Αναλυτικότερα:
Παρατήρηση 1η
Η αγορά ομολόγων σήμερα είναι αδιαφανής και ξένη προς το μέσο επενδυτή. Ο λόγος είναι απλός: στην αγορά αυτή συμμετέχουν κυρίως οι τράπεζες δρώντας ως χονδρέμποροι, οι οποίοι στη συνέχει μεταπωλούν τα ομόλογα μέσω του dealingroomή του δικτύου τους σε θεσμικούς επενδυτές. Η διαφάνεια της τιμής είναι προφανής μόνο για τους εξειδικευμένους επαγγελματίες των θεσμικών επενδυτών που αγοράζουν και πωλούν χονδρικά τα ομόλογα σε τιμή που συμφωνούν διμερώς με την κάθε τράπεζα και έχουν τα μοντέλα και την εμπειρία να το πράξουν. Εδώ όμως είναι και το πρόβλημα αφού ακόμα και οι τιμές κλεισίματος πάνω στις οποίες βασίζεται η αποτίμηση του ομολόγου που έχουν στην κατοχή τους τα χαρτοφυλάκια αυτά είναι δύσκολο να προσδιοριστούν μέσω της αγοράς του ΗΔΑΤ, δηλαδή τηςΗλεκτρονικής Δευτερογενούς Αγοράς Τίτλων, που είναι ένα σύστημα της Τράπεζας της Ελλάδος. Βλέπουμε δηλαδή, ότι η διάσπαση της συγκέντρωσης των συναλλαγών γίνεται εις βάρος της διαδικασίας εύρεσης της ορθής τιμής αλλά και της διαφάνειας της τιμής προς τους υπόλοιπους επενδυτές.
Παρατήρηση 2η
Παρά το γεγονός ότι στο σύστημα του Χρηματιστηρίου Αθηνών το λεγόμενο ΣΑΤ (Σύστημα Αυλων Τίτλων) διαπραγματεύονται ομόλογα αυτά δεν είναι ρευστά. Για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στην αγορά αυτή επενδυτές, ταμεία και άλλοι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να βελτιωθεί η ρευστότητά της. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι εφικτό όσο το κόστος μεταφοράς των τίτλων από το σύστημα ΗΔΑΤ της ΤτΕ στο σύστημα ΣΑΤ του Χρηματιστηρίου Αθηνών δεν είναι μηδενικό. Η ενοποίηση των δύο συστημάτων θα πρέπει να αποτελέσει κομβικό σημείο και να αντιμετωπιστεί από τους φορείς εποπτείας και την πολιτεία ως προτεραιότητα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για διαφορετικά συστήματα εκκαθάρισης και διακανονισμού σε μία χώρα του μεγέθους της Ελλάδας όταν σε πανευρωπαϊκή αλλά και παγκόσμια κλίμακα βλέπουμε συγχωνεύσεις γιγάντων για να πέφτουν τα κόστη και να διευκολύνονται τα Μέλη και οι επενδυτές.
Παρατήρηση 3η
Το θέμα όμως είναι ιδιαίτερα επίκαιρο λόγω και της έλευσης της MiFID. HE.E. δίνει την ευκαιρία στα Κράτη Μέλη να επιβάλουν κανόνες διαφάνειας και βέλτιστης εκτέλεσης που να προστατεύουν τους επενδυτές. Στην περίπτωση που η υλοποίηση της MiFID από την πολιτεία οδηγήσει στη διάσπαση της συγκέντρωσης στη διαμόρφωση της τιμής των μετοχών και μεταφορά του τζίρου από το χρηματιστήριο στο γκισέ των τραπεζών το αποτέλεσμα θα είναι ακόμα χειρότερο από αυτό της αγοράς των ομολόγων για τους επενδυτές. Μας δίνεται επομένως μοναδική, και ίσως τελευταία ευκαιρία, να θεσμοθετηθούν εκείνα τα μέτρα τα οποία θα οδηγήσουν στην βελτίωση της διαφάνειας της τιμής και στη βελτίωση του κόστους για τον επενδυτή μέσω υγιούς ανταγωνισμού. Σε μια ήδη υπερ-συγκεντρωμένη αγορά όπου 5 εταιρείες κάνουν το 80% του τζίρου, ο κατακερματισμός της συγκέντρωσης των συναλλαγών και της διαφάνειας στη διαμόρφωση της τιμής θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε περαιτέρω απομάκρυνση των λίγων επενδυτών που έχουν απομείνει ακόμα στο χρηματιστήριο.
Παρατήρηση 4η
Η διαχείριση των διαθεσίμων των ταμείων δεν είναι επαγγελματικά θεσμοθετημένη με αποτέλεσμα να γίνεται στο πόδι από άτομα άσχετα, που δεν γνωρίζουν τη λειτουργία των αγορών κεφαλαίου και χρήματος. Εξαίρεση αποτελεί η διαχείριση των χρημάτων του ΤΑΠ-ΟΤΕ, που ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια όταν ανατέθηκε η διαχείριση σε εξειδικευμένους έλληνες και διεθνείς συμβούλους.
Απεδείχθη ότι οι άνθρωποι που διορίζουν οι κυβερνήσεις (κυβέρνηση και αντιπολίτευση) για να λαμβάνουν αποφάσεις για την τύχη των χρημάτων των ασφαλισμένων δεν μπορούν να ελέγξουν-να αξιολογήσουν ούτε μια απλή εκτέλεση αγοράς-πώλησης χρεογράφου (στην προκειμένη περίπτωση ενός ομολόγου).
Δυστυχώς, άγνοια εξειδικευμένων γνώσεων έχουν και άλλοι παράγοντες του χρηματοοικονομικού κλάδου, οι οποίοι καταλαμβάνουν ανώτατες διοικητικές θέσεις, χωρίς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr