Για τις ακριβές περιοχές σημαίνει ότι θα έχουν περισσότερα έσοδα από τις λαϊκές και μεσαίες περιοχές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα ζωής των κατοίκων».
Συνολικά ο πρώην υπουργός Οικονομικών τονίζει ακόμα ότι οι αλλαγές που προτείνει η Επιτροπή ευνοούν τα μεγάλα πορτοφόλια, αφού οι φόροι γίνονται περισσότεροι για τους πολλούς, δηλαδή για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Αντίθετα για τους λίγους, με τα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα, μειώνονται. Εξάλλου μόνο απαρατήρητη δεν μπορεί να περάσει η πρόταση για μείωση της φορολογίας σε επιχειρήσεις, που μπαίνουν στο Χρηματιστήριο.
Σημειώνεται ότι πέρα από τις μειώσεις φόρων, η έκθεση προτείνει και επιβολή άλλων, ειδικών για το περιβάλλον. Όπως αναφέρει «ειδικοί περιβαλλοντικοί φόροι μπορεί επίσης να έχουν σταδιακά υψηλότερο μερίδιο στο μείγμα των εσόδων. Είναι σημαντικό οι περιβαλλοντικοί φόροι είτε να αντικαθιστούν με διαφάνεια υπάρχοντες φόρους είτε να επιστρέφονται εξ ολοκλήρου στους φορολογούμενους ως εμφανής μείωση φόρου εισοδήματος».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr