Στο πλαίσιο αυτό, το υπ. Οικονομικών αναμένεται να παρουσιάσει μια δέσμη μέτρων στην οποία συμπεριλαμβάνεται ο περίφημος κόφτης αλλά και μια σειρά ιδεών για το πώς θα μπορέσει να κλειδωθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα είναι 3,5% του ΑΕΠ για το 2018 και μετά.
Βασικό επιχείρημα της πλευράς των δανειστών για να πιέζουν για το αφορολόγητο, είναι το ότι στην Ελλάδα το 53% των φορολογουμένων δεν πληρώνει ούτε 1 ευρώ φόρο. Όπως αναφέρεται τόσο από τους Θεσμούς, όσο και από σχετικές αναφορές του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (Εβδομαδιαίο δελτίο για την Ελληνική οικονομία 21/12/2016), «όταν οι επιχειρήσεις σε 32 Ευρωπαϊκές χώρες φορολογούνται με φορολογικό συντελεστή 40,3% κατά μέσο όρο, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν τον 6ο υψηλότερο φορολογικό συντελεστή, με το 51% των προ φόρων κερδών τους να απορροφάται στην πληρωμή εταιρικού φόρου (22,4%) και φόρου στην εργασία (27,7%).
Επίσης, το 92,5% των φορολογικών εσόδων φυσικών προσώπων καταβάλλεται από το 33% των φορολογουμένων που δηλώνουν εισόδημα άνω των €10000 τον χρόνο, ενώ το υπόλοιπο 67% των φορολογουμένων δηλώνουν μέσο ετήσιο εισόδημα €3055, ή €255 τον μήνα, και πληρώνουν μέσο φόρο €114, ή €9,5 τον μήνα.
Σύμφωνα με τις φορολογικές αρχές, το εισόδημα που δηλώνεται από φυσικά πρόσωπα είναι €74 δισ. όταν το εισόδημα των νοικοκυριών, σύμφωνα με στοιχεία διαθεσίμου εισοδήματος της ΕΛΣΤΑΤ, ανέρχεται σε €155 δισ. περίπου (χωρίς παροχές σε χρήμα και είδος), και, όταν το ΑΕΠ της χώρας είναι γύρω στα €175 δισ.
Επιπλέον με το ύψος των έμμεσων φόρων (ΦΠΑ, επιβαρύνσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεπικοινωνιών, καυσίμων κ.ά.), το κράτος απομυζά σημαντικό ποσοστό του εισοδήματος των φορολογουμένων, χωρίς να απολαμβάνουν αξιόλογες δημόσιες υπηρεσίες (υγεία, παιδεία, ασφάλεια κ.ά.) για τα οποία δαπανούν από το υστέρημα των εισοδημάτων τους.»
Ουσιαστικά οι Θεσμοί θεωρούν ότι κάτω από το όριο του αφορολόγητου κρύβονται πολλά εισοδήματα που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα λόγω της περιορισμένης διείσδυσης του πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα αλλά και της δυνατότητας πολλών να κρύβουν έσοδα ή να προσθέτουν έξοδα στα λογιστικά τους φύλλα.
Στο φόντο αυτό το υπ. Οικονομικών επεξεργάζεται σενάρια για «κόφτη» στο αφορολόγητο. Έτσι εξετάζεται η δημοσιονομική απόδοση εάν υποχωρήσει στα 5.000 ή στα 6.000 ευρώ. Σύμφωνα με πρόχειρες εκτιμήσεις η μείωση του αφορολογήτου από τα 8.636 ευρώ στα 6.000 ευρώ (με την έκπτωση φόρου να περιορίζεται από τα 1.900 ευρώ στα 1.600 ευρώ) μπορεί να φέρει αύξηση των δημοσίων εσόδων κατά 2 δισ. ευρώ. Παράλληλα μπορεί να συμπαρασύρει αλλαγές στις κλίμακες για προστασία των ασθενέστερων αλλά και ανακούφιση των υψηλότερων εισοδημάτων, όπως έχει υποστηρίξει το ΔΝΤ.
Ωστόσο η όποια τέτοια κίνηση φέρνει σε δύσκολη θέση από πολιτικής άποψης την κυβέρνηση και ειδικά τον υπ. Οικονομικών που έχει επανειλημμένα τονίσει ότι το αφορολόγητο είναι κόκκινη γραμμή.
Δεν είναι τυχαία η συνεχής φουρτούνα που προκαλείται από δηλώσεις πολιτικών στελεχών. Καταγράφεται δηλαδή αντίδραση από τους «53» την ώρα που και ο υπουργός Εσωτερικών Π. Σκουρλέτης προειδοποιεί ότι «υπάρχουν όρια στη διαπραγμάτευση, τα οποία πρέπει να τηρηθούν απαρέγκλιτα».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr