Την αντίθεσή του με τον τρόπο που η κυβέρνηση αποφάσισε να μοιράσει το κοινωνικό μέρισμα, εκφράζει ο ΣΕΒ στο εβδομαδιαίο του δελτίο για την ελληνική οικονομία.
Το δελτίο, με αφορμή τον προϋπολογισμό του 2018 που συζητείται στη Βουλή, σημειώνει πως η διανομή του «κοινωνικού μερίσματος», γίνεται στην πλάτη της ιδιωτικής οικονομίας και χωρίς πρόβλεψη για κάποια φορολογική ελάφρυνση της μισθωτής εργασίας ή των επιχειρήσεων.
Στην ανάλυση του ο ΣΕΒ αναλυτικότερα τονίζει πως "ο προϋπολογισμός του 2018 προβλέπει ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3,8% του ΑΕΠ, έναντι μνημονιακού στόχου 3,5% του ΑΕΠ. Η επιδίωξη μεγαλύτερου πλεονάσματος είναι συμβατή με τις αβεβαιότητες που υπάρχουν όσον αφορά στην επίτευξη των σχετικά φιλόδοξων στόχων, αφενός του προϋπολογισμού τόσο στα έσοδα όσο και στις δαπάνες και αφετέρου του προβλεπόμενου ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας (2,5%).
Οι προκλήσεις στην εκτέλεση του προϋπολογισμού το 2018 προέρχονται κυρίως από την κόπωση που έχει προκαλέσει η συνεχής αύξηση της φορολογικής πίεσης στο διαθέσιμο εισόδημα και από την αυξητική τάση των αμοιβών προσωπικού στο δημόσιο που προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από περαιτέρω (αν και αβέβαιη) συμπίεση των λειτουργικών δαπανών του δημοσίου, καθώς και καθήλωση των κονδυλίων του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Επιπλέον, καθώς η χώρα προετοιμάζεται για την έξοδο στις αγορές, η επίτευξη μεγαλύτερου πρωτογενούς πλεονάσματος συμβάλλει στη δημιουργία ενός αποθέματος ασφαλείας, ικανού να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των αγορών στη δυνατότητα του ελληνικού δημοσίου να καλύπτει απρόσκοπτα τις χρηματοδοτικές του ανάγκες χωρίς τη στήριξη των Ευρωπαίων.
Η διανομή, βεβαίως, «κοινωνικού μερίσματος», στην πλάτη της ιδιωτικής οικονομίας και χωρίς πρόβλεψη για κάποια φορολογική ελάφρυνση της μισθωτής εργασίας ή των επιχειρήσεων, τείνει να αντιστρατεύεται την επιδιωκόμενη και αναγκαία δυναμική ανάπτυξη. Η «αναδιανομή» προς τις ασθενέστερες κοινωνικές τάξεις έχει νόημα όταν παράγεται νέος πλούτος και όχι μέσω της υπερφορολόγησης. Στο πλαίσιο αυτό, η αμήχανη συναίνεση των Θεσμών στη διανομή «κοινωνικού μερίσματος» χωρίς κάποια αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ της πραγματικής οικονομίας προκαλεί ερωτηματικά για ακόμη μία φορά, ως προς την καταλληλότητα του εφαρμοζόμενου μείγματος οικονομικής πολιτικής, που ασκείται σε βάρος της βιωσιμότητας, της απασχόλησης, των ιδιωτικών επενδύσεων και των ελληνικών επιχειρήσεων".
o
Προϋπολογισμός 2018: Προκλήσεις και αβεβαιότητες! |
| 2016 | 2017 | 2018 | | | ΜΠΔΣ | Εκτίμηση | Πρόβλεψη | Τακτικός Προϋπολογισμός | | | | | Καθαρά έσοδα | 48.954 | 51.664 | 48.715 | 50.509 | εκ των οποίων: | | | | | Άμεσοι φόροι | 21.839 | 21.525 | 20.288 | 20.766 | εκ των οποίων: | | | | | Φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων | 8.171 | 9.265 | 8.269 | 8.725 | Φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων | 3.969 | 3.522 | 3.433 | 3.322 | Φόρος περιουσίας | 3.604 | 3.317 | 3.200 | 3.379 | Έμμεσοι φόροι | 25.680 | 26.718 | 26.917 | 27.390 | εκ των οποίων: | | | | | ΦΠΑ | 15.010 | 15.545 | 15.767 | 15.845 | Πετρελαιοειδών | 1.649 | 1.836 | 1.836 | 1.865 | Καπνού | 711 | 676 | 602 | 669 | Λοιπών | 12.650 | 13.033 | 13.329 | 13.311 | Φόροι κατανάλωσης | 9.033 | 9.536 | 9.267 | 9.706 | Φόρος ασφαλίστρων | 408 | 408 | 408 | 415 | Τέλος ταξινόμησης οχημάτων | 180 | 182 | 243 | 247 | ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων | 4.093 | 4.402 | 4.402 | 4.455 | Λοιποί ΕΦΚ (καπνού κλπ) | 2.964 | 3.046 | 2.726 | 3.003 | Τέλη κυκλοφορίας οχημάτων | 1.114 | 1.152 | 1.168 | 1.187 | Λοιποί φόροι κατανάλωσης | 275 | 346 | 320 | 399 | Πρωτογενείς δαπάνες | 47.913 | 44.194 | 44.514 | 43.238 | εκ των οποίων: | | | | | Μισθοί και συντάξεις | 18.065 | 12.366 | 12.217 | 12.660 | Ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία | 15.638 | 20.268 | 21.037 | 19.438 | Λειτουργικές και άλλες δαπάνες | 5.297 | 5.704 | 6.173 | 5.333 | Προϋπολογισμός Δημοσίων Επενδύσεων | | | | | Έσοδα | 4.172 | 3.617 | 3.427 | 3.735 | Δαπάνες | 6.284 | 6.750 | 6.750 | 6.750 | Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος | 5.474 | 5.750 | 5.750 | 5.750 | Εθνικό σκέλος | 810 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Συνεχίζεται η καλή πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης τον Οκτώβριο του 2017, καθώς αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές και έσοδα από έμμεσους φόρους αντισταθμίζουν τις απώλειες εσόδων από φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, την ώρα που η μείωση των δαπανών για συντάξεις αντισταθμίζει την αύξηση άλλων κοινωνικών δαπανών και της μισθοδοσίας του δημοσίου. Παράλληλα, η παραγωγή στη μεταποίηση πλην πετρελαιοειδών αυξάνεται για 4ο συνεχόμενο μήνα (+3% το διάστημα Ιαν – Οκτ 2017) και οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία ενισχύουν τη δυναμική τους (+7% σε αξία και +3,6% σε όγκο το διάστημα Ιαν – Οκτ 2017). Επίσης, η καλή πορεία του τουρισμού επιβεβαιώνεται και από την άνοδο του κύκλου εργασιών το 3ο τρίμηνο του 2017 (+13,9%), ενώ στον τομέα των μεταφορών παρουσιάζεται μικτή εικόνα, με τον κύκλο εργασιών στις θαλάσσιες μεταφορές να εξακολουθεί να καταγράφει απώλειες (-10,2%) και να ενισχύεται σημαντικά στις αεροπορικές και χερσαίες μεταφορές (+6,8% και +12,9% αντίστοιχα). Ταυτόχρονα, ο ρυθμός μείωσης της ανεργίας παρουσιάζει επιτάχυνση από την αρχή του 2017 (20,5% τον Σεπτέμβριο του 2017), με τις καθαρές προσλήψεις να ανέρχονται σε 128,2 χιλ. το διάστημα Ιαν – Νοε 2017 (έναντι 125,1 χιλ. το αντίστοιχο διάστημα το 2016), γεγονός το οποίο μπορεί να αποδοθεί στην άνοδο του τουρισμού και στις ενεργές πολιτικές απασχόλησης που εφαρμόζονται από τον ΟΑΕΔ. Τέλος, το ύψος των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων υποχωρεί σταθερά (-5,5% το 1ο ενιάμηνο του 2017), κυρίως λόγω διαγραφών δανείων, ενώ σύμφωνα με τους νέους στόχους αναμένεται να διαμορφωθεί στο 35,2% των συνολικών ανοιγμάτων το 2019 από 44,6% σήμερα.
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr