Η ύφεση, η οποία ήταν αποτέλεσμα έντονης μείωσης τόσο της παραγωγής όσο και των νέων παραγγελιών, ώθησε κατά συνέπεια τις εταιρείες σε περαιτέρω μείωση του αριθμού των εργαζομένων. Σε ότι αφορά τις τιμές, η αύξηση του κόστους εισροών επιταχύνθηκε καταγράφοντας υψηλό 70 μηνών, παρόλ’ αυτά, οι εταιρείες μείωσαν τις τιμές πώλησης.
Η συρρίκνωση του Ιανουαρίου υπογραμμίστηκε από τον εποχικά προσαρμοσμένο Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών της Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index® – PMI® ) –έναν σύνθετο δείκτη που έχει σχεδιαστεί για να μετρά την απόδοση της μεταποιητικής οικονομίας– ο οποίος υποχώρησε στις 46.6 μονάδες.
Χαμηλότερα από τις 49.3 μονάδες του Δεκεμβρίου, η πρόσφατη τιμή ήταν η χαμηλότερη που έχει καταγραφεί σε διάστημα 16 μηνών και η ασθενέστερη σε σύγκριση με την επί μακρόν καταγραμμένη μέση τιμή στην ιστορία της έρευνας (49.4 μονάδες).
Τα επίπεδα νέων παραγγελιών εξακολούθησαν να υποχωρούν στον μεταποιητικό τομέα της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου. Στην πραγματικότητα, ο ρυθμός συρρίκνωσης επιταχύνθηκε σε σύγκριση με το τέλος του 2016 στον ταχύτερο που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2015.
Οι εταιρείες κατέγραψαν σημαντική μείωση των νέων εργασιών από το εξωτερικό, για πέμπτο συνεχή μήνα. Σε αντιστοιχία με την τάση που επικρατεί ως προς τις νέες εργασίες, οι Έλληνες παραγωγοί αγαθών περιόρισαν τα επίπεδα παραγωγής στο ξεκίνημα του 2017, καθώς ορισμένες εταιρείες επεσήμαναν τις πυκνές χιονοπτώσεις ως τον κύριο παράγοντα που οδήγησε στη μείωση.
Ο ρυθμός συρρίκνωσης ήταν σημαντικός και επιταχύνθηκε στον ταχύτερο που έχει καταγραφεί σε διάστημα 16 μηνών. Εν τω μεταξύ, τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων υποχώρησαν περαιτέρω.
Έχοντας να αντιμετωπίσουν μειωμένους όγκους νέων εργασιών, οι Έλληνες παραγωγοί αγαθών εξακολούθησαν να μειώνουν τις αδιεκπεραίωτες εργασίες τους, επεκτείνοντας την τρέχουσα τάση, η οποία παρατηρήθηκε για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2008.
Κατά συνέπεια, οι εταιρείες περιόρισαν περαιτέρω τα επίπεδα στελέχωσης, συνδέοντας την υποχώρηση αυτή με τις προσπάθειες μείωσης κόστους. Οι επιχειρήσεις παρέμειναν αισιόδοξες ως προς τις προοπτικές σχετικά με τα επίπεδα παραγωγής μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Παρόλ’ αυτά, τα επίπεδα αισιοδοξίας ήταν τα ασθενέστερα που έχουν καταγραφεί από τον Οκτώβριο του 2015.
Τα τελευταία στοιχεία της έρευνας υπέδειξαν περαιτέρω σημαντική αύξηση του κόστους εισροών την οποία κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες παραγωγοί, ενώ ο ρυθμός αύξησης επιταχύνθηκε καταγράφοντας υψηλό 70 μηνών.
Υπήρξαν ενδείξεις ότι οι υψηλότερες τιμές πετρελαίου, χάλυβα, καφέ και θερμοπλαστικών υλικών, συνέβαλαν στη γενική αύξηση των τιμών εισροών. Ωστόσο, οι έντονες ανταγωνιστικές πιέσεις στον τομέα ώθησαν τις εταιρείες στη μείωση των τιμών πώλησης.
Μετά τη σταθεροποίηση κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, η αγοραστική δραστηριότητα των Ελλήνων παραγωγών αγαθών περιορίστηκε στο ξεκίνημα του 2017. Η ασθενέστερη ζήτηση, τα χαμηλότερα επίπεδα παραγωγής και οι αντίξοες καιρικές συνθήκες ήταν ορισμένοι από τους λόγους τους οποίους συνέδεσαν οι εταιρίες με τη μείωση των αγορών προμηθειών.
Ως εκ τούτου, τα επίπεδα αποθεμάτων αγορών περιορίστηκαν με σημαντικό ρυθμό. Οι πυκνές χιονοπτώσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα προσέθεσαν περαιτέρω πιέσεις στους χρόνους παράδοσης προμηθειών, οι οποίοι με τη σειρά τους επιμηκύνθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο.
Ο Samuel Agass, οικονομολόγος της IHS Markit, ο οποίος καταρτίζει την έρευνα του ελληνικού Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών PMI® είπε:
«Οι αντίξοες καιρικές συνθήκες στο ξεκίνημα του 2017 επηρέασαν έντονα την απόδοση των Ελλήνων κατασκευαστών, καθώς η υγεία του τομέα επιδεινώθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2015.
Οι απροσδόκητα πυκνές χιονοπτώσεις επηρέασαν αρνητικά τα επίπεδα παραγωγής, τα οποία συρρικνώθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό σε διάστημα 16 μηνών. Εν τω μεταξύ, έχοντας να αντιμετωπίσουν τον περιορισμένο όγκο νέων εργασιών, οι εταιρείες εξακολούθησαν να μειώνουν τα επίπεδα αδιεκπεραίωτων εργασιών, πραγματοποιώντας, κατά συνέπεια, περαιτέρω περικοπές στις θέσεις εργασίας στην προσπάθειά τους να βρουν τρόπους μείωσης του κόστους.
Συμπληρώνοντας την τρέχουσα εικόνα δυσοίωνων συνθηκών για τους παραγωγούς αγαθών, τα τελευταία στοιχεία της έρευνας για τον δείκτη PMI υπέδειξαν επίσης τον εντονότερο ρυθμό αύξησης του κόστους που έχει καταγραφεί σε διάστημα 70 μηνών. Δεδομένου ότι οι ανταγωνιστικές πιέσεις αποτρέπουν τις εταιρείες να αυξήσουν τις τιμές πώλησης, τα περιθώρια λειτουργικού κέρδους στενεύουν και κατά συνέπεια οι εταιρείες αναζητούν τρόπους αντιμετώπισης της επιβάρυνσης κόστους μέσα στους επόμενους μήνες».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr