Πάντως ήδη τα καμπανάκια ηχούν από θεσμούς αλλά και τους παραγωγικούς φορείς στην Ελλάδα για την ανάγκη να τηρηθεί ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και στόχων ώστε να μην αμφισβητηθεί η αξιοπιστία της χώρας και να μην βρεθεί πάλι ενώπιο εκτροχιασμών.
Ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ μιλώντας στην ΕΡΤ έκοψε την «όρεξη» σε όσους βλέπουν μειώσεις δημοσιονομικών στόχων. Άλλωστε στα πλεονάσματα βασίζεται η αποπληρωμή των τόκων των δανείων που έχει πάρει η χώρα, το 55% εκ των οποίων προέρχεται από τον ESM.
«Δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η ελληνική Κυβέρνηση θα μπορούσε να το αποφύγει» τόνισε ο κ. Ρέγκλινγκ αναφορικά με τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% έως το 2022, και συνέχισε: «Η Κυβέρνηση δεν αμφισβητεί αυτό τον στόχο, ο οποίος είναι και ήταν βασικό στοιχείο του προγράμματος αλλά και της περιόδου μετά το τέλος αυτού». «Υπάρχουν αρκετά ακόμα θέματα. Η έκθεση ενισχυμένης επιτήρησης, η οποία συζητήθηκε στο Eurogroup στις αρχές της εβδομάδας, δείχνει ότι υπάρχει πρόοδος σε πολλούς τομείς αλλά όχι σε όλους. Γι’ αυτό το Eurogroup επέλεξε να περιμένει λίγο ακόμα ώστε να υπάρξει περαιτέρω πρόοδος. Ιδιαίτερα συνδέεται με την προστασία της α΄ κατοικίας, ένα πολύπλοκο νομικά πλαίσιο, το οποίο πρέπει να συμφωνηθεί. Οι θεσμοί θέλουν να δουν τις λεπτομέρειες αυτής της συμφωνίας, η οποία θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή. Αυτό είναι ένα από τα βασικά θέματα» τόνισε. Τέλος, εκτίμησε ότι είναι θέμα χρόνου η περαιτέρω αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας, υπό την προϋπόθεση όμως να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις.
Σημειώνεται ότι είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για το νέο πλαίσιο προστασίας για την πρώτη κατοικία, όπου οι θεσμοί ζητούν να περιοριστούν τα όρια των περιουσιακών κριτηρίων που πρέπει να πληροί ο δανειολήπτης προκειμένου να ενταχθεί στο νέο πλαίσιο, αλλά και να περιοριστεί το χρονικό εύρος κάλυψης υπερήμερων δανείων με όριο όχι το τέλος του 2018 όπως συζητείται τώρα, αλλά δύο μήνες νωρίτερα, οπότε και ξεκίνησε ο διάλογος για το νέο σχήμα καθώς εκτιμάται ότι , έτσι, δόθηκε «κίνητρο» σε πολλούς να αθετήσουν πληρωμές..
Καμπανάκι από το ΔΝΤ
Στο ίδιο μήκος κύματος και η έκθεση του ΔΝΤ αναφερόμενη στο Ελληνικό χρέος παραδέχεται ότι μπορεί να είναι διαχειρίσιμο, ωστόσο βάζει μια σειρά από αστερίσκους (ανάπτυξη, μεταρρυθμίσεις, κόστος δανεισμού) που μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρό θέμα. Όπως αναφέρει το χρέος είναι ευάλωτο σε αστάθμητους παράγοντες, που μπορεί να επηρεάσουν είτε τον ρυθμό ανάπτυξης είτε και τα πρωτογενή πλεονάσματα. Σημειώνει ότι θα καταγραφεί αποκλιμάκωσή του -ως ποσοστό του ΑΕΠ- ακόμη και στο 135% μέχρι και το 2028, με διατήρηση των ετήσιων αναγκών για την εξυπηρέτησή του στο μονοψήφιο επίπεδο του 8%. Όμως η πορεία των επιτοκίων, της ανάπτυξης ή των δημοσιονομικών επιδόσεων της Ελλάδας είναι κομβική για να μην εκτιναχτεί επάνω από το 200% του ΑΕΠ ακόμη και μετά το 2024.
Και ο ΣΕΒ
Στο μεταξύ και ο ΣΕΒ στο μηνιαίο δελτίο οικονομικής συγκυρίας επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις για αδύναμη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, και τονίζει ότι η προεκλογική αβεβαιότητα κρατάει σε στάση αναμονής τις επενδύσεις, την ώρα που οι κίνδυνοι που σχετίζονται με την εξωτερική ζήτηση αυξάνονται, κυρίως λόγω της επιβράδυνσης του παγκόσμιου εμπορίου.
Στο πλαίσιο αυτό, σε εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Πολιτικής 2020 – 2023, περιλαμβάνεται η παραδοχή ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα επιβραδυνθεί στο +1,8% κατά τη διετία 2022-2023. Παράλληλα, αναμένεται να υποχωρήσει ο ρυθμός αύξησης των επενδύσεων και των εξαγωγών στο επίπεδο του +5% και +3% αντίστοιχα, ενώ η άνοδος της ιδιωτικής κατανάλωσης θα διατηρηθεί στο επίπεδο του +1%.
Οι αναγκαίες παρεμβάσεις
Παράλληλα στην έκθεσή του αναφέρεται στα ειδικά θέματα που καταγράφονται ως προϋποθέσεις για την επίτευξη συμφωνίας επί της δεύτερης αξιολόγησης της χώρας στα πλαίσια της «ενισχυμένης εποπτείας». Αυτές αφορούν θέματα αναδιάρθρωσης της ΔΕΠΑ, την επίλυση των ζητημάτων που έχουν ανακύψει στην ΕΓΝΑΤΙΑ οδό (θέματα σταθμών διοδίων), τον ορισμό αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου και πλήρωσης θέσης του Γενικού Συμβουλίου του ΤΧΣ, την επίτευξη συμφωνίας για την προστασία της πρώτης κατοικίας και την αντιμετώπιση ζητημάτων που αφορούν τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, τη στελέχωση της ΑΑΔΕ καθώς και την επίτευξη συμφωνίας για τα επόμενα βήματα μετά τη μη πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Πέρα από την καταγραφή προόδου σε αρκετά σημεία και υστερήσεων σε άλλα σημεία, αναφέρει ο ΣΕΒ, αξίζει να τονιστεί ότι το 2019, μετά την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος προσαρμογής της χώρας, παραμένουν σε αρχικό επίπεδο δράσεων, μη ολοκληρωμένης εφαρμογής ή ακόμα και σε επίπεδο διαπιστώσεων τα ακόλουθα κρίσιμα για το μέλλον της χώρας ζητήματα:
α) Η τήρηση των αρχών της «καλής νομοθέτησης»,
β) η υλοποίηση ενός συνεκτικού σχεδίου δράσης κατά της διαφθοράς,
γ) η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος καθώς και η καλύτερη διασύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος και των ερευνητικών πανεπιστημίων με την αγορά,
δ) η αξιολόγηση του χρόνιου αποκλεισμού από την Ενιαία Αγορά Χρηματοπιστωτικών Υπηρεσιών που προκαλεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τις ελληνικές επιχειρήσεις που λειτουργούν εντός της Ενιαίας Αγοράς και
ε) το γεγονός ότι η μεταποιητική βάση της χώρας, που θα οδηγούσε κατά το πρώτο μνημόνιο «σε ανάκαμψη μέσω εξαγωγών», παραμένει σχετικά αδύναμη.
Τέλος επικαλούμενο το Δελτίο του ΣΕΒ τις διεθνείς εκθέσεις κάνει λόγο για πιο αποφασιστική προστασία της δημοσιονομικής σταθερότητας, αναγνωρίζουν το πρόβλημα που δημιουργεί η υπερφορολόγηση και προτείνουν μηχανισμούς που θα επιφορτιστούν με τον εντοπισμό και την υλοποίηση νέων χρήσιμων μεταρρυθμίσεων αλλά και έργων υποδομών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr