Η συμφωνία που δίνει το «πράσινο φως» στις εταιρίες που θα συμμετάσχουν στο έργο, υπεγράφη παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια, του Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν, του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή και του Βούλγαρου ομολόγου του, Σεργκέι Στάνισεφ. Νωρίτερα, ο Ρώσος Πρόεδρος είχε συνάντηση με τον κ. Καραμανλή στο Μέγαρο Μαξίμου.
Πρόκειται στην ουσία για την υλοποίηση ενός έργου που αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον ενεργειακό χάρτη στη ΝΑ Ευρώπη και να καταστήσει παράλληλα την Ελλάδα ενεργειακό σταυροδρόμι με πρωταγωνιστικό ρόλο στη Μεσόγειο.
Ο Πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής δέχθηκε με μεγάλη χαρά και τιμή τον Ρώσο Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν και τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό Σεργκέι Στάνισεφ, όπως ο ίδιος τόνισε.
Όπως δήλωσε ο κ. Καραμανλής, «η υπογραφή του Αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη αποτελεί το επιστέγασμα μιας στενής και καρποφόρας συνεργασίας των τελευταίων χρόνων» και πρόσθεσε ότι «η υπογραφή αυτή μετά από συστηματική εργασία, δρομολόγησε την υλοποίηση ενός έργου στρατηγικής σημασίας. Πρόκειται για μια εκκρεμότητα 14 ετών που διευθετήθηκε με τον καλύτερο τρόπο».
Στο επόμενο διάστημα οι κυβερνήσεις των τριών χωρών και οι εμπλεκόμενες εταιρείες θα συνεχίσουν να εργάζονται με τους ίδιους ρυθμούς για να καλυφθεί ο χαμένος χρόνος και να τεθεί το γρηγορότερο δυνατόν σε λειτουργία ο αγωγός, σύμφωνα με τον Έλληνα Πρωθυπουργό
Από την πλευρά του ο Ρώσος Πρόεδρος σημείωσε ότι «βρήκαμε τη λύση στα πιο δύσκολα προβλήματα διασφαλίζοντας παράλληλα τα συμφέροντα όλων των πλευρών» και επισήμανε ότι ο αγωγός στην πραγματικότητα δείχνει το δρόμο της ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τον κ. Πούτιν, «ιδιοκτήτης του ελληνοβουλγαρικού αγωγού θα είναι το κονσόρτιουμ, όμως ο έλεγχος θα ασκείται επί βουλγαρικού εδάφους από το βουλγαρικό νόμο και αντίστοιχα επί ελληνικού εδάφους από τους αντίστοιχους οργανισμούς».
Ο Βούλγαρος Πρωθυπουργός κ. Σεργκέι Στάνισεφ επισήμανε ότι «η σημερινή υπογραφή δεν είναι το τέλος, αλλά η αρχή της επόμενης περιόδου. Ο ενεργειακός τομέας είναι ένας τομέας κλειδί για την παγκόσμια ανάπτυξη ενώ η υλοποίηση αυτού του έργου είναι σημαντική τόσο για την ενεργειακή κάλυψη όσο καιγια την ενεργειακή ασφάλεια».
Στην ερώτηση για το πώς θα εξασφαλισθούν ισόρροπα οφέλη και για τις τρεις χώρες, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «δεν τίθεται ζήτημα επιμερισμού», ενώ ο κ .Πούτιν υπογράμμισε ότι «το ενδιαφέρον και των τριών χωρών είναι ισομερές, όμως δεν περιορίζεται μόνο σε εμάς, αλλά αφορά την παγκόσμια ενεργειακή αγορά».
Ωστόσο, ο Ρώσος Πρόεδρος δεν παρέλειψε να σχολιάσει την μεγάλη καθυστέρηση για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, αναφέροντας ως παράδειγμα την κατασκευή αγωγού πετρελαίου μήκους περίπου 600 χλμ στη Σιβηρία, μέσα σε έξι μήνες.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός μήκους 288 χλμ, θα έχει δυναμικότητα 35 εκατ. τόνων ετησίως πετρελαίου (από τη Ρωσία αλλά και το Αζερμπαϊτζαν και το Καζακστάν) που θα μεταφέρεται από το ρωσικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα με πλοία στο βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς και από εκεί μέσω του αγωγού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Στην Αλεξανδρούπολη αναμένεται να κατασκευαστεί δεξαμενή 600.000 τόνων αποθήκευσης, που θα είναι και η μεγαλύτερη μετά τις αποθήκες της Ρωσία στη Βόρεια Θάλασσα. Τα τάνκερ που θα φορτώνονται με πετρέλαιο στην Αλεξανδρούπολη θα έχουν τη δυνατότητα χωρητικότητας 300.000 τόνων.
Στόχος είναι η έναρξη κατασκευής του έργου εντός του 2008 και η ολοκλήρωσή του στις αρχές του 2011.
Δείτε εδώ το πλήρες κείμενο της Διακρατικής Συμφωνίας.
Ο αγωγός σε αριθμούς
- Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1 δις ευρώ,
- 288 χλμ είναι το μήκος του αγωγού, τα 130 επί ελληνικού εδάφους και τα 160 επί βουλγαρικού,
- 35 εκατ. τόνοι πετρελαίου θα μεταφέρονται ετησίως,
- Μέχρι το 2014 θα μεταφέρονται 50 εκατ. τόνοι πετρελαίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr