Μπορεί βέβαια επισήμως να μη γίνεται διασύνδεση όλων αυτών των θεμάτων ωστόσο είναι γεγονός ότι στο παρελθόν κάτι τέτοιο συνέβη, ακόμη και με την επιμονή των εταίρων σε κάποιες περιπτώσεις. Βέβαια τώρα οι δημοσιονομικές επιβαρύνσεις από το προσφυγικό έχουν τεθεί κι από την ελληνική πλευρά, όπως και παλιότερα. Όμως όπως φαίνεται η «πακετοποίηση» φαντάζει ως πιθανότητα έστω κι αν η ελληνική πλευρά θέλει πλέον να απομονώσει τα δημοσιονομικά – οικονομικά από το μεταναστατευτικό.
Πάντως το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο θα κατατεθεί στη Βουλή τον Απρίλιο, πολλούς μήνες πριν από την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων με τους Ευρωπαίους για τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων αλλά και το διαφαινόμενο νέο σχέδιο της Γερμανικής προεδρίας για το προσφυγικό.
Σύμφωνα, έτσι, με εγκύκλιο που απέστειλε χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, σε υπουργεία και στους φορείς της Γενικής γίνεται αναφορά στο βασικό σενάριο, που προβλέπει «επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης μέχρι το 2022, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα.».
Στην εγκύκλιο για την κατάρτιση του ΜΠΔΣ 2021-2024 ο κ. Σκυλακάκης ζητεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες μέχρι τις 3 Μαρτίου να αποστείλουν όλες τις προβλέψεις τους. Όπως τονίζει, «το σενάριο βάσης που θα εκπονήσουν οι φορείς θα πρέπει να είναι ρεαλιστικό και ακριβές και να αποτυπώνει τις καλύτερες δυνατές προβλέψεις για τις δημοσιονομικές επιδόσεις των φορέων σε όλη την υπό εξέταση περίοδο».
Ο υφυπουργός Οικονομικών εφιστά ιδιαιτέρως την προσοχή στις προβλέψεις για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, οι οποίες στο τέλος του 2019 (συμπεριλαμβανομένων των εκκρεμών επιστροφών φόρου) έπεσαν οριακά κάτω από τα 2 δισ. ευρώ. Ζητεί, μάλιστα, αναλυτική καταγραφή όλων των στοιχείων εσόδων και εξόδων, αλλά και του ύψους (stock) των συσσωρευμένων απλήρωτων υποχρεώσεων με διάκριση προς τρίτους και μη στο τέλος του προηγούμενου έτους, ακριβώς όπως κοινοποιείται και στην Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Ειδικότερα, «στο ύψος των συσσωρευμένων οφειλών θα καταγράφονται όλες ανεξαιρέτως οι απλήρωτες υποχρεώσεις, ασχέτως αν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες ή όχι. Επίσης, θα γίνεται πρόβλεψη για το εκάστοτε ύψος των απλήρωτων υποχρεώσεων για κάθε έτος της περιόδου 2021-2024».
Η εγκύκλιος ορίζει επίσης ότι «ως βάση για τη διενέργεια προβολών των εσόδων-εξόδων στο διάστημα 2020-2024, θα ληφθούν υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία του 2019, αφού εξαιρεθούν τυχόν εφάπαξ γεγονότα που διαμόρφωσαν το τελικό ύψος τους. Ειδικά για τους εποπτευόμενους φορείς, τα στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν για το αποτέλεσμα του 2019 θα είναι αυτά που πρόκειται να κοινοποιηθούν στην ΕΛΣΤΑΤ και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο πλαίσιο της ετήσιας υποβολής στοιχείων».
Πάντως στην εγκύκλιο όπως φαίνεται διατηρείται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, ενώ δεν περιλαμβάνονται οι σχεδιαζόμενες για φέτος μειώσεις στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης και στον ΕΝΦΙΑ ή τα σχέδια της κυβέρνησης για πρόσθετες φοροελαφρύνσεις εντός της τετραετίας (πλήρης κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος, μειώσεις συντελεστών ΦΠΑ κ.ά.).
Σε κάθε περίπτωση το νέο Μεσοπρόθεσμο έχει αυξημένο ενδιαφέρον επειδή ξεπερνά τον ορίζοντα της ενισχυμένης εποπτείας (λήγει τον Ιούνιο του 2022) και επειδή θα ενσωματώνει την ανάλυση βιωσιμότητας χρέους που ετοιμάζουν ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) και το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ). Παράλληλα με την κατάθεσή του στη Βουλή, η χώρα μας καλείται να υποβάλει τον Απρίλιο στην Κομισιόν, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, τον μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό προγραμματισμό της με τη μορφή του Προγράμματος Σταθερότητας.
Παράλληλα, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, στο εναλλακτικό σενάριο που αναμένεται να συνταχθεί θα αποτυπωθούν οι επιπτώσεις από διάφορες εκδοχές μείωσης των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος (π.χ. από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% και στο 2%) και να ενσωματωθούν πρόσθετες φοροελαφρύνσεις, σε συνάρτηση με τον δημοσιονομικό χώρο που θα είναι διαθέσιμος.
Σε ένα ανάλογο σενάριο θα βασιστεί πιθανόν και ο προϋπολογισμός του 2021 (το προσχέδιό του πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή στις 5 Οκτωβρίου και το τελικό σχέδιο στις 21 Νοεμβρίου).
Γιώργος Αλεξάκης
Διαβάστε ακόμη:
Το «μεγάλο παζάρι» με τους θεσμούς για δημοσιονομικό χώρο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr