«Τόσο εμείς, όσο και οι εταίροι μας, έχουμε να ωφεληθούμε από την έγκαιρη ολοκλήρωση της αξιολόγησης που διεξάγεται εν μέσω ενός ρευστού εξωτερικού περιβάλλοντος. Απαιτείται ρεαλισμός και ευελιξία κατά τις διαπραγματεύσεις. Σήμερα δεν νοείται νέα οπισθοδρόμηση, οφείλουμε να διδαχθούμε από τον μύθο του Σίσυφου. Τόσο εμείς όσο και οι εταίροι μας», τόνισε ο Γ. Στουρνάρας.
Σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ «οι προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος για την ελληνική οικονομία δείχνουν ανάκαμψη της δραστηριότητας η οποία ξεκινάει από το β΄ εξάμηνο του 2016 και ισχυροποιείται το 2017, τροφοδοτούμενη από την άνοδο των επενδύσεων, της κατανάλωσης και των εξαγωγών. Εκτίμηση που μέχρι στιγμής επιβεβαιώνεται από τη θετική πορεία της οικονομικής δραστηριότητας το γ΄ τρίμηνο του 2016».
Η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα το 2016 θα διαμορφωθεί στο πλαίσιο του στόχου του προγράμματος, με αυξημένη μάλιστα πιθανότητα να τον υπερβεί. Σημαντική φαίνεται ότι είναι η συμβολή των αυξημένων ηλεκτρονικών συναλλαγών στην αποκάλυψη φορολογικής βάσης, διαπίστωση που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η επέκτασή τους και στην υπόλοιπη οικονομία θα έχει θετική περαιτέρω επίδραση στα φορολογικά έσοδα. Ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 εκτιμάται ότι είναι επιτεύξιμος, υπόκειται όμως σε μακροοικονομικούς κινδύνους.
Όπως είπε «βασική προϋπόθεση είναι ότι θα ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος μέσα στον επόμενο μήνα. Επίσης, οι προβλέψεις βασίζονται στην εκτίμηση ότι θα υλοποιηθούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος οι συμφωνημένες μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντων, καθώς και οι βελτιώσεις στο θεσμικό, νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που απαιτούνται ώστε να επιταχυνθεί η αποτελεσματική αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών».
Οι κίνδυνοι
«Ο βασικότερος κίνδυνος προέρχεται από μία ενδεχόμενη αποτυχία στην ύπαρξη συμφωνίας για τη δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος και από καθυστερήσεις ή οπισθοδρομήσεις στην υλοποίησή του. Μία ενδεχόμενη αναβολή των αποφάσεων, εκ μέρους των Ευρωπαίων εταίρων, για τα μέτρα που θα διασφαλίσουν τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους, θα αποτελούσε τροχοπέδη για τη βελτίωση των οικονομικών και επενδυτικών προοπτικών της χώρας», τόνισε ο κ. Στουρνάρας.
«Σημειώνεται ότι, ενώ στα πρώτα δύο προγράμματα ο κίνδυνος εστιαζόταν κυρίως σε ενδεχόμενες διαφωνίες μεταξύ των εταίρων και της Ελλάδας για ορισμένα μέρη των προγραμμάτων αυτών, στο τρέχον πρόγραμμα έχει προστεθεί και η σοβαρή διαφωνία του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, τόσο για την ελάφρυνση του χρέους όσο και για το εκτιμώμενο αποτέλεσμα των δημοσιονομικών μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί, πάνω στο πρωτογενές αποτέλεσμα μετά το 2018», πρόσθεσε.
«Παράλληλα, υπάρχουν κίνδυνοι και αβεβαιότητες που συνδέονται με το εξωτερικό περιβάλλον (ενδεχόμενη άνοδο του λαϊκισμού και του ευρωσκεπτικισμού, και από μια έξαρση του προστατευτισμού διεθνώς. Μία ενδεχόμενη επιδείνωση της προσφυγικής κρίσης είναι επίσης ένας πολύ σοβαρός κίνδυνος εξαιτίας της γεωπολιτικής μας θέσης)», σημείωσε ο κ. Στουρνάρας και ανέφερε ότι ο οδικός χάρτης είναι ο εξής:
«α. επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων και των ιδιωτικοποιήσεων. Είναι μια νίκη να παραμείνει η κυβέρνηση προσηλωμένη στις μεταρρυθμίσεις
β. Αντιμετώπιση των NPLs. Παρά τη μείωση των δυο τελευταίων τριμήνων το πρόβλημα παραμένει (σ.σ. σχετικά στοιχεία θα δοθούν αύριο). Βρίσκονται σε εξέλιξη πρωτοβουλίες για ένα ταχύτερο πλαίσιο, όπως η δευτερογενής αγορά NPLs και ένα ενισχυμένο πλαίσιο για εξωδικαστικό συμβιβασμό αλλά και νομική προστασία των στελεχών που εμπλέκονται στις διαδικασίες. Όπως είπε, αν πιαστούν οι στόχοι των NPLs, οι τράπεζες θα έχουν περισσότερα κεφάλαια απ' όσα σήμερα. Κάλεσε δε τις τράπεζες να προχωρήσουν σε πιο ενεργητική διαχείριση.
Τα προβλήματα στα Δ.Σ. δεν πρέπει να προκαλούν ανησυχία. Τις επόμενες εβδομάδες θα αντιμετωπιστούν οι εκκρεμότητες.
γ. Κινήσεις στο χρέος στο πλαίσιο των αποφάσεων του Eurogroup θα διευκολύνουν την επιστροφή της εμπιστοσύνης. Μια μείωση του στόχου στα πλεονάσματα μετά το 2018 στο 2% είναι δυνατή αν συνδυαστεί με ήπια μέτρα που δεν φέρνουν ζημιά στους πιστωτές, όπως η επέκταση για 20 χρόνια των λήξεων.
δ. Χαλάρωση και τελικά κατάργηση των capital controls
ε. Αλλαγή στο μίγμα δημοσιονομικής πολιτικής με μείωση ορισμένων φορολογικών συντελεστών μετά το 2018 ή με περαιτέρω περικοπή δαπανών και αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου.
στ. Μείωση της ανεργίας με κατάλληλες πολιτικές απασχόλησης».
Η μεγαλύτερη πρόκληση τα «κόκκινα δάνεια»
Σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα «οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν επαρκή Κεφάλαια και εξασφαλίσεις». Όπως σημείωσε η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων, παρά την μείωση που καταγράφεται τα δύο τελευταία τρίμηνα, αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση τόσο για το χρηματοοικονομικό σύστημα αλλά και την ελληνική οικονομία. Σημείωσε μάλιστα πως αύριο θα δοθούν στη δημοσιότητα νέα στοιχεία για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ενώ εκτίμησε πως υπάρχει σταδιακή επιστροφή των καταθέσεων, περίπου 6 δισ ευρώ, μετά τη συμφωνία στο Eurogroup του Μαϊου.
Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε πως πρέπει να προχωρήσει:
- Η δημιουργία δευτερογενούς αγοράς μη εξυπηρετούμενων δανείων
- Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, η προπτωχευτική διαδικασία και η αναμόρφωση του πτωχευτικού δικαίου
- Η αναδιαμόρφωση του κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών
- Η εισαγωγή πλαισίου συνολικής παρακολουθήσης των τραπεζών
- Ο ορισμός στόχων και βασικών δεικτών επιδόσεων με σκοπό τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά 40% ως το 2019. Η επίτευξη αυτού του στόχου, σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα, εξασφαλίζει μεγαλύτερα Κεφάλαια για τις τράπεζες.
- Η φορολογική αντιμετώπιση της διαγραφής των δανείων
- Η νομική προστασία στελεχών τραπεζών και δημόσιων φορέων για την αναδιάρθρωση των εταιρειών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr