Ένα είναι το μακροοικονομικό και το άλλο το βραχυπρόθεσμο, όπου περιλαμβάνονται εναλλακτικές για τη στήριξη επιχειρήσεων ή κλάδων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα άμεσα.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζονται σενάρια για το πώς τυχόν θα επηρεαστεί ο ρυθμός ανάπτυξης. Κύρια αιτία είναι η επίπτωση που μπορεί να έχει στον τουρισμό, τις μεταφορές και τη ναυτιλία, τομείς με εθνική σημασία για την Ελλάδα.
Είναι ενδεικτικό ότι μιλώντας χτες στο 20ο Airline Markteting Workshop ο αναπληρωτής επικεφαλής οικονομολόγος της ΙΑΤΑ Andrew Matters παραδέχτηκε ότι το πλήγμα στον κλάδο των αερομεταφορών θα είναι σημαντικό. Παράλληλα, η ανησυχία σε πολλούς τουριστικούς παράγοντες είναι δεδομένη κύρια για το πώς θα εξελιχθεί η κίνηση την Άνοιξη και το Πάσχα εποχή πολλών συνεδρίων και ταξιδιών incentive. Όλα αυτά έστω κι αν δεν πλήττουν το βασικό πυρήνα του ελληνικού τουρισμού, της κίνησης επιβατών σε λιμάνια και αεροδρόμια αναμφίβολα δημιουργούν πιέσεις στο ΑΕΠ των πρώτων τριμήνων του 2020.
Πάντως, σύμφωνα με τις παραδοχές του οικονομικού επιτελείου, εφόσον υπάρξουν πιέσεις στην Ε.Ε. η επίπτωση στην εγχώρια ανάπτυξη θα είναι μικρή και ελεγχόμενη. Βέβαια και κάποιες που φέτος αναμένεται να είναι σε ένα επίπεδο σημαντικά πάνω από το 2,5% θα πληγεί ο στόχος π.χ. της ανόδους της αποταμίευσης ή του επιδιωκόμενου πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου για ελαφρύνσεις. Βέβαια, δεν μπορεί να αποκλείσει κανείς ότι μια συνολική πληγή για την ευρωπαϊκή οικονομία θα φέρει αναγκαστικά και ενισχυμένες τις φωνές για δημοσιονομική χαλάρωση εν όψει του επόμενου Eurogroup του Μαρτίου.
Παράλληλα, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει πώς μπορεί να ανακουφίσει τον κόσμο της οικονομίας που λόγω των αναβολών των καρναβαλικών εκδηλώσεων πλήττονται. Π.χ. Στο Ρέθυμνο η ζημιά είναι 10 εκατ. ευρώ και στην Πάτρα 30 εκατ. ευρώ.
Γι’ αυτό στο τραπέζι είναι πιθανές άμεσες ρυθμίσεις «τύπου Thomas Cook» (αναβολές καταβολών φόρων και εισφορών, κλπ.) για τις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Παράλληλα με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου, προβλέπονται, έστω και με τεχνικές ελλείψεις, (π.χ. ποιος πληρώνει ενδεχόμενες δομές καραντίνας σε ξενοδοχεία κτλ.), έξτρα δαπάνες για την αντιμετώπιση βραχυπρόθεσμων αναγκών στο εσωτερικό της χώρας σε σειρά δομών του δημοσίου κτλ. Σημειώνεται ότι ενδεχομένως εάν υπάρξουν σοβαρές ανάγκες που δεν μπορούν να καλυφθούν από το ειδικό αποθεματικό ή από άλλες ευρωπαϊκές πηγές (σε περίπτωση πανδημίας), τότε δεν αποκλείεται να αναζητηθεί λύση στο «μαξιλάρι» των εσόδων των 33 δισ. ευρώ., πάντα με την έγκριση των θεσμών.
Παράλληλα, η κυβέρνηση εξετάζει και την κατάσταση στην αγορά με τις τάσεις ανόδου τιμών. Μπορεί η αύξηση της ζήτησης να μεταφέρει πόρους στο λιανεμπόριο και να τονώνει το ποσοστό της ζήτησης που αποτυπώνεται στο ΑΕΠ (το 68% του ΑΕΠ βασίζεται στην εσωτερική ζήτηση), ωστόσο, δημιουργεί ανισορροπία και άνοδο τιμών. Από το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή το μήνυμα προς τους πολίτες είναι ότι δεν υπάρχει λόγος πανικού κι ότι υπάρχει επάρκεια αγαθών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr