Η κίνηση αυτή αποτελεί μέρος του τελευταίου πακέτου κυρώσεων του Γραφείου Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ, το οποίο στοχεύει σχεδόν 400 οντότητες και φυσικά που στηρίζουν τη Ρωσία στον πόλεμο κατά της Ουκρανίας.
Οι συζητήσεις για τη Ρωσία, που πιθανότατα έχει συγκεντρώσει έναν νέο σκοτεινό στόλο, πλοίων μεταφοράς LNG, ξεκίνησαν νωρίτερα το 2024, όταν ειδικοί του κλάδου προειδοποίησαν ότι η Μόσχα θα μπορούσε να εφαρμόσει την ίδια τακτική που χρησιμοποίησε και με τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και προϊόντων, για να παρακάμψει τις κυρώσεις.
Τα πλοία του λεγόμενου σκοτεινού ή σκιώδους στόλου έχουν «αδιαφανή» ιδιοκτησία, άγνωστους ασφαλιστές και εφαρμόζουν τακτικές όπως η απόκρυψη της θέσης τους, με την απενεργοποίηση του AIS τους ή παροχή ψεύτικων συντεταγμένων, γνωστή και ως spoofing.
Τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που προστέθηκαν στον κατάλογο των κυρώσεων περιλαμβάνουν τα υπό σημαία Παλάου Asya Energy, Pioneer και Everest Energy και τα υπό σημαία Παναμά North Air, North Mountain, North Sky και North Way.
Σε μια προσπάθεια να παρακάμψουν τις κυρώσεις, για την πραγματοποίηση του έργου Arctic LNG 2, «ρωσικές εταιρείες έχουν εμπλακεί σε προσπάθειες να προμηθευτούν μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια LNG, κυρίως μέσω εταιρειών «βιτρίνας» στη δικαιοδοσία τρίτων χωρών, ώστε να καλύψουν την κρίσιμη έλλειψη διαθέσιμων δεξαμενόπλοιων για το έργο», ανέφερε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ σε ανακοίνωσή του.
Το Asya Energy και το Pioneer καταγράφηκαν από δορυφορικές εικόνες, νωρίτερα αυτόν το μήνα, να φορτώνουν τα δύο πρώτα φορτία για το έργο Arctic LNG 2 της Novatek, για το οποίο είχαν προηγουμένως επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ. Τα δύο πλοία, καθώς και το Everest Energy, συνδέθηκαν με την Ocean Speedstar Solutions με έδρα την Ινδία, η οποία έχει, επίσης, προστεθεί στον κατάλογο κυρώσεων, μαζί με την Zara Shipholding της Nur Global Shipping με έδρα τα ΗΑΕ, ως εγγεγραμμένη ιδιοκτήτρια του Pioneer, πρώην Pioneer Spirit, κατασκευής 2005.
Τα άλλα τέσσερα «μπλοκαρισμένα» πλοία με σημαία Παναμά έχουν συνδεθεί με την White Fox Ship Management, με έδρα το Ντουμπάι. Το Υπουργείο Οικονομικών δήλωσε ότι το περασμένο τρίμηνο, η εταιρεία είχε μεταφορτώσει LNG από τον ρωσικό αγωγό Yamal LNG, παρά το γεγονός ότι, αρχικά, προοριζόταν για χρήση στο έργο Arctic LNG 2.
«Η απόκτηση αυτών των τεσσάρων πλοίων αντιπροσωπεύει μια επέκταση του υφιστάμενου στόλου LNG της Ρωσίας και της εξαγωγικής της ικανότητας, μια επέκταση που έχουμε δεσμευτεί να εμποδίσουμε», σημείωσε το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, προσθέτοντας ότι μια τέτοια μεταφόρτωση LNG από πλοία με συγκεκαλυμμένη ιδιοκτησία θα μπορούσε τελικά να βοηθήσει τη Ρωσία να παρακάμψει τους περιορισμούς της ΕΕ που απαγορεύουν τη μεταφόρτωση ρωσικής προέλευσης LNG μέσω ευρωπαϊκών λιμένων.
Οι τελευταίες κυρώσεις ακολουθούν μια δέσμη περισσότερων από 300 κυρώσεων που εκδόθηκε τον Ιούνιο, με σκοπό να παρεμποδιστεί η ανάπτυξη των ρωσικών έργων υγροποιημένου φυσικού αερίου και πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένων των Obsky LNG, Arctic LNG 1, Arctic LNG 2 και Arctic LNG 3, καθώς και ενός νέου έργου υπό ανάπτυξη, στην περιοχή του Μουρμάνσκ. Οι κυρώσεις επιβλήθηκαν, επίσης, στον βραχίονα της Novatek στην Κίνα, που έχει συσταθεί για την εμπορία φυσικού αερίου στις Ασιατικές αγορές.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr