Παρά τις δυσμενείς συνθήκες που επικράτησαν στο διεθνές περιβάλλον (εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτική ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο, BREXIT), οι ελληνικές εξαγωγές κατάφεραν να ξεχωρίσουν με τις επιδόσεις τους και για μια ακόμη χρονιά να πετύχουν ιστορικό ρεκόρ. Με πολλές θυσίες, αλλά και πίστη στις δυνατότητές τους, οι Έλληνες εξαγωγείς διατήρησαν τη δυναμική και διεύρυναν το αποτύπωμά τους στις διεθνείς αγορές, συνεισφέροντας τα μέγιστα στην προσπάθεια ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, για το διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2019, αυξήθηκαν συνολικά κατά 268 εκατ. ευρώ ή κατά 0,8% και ανήλθαν σε 33,36 δισ. ευρώ από 33,09 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 22,68 δισ. ευρώ από 21,60 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 1,08 δισ. ευρώ ή κατά 4,99%.
Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 18.499,1 εκ.€ το 2019, από 17.309,7 εκ.€ κατά το 2018. Οι εξαγωγές προς την Ευρωζώνη (19), αυξήθηκαν κατά 7% (από 12.313,4 εκ.€ σε 13.180,4 εκ.€) και απορρόφησαν το 39,5% των συνολικών εξαγωγών της χώρας στο εξεταζόμενο έτος.
Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2019 αυξήθηκαν κατά 1,23 δισ. ευρώ ή κατά 2,3%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 54,07 δισ. ευρώ έναντι 52,77 δισ. ευρώ κατά το 2018. Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, οι εισαγωγές αυξήθηκαν στα 39,1 δισ. ευρώ από 36,8 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά σχεδόν 2,3 δισ. ευρώ ή κατά 6,2%.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε το 2019 κατά 963 εκατ. ευρώ ή κατά 4,9%, στα -20,65 δισ. ευρώ από -19,69 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε στα -16,39 δισ. ευρώ από -15,21 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 1,18 δισ. ευρώ, ή κατά 7,8%.
Οι κύριες εξαγωγικές χώρες
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το 2019 (για 9η συνεχή χρονιά) να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία, όπως και κατά το 2018. Ακολουθεί η Κύπρος με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και μετά η Τουρκία, προς την οποία η μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -3%) το 2019 οδήγησαν στο να υποχωρήσει από την 3η θέση. Ακολουθούν, η Βουλγαρία στην ίδια θέση με το 2018, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 έως 7, αμφότερες μία θέση παραπάνω από το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στην 8η θέση βρίσκεται η Γαλλία (από 11η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+17,5%) και έπεται ο Λίβανος, προς τον οποίο σημειώθηκε σημαντική μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -21,8%) και έτσι υποχώρησε από την 6η θέση που ήταν το 2018. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ισπανία, η οποία βρισκόταν σε αυτή τη θέση και κατά το 2018.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2018, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη της Ιαπωνίας (36η θέση από 50η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018, όπως και η σημαντική πτώση στη σχετική κατάταξη της Σιγκαπούρης (50η θέση από 22η).
Τα 100 προϊόντα που έφεραν ρεκόρ στις εξαγωγές
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το 2019, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, παρά τη μείωση που σημείωσαν οι εξαγωγές τους (-8,0%). Στη 2η θέση, με πολύ μεγάλη αύξηση 38,9% ακολουθούν τα φάρμακα, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου, ενώ στην 4η θέση ανέβηκαν οι εξαγωγές βαμβακιού με εντυπωσιακή άνοδο 55,3% (το 2018 ήταν στη 12η θέση στη σχετική λίστα). Στην 5η θέση, με άνοδο κατά μία θέση από το 2018, βρίσκονται οι εξαγωγές υπολογιστικών μηχανών και ακολουθούν τα ιχθυηρά, με υποχώρηση μίας θέσης στη σχετική λίστα από το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στην 7η και 8η θέση (όπως και πέρσι) βρίσκονται οι εξαγωγές μη κατεψυγμένων λαχανικών και σωλήνων από αλουμίνιο αντίστοιχα, ενώ στην 9η (με άνοδο μίας θέσης) ανήλθαν οι εξαγωγές άλλων τυριών (των οποίων το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών είναι η φέτα), σημειώνοντας μικρή άνοδο το 2019. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές εμπιστευτικών προϊόντων, που κατά το 2018 ήταν στην 9η θέση της σχετικής λίστας.
Περαιτέρω πληροφορίες στο επισυναπτόμενο υλικό.
Η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη σχολιάζοντας τα παραπάνω έκανε την εξής δήλωση:
«Στη νέα δεκαετία που ξεκινάει, οι ελληνικές εξαγωγές αποτελούν πηγή αισιοδοξίας αλλά και πυξίδα για την οικονομία που οφείλουμε να οικοδομήσουμε ως χώρα. Η Εξωστρέφεια και η Εγχώρια Παραγωγή πρέπει να αποτελέσουν βασικό πυλώνα του νέου αναπτυξιακού μοντέλου και χρειάζεται το σύνολο των δυνάμεων του τόπου να εργαστούν μεθοδικά και οργανωμένα προς αυτή την κατεύθυνση.
Παρ’ ότι η χώρα έχει γυρίσει σελίδα και αφήσει οριστικά πίσω τα δύσκολα χρόνια της κρίσης, δεν υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασμό. Οι προκλήσεις που αναδύονται στο διεθνές περιβάλλον, με πιο πρόσφατη την εξάπλωση του κορωνοϊού μπορούν ανά πάσα στιγμή να ανατρέψουν τα δεδομένα και να υπονομεύσουν την προσπάθεια των Ελλήνων Εξαγωγέων να διοχετεύσουν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό.
Αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα στο μέτωπο μείωσης της φορολογίας, της επιστροφής του ΦΠΑ, αλλά και της γραφειοκρατίας, είναι προφανές ότι η ανάγκη για μεγαλύτερη στήριξη των εξωστρεφών επιχειρήσεων παραμένει επιτακτική. Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην αύξηση των επιλέξιμων δαπανών του ΕΣΠΑ, καθώς η απορροφητικότητα από τις ΜμΕ παραμένει χαμηλή.
Περισσότερες πρωτοβουλίες χρειάζεται να αναληφθούν και για την τόνωση της εγχώριας παραγωγής, ώστε να μειωθούν οι εισαγωγές και να περιορισθεί το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο, που παραμένει και το μεγάλο ζητούμενο για την οικοδόμηση μιας βιώσιμης οικονομίας».
- Τα 100 σημαντικότερα ελληνικά εξαγόμενα προϊόντα.xls (152 Λήψεις)
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr