Οι καταθέσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών στις ελληνικές τράπεζες ανέρχονται πλέον στα 119,75 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2001. Τον Δεκέμβριο του 2016, το ύψος των καταθέσεων είχε περιοριστεί κατά 3,42 δισ. ευρώ σε 121,38 δισ. ευρώ.
Τραπεζικές πηγές αναφέρουν πως βασικός λόγος αυτής της εξέλιξης είναι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης και παράλληλα εκτιμούν πως το ποσό των εκροών καταθέσεων από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ.
Η συζήτηση περί Grexit και δραχμής, άνοιξε και πάλι, με τον κόσμο να εκφράζει την ανησυχία του αποσύροντας τις καταθέσεις του. Σύμφωνα με τους τραπεζίτες, το πλέον ανησυχητικό είναι ότι το «νέο χρήμα», δηλαδή το προερχόμενο από καταθέσεις που είτε βρίσκονταν στο εξωτερικό, είτε κάτω από το στρώμα και επέστρεψαν στις τράπεζες, επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την αβεβαιότητα, εν προκειμένω από τις καθυστερήσεις για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Το πρόσφατο παρελθόν, με αποκορύφωμα τον Ιούλιο του 2015, όταν και επιβλήθηκαν τα capital controls, έχει αποδείξει πως η αστάθεια του τραπεζικού συστήματος μπορεί να προκαλέσει σημαντικές αναταραχές και αυτό το γνωρίζει πλέον καλά ο Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος επιδιώκει να κλείσει μία όσο το δυνατόν καλή συμφωνία, περιορίζοντας το πολιτικό κόστος.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που εκτιμούν πως ο Πρωθυπουργός δεν θα λυγίσει στις απαιτήσεις των δανειστών. Έχει μεν στόχο την ολοκλήρωση της αξιολόγησης στα τέλη Μαρτίου ή στις αρχές Απριλίου, ωστόσο, δεν αποκλείεται να υπάρξουν και νέες καθυστερήσεις, αν δεν κάνουν πίσω σε ορισμένες από τις απαιτήσεις τους και οι θεσμοί (κυρίως το ΔΝΤ). Σε αυτό το πλαίσιο οι αντοχές του τραπεζικού συστήματος είναι εξαιρετικά σημαντικές για την ελληνική κυβέρνηση που δεν μπορεί να διακινδυνεύσει νέα μεγάλη εκροή στις καταθέσεις.
Μία τέτοια εξέλιξη θα αποδυνάμωνε τη διαπραγματευτική ισχύ της ελληνικής κυβέρνησης, που μπορεί μεν να καλύψει τις ανάγκες πληρωμών μέχρι τον Ιούλιο, αλλά από την άλλη μεριά δεν μπορεί να ρισκάρει νέες επιπλοκές στο τραπεζικό σύστημα, που ήδη έχει κοστίσει σημαντικά στην ελληνική οικονομία συνολικά, καθώς φυσικά και στις τσέπες των Ελλήνων πολιτών.
Σπύρος Πολυχρονόπουλος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr